Může se alkohol prodávat jako móda?

Luxusní destiláty se přibližují fashion kampaním víc než kdy dřív – ale zachrání je to před poklesem?
Josef Šlaich
——
30. května 2025

Zatímco čtvrtletní výsledky LVMH obvykle sledujeme kvůli módním domům jako Louis Vuitton nebo Dior, jedna důležitá součást skupiny zůstává často ve stínu: divize Wines & Spirits. Ta přitom zahrnuje nejlegendárnější jména francouzského vinařství a lihovin, od Dom Pérignonu přes Moët & Chandon až po Hennessy. A právě ona je letos Achillovou patou celé skupiny: v prvním čtvrtletí 2025 spadly její tržby o 9 %, čímž se stala nejslabším článkem LVMH. Největší propad zaznamenaly koňaky, zatímco šampaňské se drží o něco lépe.

Když bublinky prodávají celebrity

Jak LVMH reaguje? Jednoduše: začíná komunikovat alkohol stejně jako módu. Dom Pérignon nedávno spustil novou kampaň „Creation is an eternal journey“ s Tildou Swinton, Zoë Kravitz, Andersonem Paakem, Iggym Popem či Takashim Murakamim. Výsledek? Estetika připomínající módní editoriál víc než klasickou reklamu na šampaňské. A není to výjimka. Pharrell Williams – čerstvý kreativní ředitel Louis Vuitton – uvedl limitovanou lahev Moët & Chandon. Loewe se podílelo na designu edice Hennessy a Glenmorangie představilo kampaň s Harrisonem Fordem.

Alkohol jako módní doplněk

Zatímco tradiční značky jako Bollinger stále sází na záběry lahví a vinic, LVMH a další hráči využívají módu, influencery i runwayovou symboliku. Taittinger během pařížského fashion weeku představil AI generovanou kampaň, která simulovala módní přehlídku s obří sochou lahve. Jameson se spojil s Andersonem Paakem a značkou Awake NY pro kolekci merche. Chivas Regal spolupracuje se Scuderií Ferrari, zatímco australský Penfolds se spojil s Nigem.

Problém? Alkohol se nemění

Zatímco móda žije z neustálých novinek, alkohol je historicky stavěný na stabilitě – čím starší, tím lepší. Novinky tak často představují jen dražší nebo designově upravené varianty již existujících produktů. Přesto značky zkoušejí vše, co znají z fashion marketingu. Chrlí limitované edice, spolupráce s celebritami, vizuály od módních fotografů, luxusní eventy i storytelling inspirovaný haute couture.

V době, kdy trh s alkoholem chladne a zejména Amerika a Čína hlásí nižší poptávku, hledají značky inspiraci v módě. Ale zda je to odpověď na strukturální problém, zůstává otázkou. Uživatelé na Redditu diskutují o předraženosti značkových lahví stejně jako o značkových kabelkách. Ti zasvěcení dávají přednost malým vinařům a nezávislým palírnám. Další zanevřeli na alkohol úplně a holdují trendu moktejlů. A ti ostatní? Možná se dají zlákat vizuálem a jménem Tildy Swinton. Nebo taky ne.

Josef Šlaich

Expert na beauty, estetickou medicínu a hodinařinu, který se se čtenářkami Harper’s Bazaar dělí o své znalosti v rámci své rubriky Beauty Insider.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu