New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Metaverse otevírá svůj vlastní butik s kusy od Balenciaga, Prada a Thom Browne

Proč ta náhlá obsese s virtuální módou – a jak jsme se sem vůbec dostali?
Oli Egler
——
30. června 2022

@republiqe_clothing

Fyzická móda už nestačí, a proto se ředitel (virtuálního) světa Mark Zuckerberg rozhodl spustit Avatar Store s virtuálním zbožím, které budou moci používat uživatelé Instagramu, Facebooku a Messengeru v rámci USA, Kanady, Mexika a Thajska. Časem se Metaverse hodlá rozšířit i do virtuální reality a také obohatit svou nabídku o jiné značky. Prozatím se cena těchto produktů pohybuje okolo 9 dolarů, což však v módním světě vyvolává otázku, jak tento druh zboží zapadá do konceptu luxusní módy.

Do digitálního prostoru se žene stále více značek – například Gucci otevřel svůj první virtuální butik, Louis Vuitton vyvinul „kůže” pro hru League of Legends a v rámci online platformy Roblox některé kusy již nabídl i Ralph Lauren.

Po šokujícím tahu Pierra Cardina, který se plnou parou vpřed v 50. letech vrhl do ready-to-wear (čímž navždy změnil princip fungování módy), se proto už nikdo raději nepouští do hlasitého odporu. Módní industrie ušla velký kus cesty – z nedosažitelného haute couture se pomalu přesouvala směrem k masovému trhu. Značky tak získávaly nejen nové věrné zákazníky, ale také mnohonásobně větší zisk, ba i nový status „světově nejpopulárnějších brandů”. Expanze do nových oblastí se tak stala dlouhodobou strategií, a proto vídáme neustále nové produkty v nabídce domů – kosmetické řady, home decor, parfémy i doplňky pro mazlíčky. Ty mají za cíl přilákat nový segment zákazníků z různých ekonomických a věkových vrstev. Pro mladou generaci je to právě virtuální móda. Rozštěpuje se proto i cena těchto produktů – zatímco kabelku v řádu desetitisíců dolarů si bude moct pořídit jen relativně malý segment spotřebitelů, rtěnky a malé doplňky (z jejichž marží značky doslova žijí) se stávají novým „IT” produktem pro masy.

Do jisté míru tomu napomohli i kreativní ředitelé, kteří vyzdvihli sportwear na luxusní úroveň – Virgil Abloh (Louis Vuitton), Demna Gvasalia (Balenciaga) nebo Alessandro Michele (Gucci), kteří z minimalistických triček a mikin za původně pár dolarů udělali symbol statusu. 

Podle nedávného průzkumu Business of Fashion přibližně 70 procent spotřebitelů z generací X a Z v USA hodnotí svou digitální identitu jako důležitou a do image svých avatarů investuje okolo 50 procent spotřebitelů. V loňském roce se ve virtuální realitě prodalo zboží za zhruba 110 miliard dolarů, přičemž přibližně 30 procent z nich připadá právě na digitální módu.

To vše v době, kdy nám před očima praská bublina kryptoměn. Ani tento negativní výsledek však nebude pro značky natolik devastující jako pandemie, která je doslova lusknutím prstu položila na lopatky.

V případě, že se ale tento apokalyptický scénář bude v budoucnu opakovat, o to více lidí se ponoří do virtuální reality – alespoň tam bude příležitost „vyvětrat” nové šaty.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu