New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Šílený kloboučník Philip Treacy

Muž, pod jehož rukama se klobouk stal vysoce individuálním aktem vzpoury, letos slaví 55. narozeniny. Připomeňme si jeho nejextravagantnější kusy.
Oli Egler
——
26. května 2022

Foto: Getty Images

Pro irského rodáka studujícího uměleckou školu v Dublinu byla ze začátku výroba klobouků pouhým hobby, a to i když v rámci školy strávil šest týdnů v ateliéru mistra Stephena Jonese – modisty princezny Diany a návrháře klobouků pro Jeana Paula Gaultiera a Thierryho Muglera.
Jeho život se však zcela změnil v okamžiku, kdy nabídl jeden ze svých výtvorů tehdejšímu módnímu editorovi časopisu Tatler. Všimla si jej totiž editorova charismatická asistentka – Isabela Blow. Tak Philip potkal svou celoživotní múzu a patronku. Ta si od něj ihned objednala klobouk na svatbu, a již o několik měsíců později se Treacy stěhoval do jejího londýnského sídla, kde jej nechala nerušeně tvořit – tam mimochodem přivedla o několik let později i mladého Alexandera McQueena. Blow měla šestý smysl pro nacházení mladých talentů a investovala svůj čas i prostředky, aby jim pomohla vybudovat kariéru. Dlouho naléhala na kreativního ředitele domu Chanel, Karla Lagerfelda, aby dal třiadvacetiletému modistovi šanci. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat – už první klobouk, který Treacy pro Chanel navrhl, se objevil na obálce největšího módního titulu – ano, mluvíme o kovové ptačí kleci s černým peřím, kterou na sobě měla Linda Evangelista v roce 1991. Již o dva roky později měl svou vlastní show na londýnském týdnu módy, v rámci kterého pro něj předváděly světové supermodelky jako Naomi Campbell, Kate Moss nebo Christy Turlington – výměnou za to, že si klobouky mohly po přehlídce ponechat.

Po tomto úspěchu začaly chodit i další nabídky – modista začal krom Chanelu tvořit také pro módní domy Valentino, Versace i Givenchy, kde tou dobou v roli kreativního ředitele působil Alexander McQueen. Rychle si jej oblíbily i extravagantní celebrity jako Daphne Guinness, Madonna nebo Grace Jones, k nimž se časem přidaly i Lady Gaga nebo Sarah Jessica Parker – určitě si vzpomenete na její klobouky ze dvou premiér Sex and the City nebo Met Gala. A mimochodem, elegantní pokrývky hlavy studentek Akademie čar a kouzel v Krásnohůlkách z filmu Harry Potter a Ohnivý pohár vytvořil také on.

Ne ale každý jeho kus měl u veřejnosti úspěch. Bouřlivé debaty v médiích vzbudil jeho „preclíkový” klobouk pro princeznu Beatrice z Yorku na svatbě prince Williama a Kate Middleton. Ve svém rozhovoru pro BBC Treacy řekl, že se se v tu dobu bál, aby jeho hlava neskončila napíchnutá na kůlu londýnského Toweru. I přes toto malé faux pas na něj ale britská monarchie nezanevřela, a už o několik let později vytvořil více jak dvacet klobouků pro hosty svatebního obřadu prince Harryho a Meghan Markle.

Při pohledu na jeho překrásné kusy si musíme klást otázku: proč jsme vlastně přestali nosit klobouky?

Isabela Blow a Philip Treacy

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu