Hlavní trendy kodaňského fashion weeku

Něco na tom skandinávském stylu prostě je…
Oli Egler
——
13. srpna 2022

Foto: Imaxtree

Kodaňský fashion week má potenciál postupně dláždit cestu módní udržitelnosti a transparentnosti i pro všechny ostatní. Celý svět pozorně sleduje tento evropský „pilotní projekt“ ve snaze zjistit, jak daleko jsou schopni zajít umělci i brandy. V rámci tohoto fashion weeku totiž mohou předvádět jen značky, které splní udržitelné standardy nastavené organizátory pro všechny participanty. Primárně se ohled bere na transparentnost získávání materiálů a dohledatelnost zdrojů, a to v rámci čtyř stádií dodavatelské sítě – od syrového materiálu (např. organické bavlny) až po koupi textilie. Důraz se však klade i na plány o zlepšení etických a environmentálních závazků do budoucna atd.  K těmto relativně přísným kritériím se letos přidal i zákaz používání kožešin. Ty jsme sice na kodaňských ani světových molech pořádně neviděli už dobrých pár let, nyní je to však oficiální.

Přestože severské značky zatím nemají tak etablované jméno jako některé italské a francouzské domy, v posledních několika letech se již stávají hlavními udavateli módních trendů i celkového směru průmyslu. Jsou schopny klást stejný akcent jak na samotnou kreativitu, tak na dodržování udržitelných postupů výroby – a právě v tom spočívá výhoda malých nezávislých značek. Jejich mladá klientela je plně ochotna přijmout jednoduchost střihů a materiálů s tím, že jedinou přidanou hodnotou bude příslib zelenější budoucnosti. Unikátnost skandinávských tvůrců ale primárně spočívá v tom, že umí propojit zcela odlišné elementy do jednoho celku s naprostou lehkostí, a vytvořit tak až kupodivu organický look.


Naprosto skvělým příkladem je Stine Goya, jež se proslavila použitím hlasitých printů na basic kusech, které zároveň kombinuje s na první pohled nekompatibilními doplňky. Oversize slip on šaty a kalhotové kostýmy pošité flitry, lístky květin nebo „kapkami“ perel dostávají zcela jiný nádech, když jsou kombinovány s gumáky nebo syrově sportovními doplňky. Stejně tak dlouhá blůza se spadlými rameny v kombinaci s 00's kapsáčemi ukazuje, že se protiklady občas přitahují. Klasicky nezapomínají ani na své známé hlasité grafické printy na pyžamovém setu nebo moře holografických flitrů na party slip on šatech.

O něco skromněji pak působí Lovechild 1979, které můžeme zařadit o něco blíže ke klasickému minimalismu The Row nebo tvorbě Helmuta Langa. Je zde cítit o něco formálnější vibe orientovaný možná i na starší klientelu, ortodoxně preferující koncept kapsulového šatníku. Odpovídají tomu i barvy, které byť nejsou striktně zemité, tvoří jednolitý celek nabízející volnou ruku v rámci vrstvení a kombinování. Oversize kalhotové kostýmy, řasené šaty nebo kožené sety představují klasickou uniformu moderní business woman, která nepotřebuje logotypy a spokojí se s uvolněným business casual.

Na stejné vlně se nese i Samsøe Samsøe, jejímž hlavním forte je spíše sporty casual. Kombinovaná kolekce pro muže i ženy často představuje unisex modely oversize košil a bokových kalhot, které nás navrací do dob American Pie a She's All That. Dámská část ale tentokrát ohlásila návrat tříčtvrtečních legín a zavazovacích tunik. Poznávacím znamením brandu jsou také pleteniny, které nechyběly ani letos v podobě těloobjímajících šatů se žmolky, oversize háčkovaných svetrů nebo dlouhých tenkých šál à la Hannah Montana.

O cykličnosti módy nás utvrdil i nejpopulárnější brand (nejen) skandinávské mládeže, Ganni. „Joy Ride“ naskočil na vlnu mileniálské nostalgie a lusknutím prstu navrátil trendy, které měly raději zůstat v Pandořině skříňce. Široké kapsáče zastrčené do vysokých kovbojek, tank topy nošené s gopnikovskými tepláky a denimové sety připomínající doby, kdy světovým hitparádám vládla Anastacia – to vše v barvách duhy. Ani elegantní kusy jako háčkované šaty nebo „vest-dress“ jinak uzpůsobené k semiformálním dnům neztrácejí svůj teenagerský nádech – ten byl navíc umocněn bikery, kteří přehlídce v bikeparku dodali správný fun element.

Avantgardní třešničkou na dortu je vždy Henrik Vibskov, který ztělesňuje dánský design v té nejčistší podobě. Nekompromisní strohost střihů a jednoduchost siluet je vždy v absolutním rozporu s charakterem samotných látek – maximalistické printy plné propracované grafiky na křehkém plisé, vlně nebo letním duvetu proto tvoří vyváženou souhru mezi extravagancí a minimalismem.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu