O dokonalé nedokonalosti
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
Na červencovou přehlídku Valentino haute couture v rámci pařížského týdne vysoké módy se pozvaní hosté museli přesunout do čtyřicet kilometrů vzdáleného Château de Chantilly. Prostranství zámku z 19. století posloužilo jako monumentální kulisa pro tradičně skvostnou kolekci, o které designér Pierpaolo Piccioli pronesl, že je paradoxně asi nejméně princeznovská, jakou kdy navrhl. Však ji také otevírala Kaia Gerber v bílé košili a džínách, které ovšem byly z denimu jen zdánlivě. Při bližším zkoumání se ukázalo, že kalhoty ve skutečnosti pokrývají tisícovky modrých skleněných polokorálků nabarvených osmdesáti různými odstíny modré, aby vznikl dojem džínoviny. Opulence, která se skrývá v nejmenším detailu. The quietest luxury. Trompe l’oeil!
Prezentace měla mnoho momentů, kdy se divákům tajil dech, nicméně emocionální vrchol přišel až v závěru. Namísto osamělého muže v černém totiž vyšel na molo v čele s Picciolim celý zástup pracovníků v bílých pláštích. Nekonečná plejáda neznámých tváří, které takto vystoupily z anonymity už podruhé (poprvé je Piccioli na molo přizval rok předtím, kdy se přehlídka konala v Římě).
Člověku dala připomenout, že haute couture není dílem jednoho člověka, ale především desítek shrbených zad a šikovných prstů, které na džíny Kaii Gerber puntičkářsky našívaly jeden korálek těsně vedle druhého. Lidí, kteří si stejně jako kreativní ředitel lámou hlavu s tím, jak to udělat, aby i jednoduché střihy vytvářely objem, barvy hrály prchavým světlem a aby peříčka na šatech byla ještě lehčí. Stejně jako on prožívají stres, aby se všechno stihlo a nic nepokazilo. Šijí, párají, přešívají, šílí z nedostatku času a při tom všem posouvají hranice nemožného.
Ta jasná připomínka a ocenění anonymní, avšak nepostradatelné a titěrné práce přišla uprostřed roku 2023 ve chvíli, kdy společností znovu víří debata o tom, jak lidskou činnost, včetně té kreativní, postupně nahradí umělá inteligence. Pro publikum tak mohla být i vzkazem: Nebojte se, pořád tu jsme a tvoříme vlastníma rukama. Haute couture se v této oblasti nezmění, lidský faktor a jedinečná ruční práce zde budou vždy na prvním místě. Otázkou však je, jak dlouho ještě. Maison Valentino rozhodně není zpátečnickou baštou, která by se bránila invazi nových technologií. Naopak progresivně smýšlející Pierpaolo Piccioli si nepotrpí na hranice a snaží se oba světy přirozeně propojovat – stejně jako dámské a pánské kolekce nebo prostředí nejromantičtějšího zámku a džíny.
Už před třemi lety například podnikl experiment, kdy byl do římského ateliéru přizván Robert Del Naja, umělec (možná Banksy) a spoluzakladatel hudebního uskupení Massive Attack. Ten po dobu tří měsíců s kamerou nakukoval pod ruce švadlenám během přípravy haute couture kolekce pro jaro 2021. Poté své záznamy ve spolupráci s německým umělcem a „neurografem“ Mariem Klingemannem převáděl do strojových algoritmů umělé inteligence, která tak „nasávala řemeslo“. Kdo by teď čekal, že trojice ve složení Piccioli, Del Naja a Klingemann naučila umělou inteligenci navrhovati a šíti, bude možná zklamán – výsledkem byl „pouze“ krátký film, na jehož finální podobě se AI podílela. Připomeňme, že kolekce vznikala v temných dobách pandemie a návrháři přemýšleli, jak svým přehlídkám bez diváků dodat aspoň nějaký myšlenkový přesah.
Zajímavěji se v tomto ohledu jeví počin, který jen o několik měsíců později představil návrhář Demna Gvasalia. Také jeho prezentace Balenciaga Resort 2022 vznikala pouze digitálně, zvláštností ovšem bylo, že na videu jsou diváci normálně přítomni. „Přitom je to přehlídka, která se nikdy nestala,“ smál se Gvasalia později při rozhovorech s dodatkem, že jediné, co je na fotografiích reálné, je oblečení. Při detailnějším pohledu totiž člověk zjistí, že všechny modely předvádí žena se stejnou tváří – jde o americkou umělkyni Elizu Douglas. Prezentace s názvem Klony vznikla složitou kombinací digitálních i tradičních technik, jako je počítačová animace, fotogrammetrie, rotoskopie nebo 3D skenování. Přitom by se nabízelo stejnou modelku prostě jen převléci, přečesat, popřípadě měnit paruky – jako když se fotí editorial. To by ovšem na videu nepůsobilo tak plynule a přesvědčivě. Eliza Douglas se po molu skutečně párkrát projde, zbytek jsou její deep fake klony. A co tím chtěl Gvasalia říct? Jednoduše to, že žijeme v době, kdy věci přestávají být tím, čím se zdají být. A v módě, stejně jako v jiných oblastech, už nemůžeme věřit takřka ničemu.
Jenže tahle módní vize, vnímající umělou inteligenci jen jako nástroj, který vše relativizuje a převrací naruby, by byla zbytečně pochmurná. Móda přece vždy úzce reagovala na pokrok a proměny životního stylu. Nikdy to však neznamenalo, že by nové trendy zcela vymazaly ze světa staré pořádky.
