Když se lab-grown diamanty před několika lety objevily na trhu, zdálo se, že způsobí revoluci ve šperkařském průmyslu. Díky popularitě, kterou jim zajistil mimo jiné zpěvák Frank Ocean se svou vlastní značkou, byly považovány za udržitelnou alternativu k přírodním diamantům. Jenže jejich sláva byla krátkodobá a jejich ceny nyní dramaticky padají, což ovlivňuje celý diamantový trh.
Od udržitelnosti k supermarketu
Původně byly umělé diamanty prezentovány jako ekologická alternativa k tradiční těžbě diamantů, která je spojena s environmentálními i etickými problémy. Jenže jak ukázala realita, produkce diamantů v laboratořích spotřebovává obrovské množství elektřiny a ani zdaleka není tak ekologická, jak se původně tvrdilo. Ceny umělých diamantů navíc klesly natolik, že dnes koupíte zásnubní prsten s lab-grown diamantem ve Walmartu už za 299 dolarů, což z nich prakticky udělalo běžnou bižuterii.
Krize postihla i giganta De Beers
Současná situace tvrdě zasáhla i jednoho z nejznámějších producentů diamantů, společnost De Beers, která kvůli dramatickému poklesu cen zavírá svou značku šperků z lab-grown diamantů, Lightbox. Podle CEO De Beers, Ala Cooka, se ceny syntetických diamantů propadly za posledních pár let o 90 procent kvůli masivní výrobě v Číně a Indii a technologickému pokroku, který jejich výrobu zlevnil.
„Fakt, že dnes koupíte zásnubní prsten za pár stovek dolarů, by byl pro mé předchůdce vítězstvím,“ řekl Cook pro The New York Times. Problém je však v tom, že nízké ceny umělých diamantů snižují také atraktivitu diamantů přírodních, což pro celý diamantový průmysl představuje vážnou hrozbu.
De Beers proto nyní mění svou strategii a soustředí se opět výhradně na přírodní diamanty. Její aktuální plán nazvaný „Origins Strategy“ se snaží jasně oddělit umělé diamanty od těch přírodních a znovu zdůraznit jedinečnost a vzácnost skutečných kamenů. K tomu využívá také nový autentizační systém DiamondProof, který by měl pomoci zákazníkům rozlišit, co je pravé a co nikoli.
Přírodní diamanty se vracejí
Přestože lab-grown diamanty zřejmě úplně nezmizí – De Beers například plánuje využít své technologie Element Six k průmyslovým a technologickým účelům –, šperkařský trh se evidentně vrací zpět k přírodním kamenům. Jak se totiž ukázalo, zákazníci, kteří kupují luxusní zboží, nehledají pouze nízkou cenu, ale především prestiž, vzácnost a tradici, které umělé kameny jednoduše nemohou nabídnout.
Podle průzkumu platformy The Knot si sice v roce 2024 až 54 % dotázaných vybralo zásnubní prsten s lab-grown diamantem, ale zdá se, že tento trend již dosáhl svého vrcholu. Budoucnost pravděpodobně patří přírodním diamantům, které se opět začínají prosazovat jako investiční i symbolický klenot. Nyní je klíčové, jak rychle a efektivně dokáže diamantový průmysl znovu nastavit jasnou hranici mezi přírodními a umělými kameny. Pokud to nezvládne, bude to pro celý průmysl sebevražda.