Skandál u Valentino: Luxusní kabelky vznikaly v otřesných podmínkách

Vyšetřování módního gigantu Valentino odhalilo temnou realitu italských dílen. Vysoké ceny luxusních kabelek kontrastují s nehumánními pracovními podmínkami, nelegálními migranty a fingovanými firmami. Je tedy Made in Italy ještě skutečná záruka kvality, nebo jen promyšlený marketing?
Josef Šlaich
——
17. května 2025

Foto: Spotlight

Zdá se, že krize v módním průmyslu poslední dobou neznají konce. Zatímco loňský rok provázely dramatické výměny kreativních ředitelů, letos se pozornost zaměřila na výrobní řetězce, skutečné srdce módního průmyslu, které očividně bije velmi slabě. Na povrch znovu vyplouvají dávno známé problémy, především vykořisťování pracovních sil a nejasnosti kolem označení „Made in Europe“.

Po nedávných obviněních některých značek z toho, že hlavní část výroby přesunuly do Číny, aby pouze dokončovací detaily prováděly v Evropě, italským módním světem otřásl skandál kolem Valentino Bags Lab. Tato společnost, kontrolovaná mateřskou značkou Valentino Spa, byla koncem dubna soudem v Miláně umístěna pod soudní správu kvůli podezření z vykořisťování pracovníků v subdodavatelských dílnách, které vedli čínští podnikatelé.

Odhalené děsivé podmínky v dílnách

Vyšetřování, které začalo v březnu 2024, se zaměřilo na sedm dílen v okolí Milána a Monzy. Výsledky byly alarmující: inspektoři našli celkem 67 pracovníků, z nichž 9 bylo načerno zaměstnaných a 3 byli nelegální migranti. V některých dílnách byly dokonce nalezeny nelegální ubytovny, které umožňovaly nonstop práci bez přestávek včetně nočních směn a svátků.

Svědectví odhalila nelidské pracovní podmínky – extrémní přesčasy, mzdy hluboko pod minimální hranicí, naprostý nedostatek bezpečnosti práce a školení. Stroje byly bez bezpečnostních opatření, hygienické podmínky katastrofální. Kabelky se vyráběly za absurdně nízké náklady mezi 35 až 75 eury, přičemž výsledná maloobchodní cena se pohybovala mezi 1900 a 2200 eury.

Falešné firmy a paralelní produkce

Ještě znepokojivější bylo zjištění existence tří fiktivních firem, které existovaly jen na papíře – jejich cílem bylo simulovat výrobu, vydávat falešné faktury a blokovat kontroly. Jednalo se prakticky o paralelní výrobní systém, který fungoval bez jakékoli regulace a využíval zranitelné pracovníky. Majitelé těchto firem, všichni čínští občané, byli obviněni z pracovního vykořisťování a porušování bezpečnostních předpisů a pokutováni celkovou částkou přes 320 tisíc eur.

Odpovědnost značky Valentino

Ačkoli samotná společnost Valentino Bags Lab nebyla formálně obviněna, milánský soud uznal její odpovědnost za nedostatečný dohled nad dodavateli. Firma měla podle soudu vědět o rizicích spojených s výrobním procesem, zvláště když podobné případy (například loni u značek Christian Dior, Armani a Alviero Martini) byly již veřejně známé. Valentino tak čelí výrazné ztrátě důvěryhodnosti a kritice, která zpochybňuje transparentnost a etiku značky.

Případ Valentino je součástí širšího problému italského módního průmyslu, který se potýká se stále většími výzvami. Mnohé italské značky jsou dnes v rukou zahraničních gigantů, zatímco malé výrobní dílny bojují o přežití. V této situaci se nabízí otázka, zdali má označení Made in Italy stále skutečnou hodnotu, nebo se jedná pouze o marketingovou nálepku určenou k ospravedlnění vysokých cen. Skandál Valentino odhalil temnou stránku luxusního průmyslu, který musí urychleně přehodnotit své výrobní postupy, aby si zachoval nejen renomé, ale především důvěru zákazníků.

Josef Šlaich

Expert na beauty, estetickou medicínu a hodinařinu, který se se čtenářkami Harper’s Bazaar dělí o své znalosti v rámci své rubriky Beauty Insider.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu