Re-see, line-up nebo opening look: slovníček pojmů z fashion weeku, které musíte znát

Módní insideři používají tato slova běžně, ale ne všichni vědí, co znamenají. Proč je důležitá „front row“, čím je unikátní „opening look“ nebo co všechno můžete najít v „show notes“?
Oli Egler
——
7. října 2025

Foto: Spotlight

Světové týdny módy patří k nejexkluzivnějším akcím roku, na které se (alespoň podle filmu The Devil Wears Prada) chce dostat každý. Jedná se o nejdůležitější akci roku pro módní domy, kdy mají možnost prezentovat celou kolekci jak pro své fanoušky a klienty, tak hlavně pro redaktory módních magazínů a světové nákupčí (aka buyers).
Kolem přehlídek panuje nespočet příprav, které trvají i dlouhé měsíce – kromě přípravy samotné kolekce také výběr modelů a modelek (casting), ale také fittingy, přípravy lokace a posílání pozvánek, které na přehlídku mohou navnadit tisíce virtuálních zvědavců.
Takto velké akce mají i své vlastní „lingo“ – módní žargon, který je znám fashion insiderům a často se používá v běžné mluvě. Které výrazy to jsou a co znamenají?

See now, buy now

Všechny kolekce prezentované na týdnech módy jsou představeny na nadcházející sezónu. Nyní v září se předvádí kolekce na léto příštího roku, a tak je oblečení dostupné k odběru až za půl roku. V roce 2016 však Burberry a Tom Ford nabídli koncept „see now, buy now“ neboli v překladu „teď vidět, teď koupit“. V tomto případě je tedy oblečení dostupné ihned. Tento koncept se objevil s ohledem na zrychlující se tempo módního průmyslu, které způsobily fast fashion značky. Ne všechny módní brandy však tento koncept nabízí a jedná se spíše o ojedinělé případy.

Front row

První řada a tedy VIP místa na módních přehlídkách. Ta zaujímají celebrity, ambasadoři značek, ale také nejvýznamnější hosté, mezi nimiž byla často například Anna Wintour.
Reakce hostů z prvních řad se také často stává virálním momentem, který následně pro značky dělá reklamu kolující po internetu dny až týdny. Naříklad reakce Brendana Frasera z první řady na módní přehlídce Todda Snydera nebo tancující a zpívající Kelly Rutherford a Philippine Leroy-Beaulieu na přehlídce couture Schiaparelli v lednu 2025.

Show notes

Tištěný (nebo digitální) průvodce k přehlídce – obsahuje info o kolekci, inspirační zdroje, moodboardy, info o použitých materiálech apod. Show notes jsou určeny hostům k tomu, aby se seznámili s konceptem kolekce, co návrháři posloužilo jako inspirace nebo proč si dům vybral zrovna tuto lokaci nebo hudební doprovod pro přehlídku.

Line-up 

Těsně před přehlídkou se v backstage (zákulisí) chystá tzv. line-up. Všechny modelky se oblečené do svých looků řadí do pořadí tak, jak se mají objevit na mole. Looky se často připravují podle předem nafocených fotografií, které se vytvořily a zaznamenaly během předchozích fittingů, přičemž fotografie jsou většinou upevněny buď na hlavní tabuli v zákulisí, nebo na samostatných štendrech s oblečením každé modelky.
Během line-upu kreativní ředitel kontroluje každý look, kdy může na poslední chvíli upravit buď malý detail, nebo kompletně změnit celý styling.

Opening look 

Neboli úvodní look je mnohdy klíčovým elementem celé kolekce. Designér tím vyjadřuje hlavní téma, barevnost, siluetu a klíčový motiv celé sezóny. Často se jedná také pouze o symbolický look, který uvádí diváka do děje celé kolekce a jehož cílem je vyvolat wow efekt. Opening look také získává nejvíce mediální pozornosti – je všude jako první, a tedy i pro modelku, která zahajuje přehlídku, se jedná o prestižní roli, jež může znamenat kariérní přelom.

Closing look

I finální look uzavírající kolekci bývá jedním z nejdůležitějších looků přehlídky. Bývá nejvýraznějším a nejluxusnějším lookem celé kolekce – například večerní nebo svatební šaty. I zde je role modelky důležitá. Přehlídku totiž často uzavírá známá osobnost, tvář kampaně nebo múza návrháře.

Re-see

Buď hned po přehlídce, nebo během následujícího dne se koná tzv. re-see, kde je možné si prohlédnout kolekce zblízka. Jedná se o opakovanou prezentaci kolekce, na kterou potřebujete samostatnou pozvánku. Je většinou určena pro módní redaktory, kteří se tak mají možnost zblízka podívat na materiály, detaily a zpracování kolekce, o které budou následně psát, nebo také pro nákupčí, kteří si budou vybírat kusy k zakoupení do svých butiků.

Oli Egler

Tři věci, které ji nikdy nepřestanou fascinovat, jsou módní historie, kultovní filmy a to, jak někdo může přežít jediný den na bezkofeinové kávě.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu