Byl to John Galliano, který na přelomu milénia nastavil standard toho, co známe jako haute couture fashion show. Jeho genialitu v rámci tvorby oděvu mu nemohl (a stále nemůže) nikdo upřít, avšak byl to onen element teatrálnosti, kterým transformoval mistrovy přehlídky na nejžhavější event sezóny. Jsem dost stará na to si pamatovat, jak byly ony přehlídky po dekádě působení v domu haněny módními kritiky za to, že jsou „stále stejné“ nebo „již okoukané“. Poté, co se však Galliano stáhl do ústraní a přenechal půdu couture mladým kolegům, jako by celý průmysl zevšedněl. Nikdo (možná za výjimky McQueena) nebyl schopen mistrovi konkurovat. Průmysl opadl, týdny módy zevšedněly a couture se stal bájným zvířetem, které vyhynulo pod tíhou modernity…
John Galliano se však opět ukázal být fénixem, který se tuto sezónu znovuzrodil ve své plné kráse. Vzal nás zpět do zlaté éry Diora, kde obecenstvo nevědělo, na co se dívat dříve – na grandiozní kostýmy skrývající v sobě mnohdy zcela inovativní techniky výroby, nebo se jen tak nechat pohltit Gallianovým světem, který hypnotizoval všechny smysly naráz.
Artisanal kolekce mistra Galliana byla poeticky představena pod prvním úplňkem roku 2024, za svitu měsíce se procházely modelky jako (padlé) noční můry belle epoque. Kolekce, která kreativnímu řediteli zabrala 12 měsíců příprav, byla promyšlena do posledního detailu – myšlenka těla coby čistého listu, vizuální obrazy ve stylu Keese Van Dongena a ultra úzké korzety Mr. Pearla modifikující tělo coby symbolika duše. Zatímco obličeje zůstaly dokonalé a hladké bez jediné chybičky – jako porcelánové panenky. Vybledlé kabáty, potrhané vesty a vizuálně dekonstruované prvky byly velmi Margiela – za léta v domě byl Galliano schopen vytvořit nové techniky práce s textilií a na přehlídce jsme jich mohli vidět dokonce až 15 – látky byly sluncem vyšisované, barvené tabákem nebo přeskládané do „frankensteinovy“ podoby.
Bylo zde zkrátka vše – to nejlepší od Martina Margiely i Johna Galliana, který dokázal, že patří k největším velikánům módy vůbec. Jeho mistrovství v propojení dekadence, glamouru a inovativních technik v době, kdy je kreativita na ústupu, je přesně to, po čem jsme tak dlouho prahli! Haters se pochopitelně ozvou s kritikou nahoty (jsou 70's merkins opět in?) a jiní mu odpustí vše pro překrásnou Gwendoline Christie, která uzavírala show v korzetu a šatech z průhledné organzy. Belle!