Filmová vášeň domu Saint Laurent
Foto: Profimedia
Foto: Profimedia
Anthony Vaccarello, kreativní ředitel francouzského módního domu Saint Laurent, vždy miloval film. Toužil režisérům pomáhat realizovat jejich filmovou vizi. Proto také před dvěma lety pod hlavičkou Saint Laurent založil novou filmovou divizi. Saint Laurent je tak vůbec první módní značkou, která do filmového byznysu vstoupila v takovém rozsahu. Letos produkční společnost sklízí dosud největší pozornost. Na posledním festivalu v Cannes uvedla hned tři počiny – muzikál Emilia Perez, nový horor Davida Cronenberga The Shrouds a Parthenope od Paola Sorrentina.
„Film byl vždy něco, co mě opravdu zajímalo. Narodil jsem se v Belgii, to není zrovna moc vzrušující země, takže film byl zajímavým polem k prozkoumání jiných, neznámých světů… Mohl jsem uniknout a snít. Na škole jsem viděl práce režisérů jako Pasolini a Fassbinder a chtěl jsem vidět víc a víc, poznat jejich filmový jazyk a proniknout do jejich vizuality.“
„Saint Laurent byl vždy svým způsobem filmový dům, ale myslel jsem si, že by mohlo být dobré propojit ho přímo s filmovou produkcí – než jen dělat kostýmy, což je takové předvídatelné. Sám Yves Saint Laurent navrhoval celou garderóbu pro herečku Catherine Deneuve ve filmech Kráska dne a Šamáda. Já jsem se toužil ve filmu realizovat více, proto vznikla i naše filmová produkce,“ vysvětlil Vaccarello svůj záměr.
Vaccarello do světa filmu poprvé vstoupil v roce 2019, kdy spojil síly s francouzským režisérským provokatérem Gasparem Noém a společně v Cannes uvedli krátký fashion klip s herečkami Béatrice Dalle and Charlotte Gainsbourg. Tehdy začal Vaccarello přemýšlet o spolupráci s mistry v oboru – Pedro Almodóvar, David Cronenberg, Jim Jarmusch. A své sny si postupně plní. První počin Saint Laurent Productions, Zvláštní způsob života Pedra Almodóvara z roku 2023, se dostal do užšího výběru na Oscara. Letošní muzikálové drama Emilia Pérez má nominací na Oscara hned třináct a v kinech boduje i Parthenope od Paola Sorrentina.
Vaccarello nechtěl jen založit další produkci specializující se na fashion filmy. „Naše filmy nemají propagovat Saint Laurenta, ale podporovat dílo režiséra/umělce. Nechci, aby se z toho stala komerce. To nepotřebujeme. Už víme, co znamená Saint Laurent. A pořád mám na paměti Saint Laurentův velmi osobní způsob práce, když navrhoval kostýmy pro Catherine Deneuve v Krásce dne, a jak se jeho styl projevuje, aniž by to bylo komerční,“ říká designér.