Módní svět miluje paradoxy, ale spojení značek Chanel a Shein by ještě nedávno připomínalo scénář z módního sci-fi. Přesto se stalo skutečností díky jediné ženě: Oxaně Goralczyk, stylistce, která od září 2022 spolupracuje s legendárním domem v Rue Cambon – a současně tvoří pro čínský e-shop Shein v rámci jejich programu Designer Incubator.
Oxana Goralczyk není v oboru žádný nováček. Jako freelancerka se podílí na kolekcích pro jednu z nejprestižnějších značek světa, která si od dob Coco Chanel zakládá na špičkovém řemesle a exkluzivitě. Zároveň však dokáže využít příležitostí, které jí otevírá Shein – značka často kritizovaná pro extrémně rychlý výrobní cyklus, nízké ceny a otazníky kolem pracovních podmínek. Přesto právě Shein svým programem Designer Incubator podporuje mladé návrháře a poskytuje jim globální viditelnost, možnost podílet se na zisku a ponechat si autorská práva ke svým návrhům.
Výhody pro Shein i dilema pro luxus
Pro Shein je spolupráce s návrhářkou, jež má zkušenosti z Chanelu, doslova PR jackpot. Čínský gigant se tak může bránit dlouhodobým obviněním z plagiátorství a prezentovat se jako platforma, která aktivně podporuje kreativitu. V rámci Designer Incubator dostávají návrháři 10% honorář z každého prodaného kusu a mohou si uchovat tvůrčí kontrolu nad svými designy. Pokud se rozhodnou pro plný úvazek, průměrný plat údajně dosahuje asi 65 000 eur ročně. Oproti tomu designéři u Chanel si údajně přijdou přibližně na 44 000 eur ročně.
Zatímco Shein tak posiluje svou image podporovatele mladých talentů, pro Chanel je celá situace citlivou záležitostí. Luxusní dům, jenž staví na exkluzivitě a ruční řemeslné výrobě, se k tomuto propojení zatím veřejně nevyjádřil. Ale právě tím se otevírá otázka, zda se v módním světě začínají otřásat dosud pevné hranice mezi high fashion a masovou produkcí.
Realita módního průmyslu
Dnešní módní branže prochází výraznými změnami. Stále více designérů pracuje na volné noze a rozprostírá své aktivity napříč různými segmenty, od luxusu až po fast fashion. Je to důsledek proměn na trhu, který vyžaduje rychlé reakce a neustálou inovaci. Ani ty největší módní domy si už nevystačí pouze s interními týmy a rády oslovují externí talenty.
Tato otevřenost však přináší i zásadní otázku ohledně značkové identity. Je možné, aby designér pracující pro největší luxusní značky zároveň tvořil pro řetězce, které vyznávají masovou produkci a agresivní cenovou politiku? Na jedné straně to designérům umožňuje rozvíjet jejich kreativitu v různých kontextech, na druhé straně to otevírá diskuzi o tom, kde se nachází hranice mezi exkluzivitou a komercí.
Spojení dvou světů
Oxana Goralczyk dnes symbolizuje trend, který by dříve působil téměř nemyslitelně. Chanel a Shein, dva zdánlivě neslučitelné módní světy, se jejím prostřednictvím setkávají na jednom designérském hřišti. Pro Shein je to příležitost vylepšit si reputaci a vystoupit ze stínu obvinění z plagiátorství. Pro Chanel je to zase výzva k zamyšlení, zda si lze udržet luxusní auru, když designéři paralelně tvoří i pro masový trh.
Ať už si o tomto propojení myslíme cokoliv, ukazuje se, že módní průmysl se neustále vyvíjí a otevírá dveře spolupracím, které by ještě před pár lety vypadaly absurdně. Právě to je na módě fascinující. Reflektuje změny ve společnosti, technologické inovace i proměny ve spotřebitelském chování. V budoucnu tak můžeme očekávat čím dál neobvyklejší spojenectví, která zboří zavedené stereotypy, a Oxana Goralczyk je jen jedním z průkopníků na této cestě.
(GAP + adidas) – Ye = velké collabs v ohrožení?
Collab is the new black
Lucie Tomišková: Chaos na míru