Příkladem budiž soumrak zlatého času haute
couture koncem 50. let a masivní nástup konfekčního oblékání, které se na úrovni módních
domů přetavilo do přístupnějších ready-to-wear,
respektive prêt-à-porter kolekcí. Zhruba ve stejné době, kdy se třicetiletý Yves Saint-Laurent rozhodl
otevřít na levém břehu Seiny konfekční butik Rive
Gauche, se sedmdesátník Cristóbal Balenciaga,
označovaný jako největší couturiér všech dob,
rozhodoval, že odejde do důchodu. Nové době už
nerozuměl. Dnes oba módní domy s jejich jmény
úspěšně fungují a tvoří linie ready-to-wear a s pauzami i haute couture.
Móda měla také vždycky blízko k novým technologiím a tvůrci jimi občas rádi šokují třeba
v rámci svých show. Ikonickou se v tomto ohledu
stala přehlídka kolekce Alexandera McQueena pro
jaro a léto 1999, během které dva roboti postříkali
barvami šaty modelce Shalom Harlow, čímž vznikl jedinečný design. Samotná performance, inspirovaná instalací
německé umělkyně Rebeccy
Horn, působila stejně poeticky a futuristicky jako agresivně
a znepokojivě – jako kdyby se
nás v budoucnu měly zmocnit
stroje, které budou diktovat, co
si máme oblékat. Podobně ambivalentní pocity vyvolala i loňská prezentace pařížské značky
Coperni, při které dva muži
aplikovali modelce Belle Hadid
na holé tělo „šaty ve spreji“.
Bylo to bezesporu poutavé, ale
chtěly by takové oblečení ženy
doopravdy nosit?
Teprve čas ukáže, které technologie mohou svět módy doopravdy změnit. Vzpomene si
například někdo na pět let starou
prezentaci Dolce & Gabbana,
kde se kabelky vznášely díky
dronům? Nebo na rok 2012, kdy
Diane von Furstenberg rozdala modelkám a stylistům speciální brýle Google Glass, aby tak skrze
natočené video zprostředkovali, jak vypadá přehlídka z jejich pohledu? Dnes už se ani neprodávají.
Současně ale není důvod k přehnané blahosklonnosti. Demna Gvasalia svůj počin s klonovanou
modelkou mířil především jako kritiku sociálních
sítí, které módu skutečně změnily. Podle návrháře
jsou nudné a manipulativní, protože motivují uživatele, aby generovali stále tentýž obsah – a tentýž
obsah jim také na základě algoritmů nabízejí.
Namísto tvůrčí svobody, kterou jsme si od „socek“
slibovali, býváme lapeni do sítí komerčních zájmů.
Móda v podobě instagramových trendů působí
repetitivně, mívá krátkou životnost a vyvíjí tlak
na návrháře, aby takřka neustále vymýšleli něco
nového. Když se nad tím člověk zamyslí, není
divu, že by si občas rádi nechali něco navrhnout
od umělé inteligence.
Avšak soudě podle prvních vlaštovek, které
s nejnovější technologií koketují, je samotný kreativní proces tím posledním, co by chtěli módní
tvůrci delegovat na umělou inteligenci. Ostatně
ujistila mě o tom i sama AI, když jsem se jí zeptala,
jak změní haute couture: „Haute couture je spojována s ruční prací, řemeslnou kvalitou a kreativitou návrhářů, kteří mají dlouhodobé zkušenosti
a znalosti v oboru módy. I když mohou umělou
inteligenci používat jako nástroj pro inspiraci nebo
analýzu dat a trendů, stále zůstává nezbytná lidská
intuice, umělecké vidění a osobní dotek, kterým návrháři do svých modelů vnášejí originalitu
a jedinečnost.“
Například nizozemská couturiérka Iris Van
Herpen, která je známá tím, že ve své tvorbě kombinuje ruční práci s 3D tiskem, zadala umělé inteligenci, aby jí navrhla kulisy pro podzimní kampaň.
Jako pozadí pro své snové kreace si představovala specifickou architekturu, která by připomínala
futuristické podvodní chrámy. „Tvůrčí proces byl
mimořádně inspirativní. Mohli jsme si navymýšlet jakékoli reference od milovaných katedrál až
po hlubinné mořské živočichy, dokonce jsme AI
vycvičili i na můj archiv, takže jsme dosáhli ještě
lepšího výsledku,“ okomentovala designérka svoji
zkušenost v rozhovoru pro V Magazine s dodatkem, že „umělá inteligence vnáší do tvorby editorialu zcela nový rozměr“.
Fotograf kampaně Rob Rusling pak vyzdvihl
ještě jeden aspekt, kterému se zatím posmíváme,
ale současně může být přínosem, totiž že z technického hlediska nemusí být přesná. „Sloupy často
nikam nevedou, struktury se vznášejí, jako by
na gravitaci nezáleželo, materiály rozpoznáváte,
ale nejste si jistí, jestli vůbec existují,“ vypočítává
ve zmíněném rozhovoru. Současně vysvětluje, že
kdyby použil konvenčnější počítačovou animaci,
výsledek by působil méně „fotograficky“ a příliš
uměle. Možná že tohle je ono – zákonitá nedokonalost je tím pojicím můstkem, kde k sobě lidská
a umělá kreativita mají blíže, než si myslíme.