Při sledování kolekcí pro nadcházející jaro a léto 2024 pro mě zaznívala nejhlasitěji hesla jako opravdový nebo autentický, přirozené pokračování nejskloňovanějšího termínu minulé sezony – nenápadný luxus. Co jsem osobně letos cenila, byla určitá kontinuita, upřednostněná uvolněnost před výrazným úsilím i pohodlí a vyzrálý styl, který se nehoní vyčerpávajícím způsobem po mikrotrendech ze sociálních sítí. Ready-to-wear v pravém slova smyslu. Nemusíte za každou cenu ohromovat, nepotřebujete být excentrický, potřebujete být svůj a vědět, kdo jste. Což platí i v otázkách nastavení rovnováhy mezi vlastním designérským rukopisem a komerčním tlakem velkých značek. Zde malý výčet osobních highlightů.
Prada – nová řada, stále v tandemu Miucca Prada a Raf Simons, pro mě opět módní podívaná. Líbí se mi všechny ty efektní detaily, za kterými je spousta práce, a jak někdo trefně poznamenal, tohle se highstreetovým značkám bude obtížně napodobovat. Třásně s potisky květin, výrazné střihy a také osobní favorit v podobě šatů ze sešívaných kožených kousků, pošitých křišťály. Trochu vintage, ale hravé, definované a vytříbené.
Saint Laurent by Anthony Vaccarello tentokrát představil odlehčenou verzi francouzského 80's glamour stylu především díky převaze materiálu, čímž bylo jednoduché plátno a přírodní odstíny. Safari a sexy vzhled, který by se opět našel v archivech francouzského módního domu, je podávaný naprosto přesvědčivě a funguje se sezonním přesahem. Proč tedy ne obzvlášť pro letní kolekci!? Sám designer svůj záměr vysvětlil tak, že tentokrát nechtěl vymýšlet nic moc složitého, cítil se přesycený, a zvolil symbolicky čisté plátno jako pomyslný restart.
Loewe – nejvyhledávanější značka současnosti v čele s Jonathanem Andersonem nebojácně servíruje hravost, nové experimentální siluety, humor, optickou iluzi a designy, které oscilují někde mezi klasikou a psychedelickou divností. Nutno ale říci, že každá další sezona přináší nové výrazné nápady, aniž by vyznívaly vyčpěle, ba naopak. Tentokrát to byly obrovské kovové jehlice jako spojovací dekor prvek nebo kokonové maxi svetry.
Bottega Veneta po pár sezonách s novým kreativním ředitelem deklaruje dospělý pohodlně usazený design, který jako by měl pevné základy. Krásná práce s kůží, elegance s překvapivými detaily, výrazné textury… Zkrátka uvolněná elegance a luxus, který nenudí, nesnaží se šokovat, ale zaujme. Výrazně zastává i trend genderově fluidního přístupu, stejně jako mnoho dalších módních značek.

Miu Miu v sobě nese mladistvějšího ducha, lehkost a nadsázku. I když se jedná (i cenově) o vysoký luxus, předkládá ho s titulkem Joy of life. Jako by oblečení byla hlavně zábavná hra, kdy milujete jednotlivé kousky pořízené za posledních dvacet let a s láskou je kombinujete stále dokola. Od blyštivých hedvábných šatů à la 30. léta přes sportovní preppy styl, měkoučké mokasíny až po vintage obnošené bundy a kabáty s kabelkou naplněnou až po okraj (jako Jane Birkin) a ještě třeba botami na přezutí. Tzv. everyday messy, trocha bláznovství a také kombinace několika posledních kolekcí dohromady.

Výčet mých oblíbených a povedených kolekcí pro nadcházející sezonu by mohl dlouze pokračovat, patří tam Stella McCartney a její ženskost, srozumitelnost a optimismus. Dries van Noten a jeho víra v sebe sama a v opravdové oblečení, navzdory trendům, jež se vyplácí. Givenchy a jeho pokračování linky dokonalých malých černých, Jil Sander a vyspělý minimalismus s texturami i gender free koncept.
Co ve mně naopak vyvolalo trochu rozpačitý pocit, byl debut Sabata de Sarna v novém uměleckém vedení značky Gucci. Přes designerovy kvality se trochu vytratil rukopis, a to i přesto, že značku chtěl údajně vrátit na pomyslný počátek silného období 60. let, a kompletně ji očistit od excentričtějších období, jaká představovala éra Toma Forda i Alessandra Michelleho. Módní dům se ocitl v pomyslném továrním nastavení. Je ale velmi pravděpodobné, že další kolekce ukáží více z designera a jeho vize.

Mezi nepovedené počiny pak spadá kolekce společnosti Tom Ford pod Peterem Hawkinsem. Tom Ford svůj stejnojmenný label prodal společnosti Estée Lauder, která jej koupila primárně jako kosmetickou značku, tudíž budoucí osud módní řady visí na vlásku. Peter Hawkins, v čele designu módní řady, představil svou první kolekci a bohužel se urputně snažil jít ve stopách originálního frontmana a jeho estetiky, navíc ve jménu slavné kolekce pro značku Gucci z let 1996, 1997. Tom Ford představoval estetiku ušlechtilého, luxusního lesku a minimalismu 90. let. – dokonale hédonistické formy. V 90. letech neskutečně vzrušující, cool a přitažlivá. Letošní verze, i přes snahy o aktualizaci, působila těžkopádně a spíše jako úsměvný revival do filmu.