Síla módního paradoxu aneb Proč The Row zůstává na vrcholu i přes své kontroverze

Bázové kusy za stovky dolarů, nekonečné fronty na sample sales či nevybíravé chování vůči influencerkám. Proč ale navzdory těmto red flags všichni stále toužíme po The Row?
Oli Egler
——
5. listopadu 2025

Foto: Getty Images

Módní dům The Row, za nímž stojí dvojčata Mary-Kate a Ashley Olsen, zůstává i po téměř dvou dekádách jedním z nejzajímavějších fenoménů módní scény. A zdá se, že jeho popularita je dnes silnější než kdy dřív. Potvrzuje to i letošní vítězství sester Olsenových v soutěži CFDA Fashion Awards, kde si odnesly ocenění za nejlepší americký doplňkový brand.
Navzdory tichému půvabu, který značka dlouhodobě kultivuje, se kolem ní v posledních měsících rozhostil nezvyklý hluk. Ten však, paradoxně, The Row nejspíš jen posílil.

Sample sale roku a fronty, které se vinou přes tři bloky

Když se otevřely dveře k letošnímu sample sale The Row, v ulicích New Yorku to vřelo. Sleva až 80 % na bázové kusy šatníku, které běžně stojí stovky až tisíce dolarů, přilákala davy. Fronta se táhla přes tři bloky a lidé čekali celé hodiny – někteří dokonce platili „profesionálním čekatelům“ 40 dolarů za hodinu, aby jim drželi místo od 2 hodin ráno. Někteří ve frontě seděli shrbení na skládacích židličkách, jiní balancovali notebooky na kolenou a během čekání vyřizovali pracovní hovory. Byl to obraz absurdní oddanosti značce, která svou sílu staví právě na tichu, minimalismu a nedosažitelnosti. Přičemž pro mnohé se jednalo o vůbec první (a nejspíš i poslední) sample sale.

Tato představa má jen těžko něco společného s luxusem a statusem… Podobné otázky vyvstávaly také od fanoušků Phoebe Philo, jejíž kusy pohybující se v rozmezí $500 až $15 000 se prodávaly jen online a lidé museli sedět přikovaní k obrazovkám, aby na ně vůbec něco z exkluzivních, limitovaných kolekcí zbylo.

Quiet luxury, nebo elitářství v přímém přenosu?

The Row si dlouhodobě zakládá na „quiet luxury“ – estetice, která odmítá nápadné logo, křiklavé trendy i marketingové výkřiky. Přesto se stále častěji ozývají hlasy, které tvrdí, že se za tichým luxusem skrývá elitářství, pokrytectví a prázdný hype.

Nedávno se ke kritice přidala i Neelam Ahooja, influencerka a dlouholetá podporovatelka značky, která zveřejnila otevřený „rozchodový“ dopis. V něm popisuje, jak se The Row údajně snažilo ovlivňovat její obsah, zneužívalo její loajalitu a zároveň si udržovalo bublinu nedostupnosti. „Tváří se jako ticho, ale chce hluk slávy a exkluzivity,“ napsala mimo jiné.

Na sociálních sítích se zároveň množí srovnání, která bourají mýtus o výjimečnosti značky – zejména u tzv. „artisan“ svetrů, které mnozí přirovnávají k dostupnějším modelům z obchodů jako COS nebo Arket.

Oheň do oleje přilil také fakt, že návštěvníkům přehlídky na týdnu módy bylo zakázáno pořizovat fotografie a vůbec používat mobilní telefon. Aneb „stay offline, stay cool“ některé lidi naštvalo a vyvolalo dojem elitářství.

Síla módního paradoxu

Fascinace kultem osobnosti není v módě žádnou novinkou. Předtím, než módní značky ovládli neviditelní CEO, finanční a marketingoví ředitelé, se každý dům držel na vizi a osobnosti svého zakladatele, kteří byli jejich alfou a omegou. Kult sester Olsenových a jejich „low key“ stylu z paparazzi fotek je udržován díky sociálním sítím naživu dlouhá léta – jejich ošuntělé „birkinky“ za statisíce, vytahané kašmírové šály omotané letmo kolem krku a každodenní neformální look z běžných černých kalhot, obyčejných triček a košil se stal kultovní estetikou, kterou studují statisíce uživatelů po celém světě. 

Snadno napodobitelná uniforma mileniálek (čtěte milionářek) představuje symbol nonšalantního exkluzivního stylu a skoro nechtěně získaného statusu – oblečení se stává jazykem, kterým mluví o úspěchu, vkusu a zařazení do elitního klubu.

The Row tak nabízí rituál, statusový doping a příležitost stát se součástí něčeho, co se nedá jen tak koupit. A možná právě to je jejich tiché, nesmírně hlasité kouzlo, které přežívá kontroverzím navzdory. 

Oli Egler

Tři věci, které ji nikdy nepřestanou fascinovat, jsou módní historie, kultovní filmy a to, jak někdo může přežít jediný den na bezkofeinové kávě.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu