Ještě před pár lety braly evropské domy Indii hlavně jako výrobní zázemí hedvábí a vyšívek. Pak přišla pandemie, zpomalení Číny, americká cla – a priority se přeskládaly. V zemi s více než miliardou obyvatel rychle roste střední třída i počet dolarových milionářů; ikonické svatby typu Anant Ambani x Radhika Merchant ukázaly, jak ohromný networking a výdajovou sílu dokáže indická elita rozproudit. Čísla mluví jasně: 25–30 miliard € ročních útrat za luxus do roku 2030 znamená pro západní značky kyslík v době, kdy staré trhy lapají po dechu.
Proč právě Ananya Panday?
Chanel má nadání na hledání těch správných tváří, jak kdysi prokázal s K‑popem. Teprve šestadvacetiletá Panday spojuje hned několik trumfů: 25 milionů sledujících na Instagramu, kariéru na vzestupu a tvář, která mluví ke Generaci Z stejně srozumitelně jako k tradičním milovníkům haute couture. Její účast na přehlídce SS25 i obálkách indických módních magazínů už předem testovala odezvu publika. A ta byla bouřlivá. Pro Chanel jde o elegantní způsob, jak jedním krokem oslovit jak mladé nakupující na globálním jihu, tak ty na TikToku v Paříži či Los Angeles.
Bollywood jako kulturní megafon luxusu
Hollywood možná stále udává globální trend, ale Bollywood má něco, co Západní Atlantik ztrácí. Masový entuziasmus a lokální hvězdy, jejichž fanouškovská základna je nesmírně loajální. Když se Deepika Padukone stala tváří Louis Vuittonu a Alia Bhatt ambasadorkou Gucci, bylo jasné, že filmové studio v Mumbaji dokáže značce dodat jak kredibilitu, tak okamžitý zásah do stovek milionů domácností. Chanel tímto krokem potvrzuje, že to nejzajímavější se dnes v popkultuře odehrává daleko na východ od Hollywoodu.
Dior už ukázal přehlídku v Bombaji, Vivienne Westwood otevřela retrospektivu, Reliance Industries podepisuje smlouvu se Shein. Vypadá to, že monzun nových peněz a kulturního vlivu se nedá zastavit: mladá Indie chce luxus – a luxus potřebuje Indii. Ananya Panday se tak stává nejen tváří Chanelu, ale i symbolem momentu, kdy se těžiště módního světa tiše posouvá z Paříže a Milána směrem k Mumbaji a Dillí. Pokud se tenhle tah vyplatí, nezůstane Chanel dlouho sám. Až příště uvidíte na červeném koberci v Cannes sárí spárované s tvídovým sakem, vzpomeňte si: všechno začalo jedním jménem a dvěma propletenými C.