Éra bezpatkových log končí: Jak módní domy hledají novou identitu

Velká písmena, jednoduché bezpatkové fonty a loga, která vypadala téměř stejně – módní průmysl si v poslední dekádě prošel érou unifikace, kterou mnozí nazývali „blandification“. Jenže teď se karta obrací. Saint Laurent, Dior, Burberry i Louis Vuitton oprašují staré monogramy a historické nápisy.
Josef Šlaich
——
16. července 2025

Foto: Spotlight

Ještě nedávno se zdálo, že na logu už nezáleží – stačilo pár velkých písmen bez patky a každá značka se tvářila stejně. Od roku 2018 se tomuto trendu říkalo blandification, tedy „zploštění“ nebo „zneutralizování“ vizuální identity. Všechno začalo v roce 2012, kdy Hedi Slimane zkrátil Yves Saint Laurent na prosté Saint Laurent Paris a přešel na jednoduchý bezpatkový font. Jenže tehdy ještě nikdo netušil, že s ním půjde celá generace brandů: Burberry, Fendi, Balenciaga, Ferragamo, Zegna, Givenchy… Značky se snažily být čitelné na displejích telefonů, zjednodušit branding pro sociální sítě a mluvit jedním univerzálním jazykem, který měl být srozumitelný a „mladý“.

Jenže dnes se něco mění. Saint Laurent už nějakou dobu opět používá starší serifové písmo, Burberry po nástupu Daniela Leeho přišlo s novým logem, Dior u kolekcí Jonathana Andersona oprášil malé písmo, Louis Vuitton od příchodu Pharrella začal monogramy i loga variovat do nejrůznějších podob a Celine se pod Michaelem Riderem vrátilo k historickým „C“ monogramům na šátcích a kabelkách, i když oficiální logo Celine zatím zůstává.

Proč najednou ta nostalgie?

Proměna log úzce souvisí se změnou celého módního cyklu. Dekádu trvající demokratizaci luxusu, která alespoň symbolicky skončila během pandemie a smrtí Virgila Abloha, vystřídala fáze, kdy značky opět zužují svůj okruh. Móda, která kdysi otevírala dveře širšímu publiku, se dnes spíš snaží připomenout, že je exkluzivní a že má jasnou identitu.

A právě logo je nejrychlejším způsobem, jak dát tuhle ambici najevo. V době, kdy stovky značek vypadají na první pohled stejně (bezpatkový font, velká písmena, minimalistické balení), mizí to nejcennější: rozlišitelnost. Není náhoda, že změny přicházejí v době, kdy se celá branže restartuje – nástupy Jonathana Andersona, Michaela Ridera, Glenna Martense i očekávaný debut Demny v Gucci signalizují, že se neobměňuje jen kreativní vedení, ale i celé manažerské a komunikační strategie.

Má návrat charakteru šanci uspět?

Otázka je, jestli nová (a vlastně staronová) loga dokážou znovu vzbudit zájem a vytvořit ten typ aspirativního vztahu, který luxus potřebuje. Možná jsme se jen přejedli unifikovaného minimalismu a módní domy konečně pochopily, že aby přežily, musí samy sobě rozumět a taky si znovu najít vlastní tvář. Koneckonců logo je nejviditelnější část značky. A jestliže luxus opravdu čeká proměna, začíná přesně tady.

Josef Šlaich

Expert na beauty, estetickou medicínu a hodinařinu, který se se čtenářkami Harper’s Bazaar dělí o své znalosti v rámci své rubriky Beauty Insider.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu