New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Iris Van Herpen: Móda jako laboratoř identity

Technologická vizionářka změnila pohled na výrobu i estetiku světového haute couture – a potažmo i celé módy.
Oli Egler
——
5. června 2022

Getty Images

Domovem haute couture je Francie a centrem stylu zas Itálie. Holandsko tak zůstalo (alespoň poslední století) ve stínu těchto gigantů. Byla to však tato země, která ještě před příchodem Krále Slunce na francouzský trůn diktovala módu objemných límců, inovativních krajek, výšivek i nových siluet celé Evropě. Právě toto historické skóre nyní vyrovnává dnešní oslavenkyně, Iris Van Herpen.

Coby dcera učitelky tance se návrhářka již od raného dětství věnovala klasickému baletu. Pohyb, transformace těla a něžná femininita se proto staly neodmyslitelnou součástí její signatury. Na rozdíl od jiných couturier, kteří se v rámci své tvorby obracejí hluboko do historie velkých mistrů, Van Herpen hledí do (možná ne tak) daleké, „biotechnologické” budoucnosti – kde je móda vyráběna za pomoci vyspělých a inovativních technologií, neztrácejíc přitom na kráse ani uměleckém elementu.

Byť ze začátku své tvorby kladla důraz na řemeslo a ruční zpracování každého návrhu, které tvořila doslova na koleni s jehlou a nití, postupem času začala využívat experimentální technologie i spolupráce s vědci, materiálovými inženýry a architekty. Pro své kolekce se krom tance a anatomie pohybu nechává inspirovat i vědou, sochařstvím, matematikou, astronomií nebo přírodou a filozofií. Protkává své návrhy vlákny minulých identit, a tvoří tak zcela novou estetiku budoucnosti. Byla také první návrhářkou, která začala ve svých couture kolekcích využívat 3D tisk, a to již v roce 2009. Vše, co dříve bylo zapisováno na papír a zakreslováno ručně, tak Van Herpen přenesla do elektronické podoby – výsledek byl až překvapivě kvalitní co do zpracování, a od té doby již tento druh výroby začala adaptovat do všech kolekcí. Zajímavé je i to, že v době, kdy tuto metodu adaptovala, panovaly v módním sektoru horké debaty o jednoduchých možnostech plagiátorství, a proto byla i unikátnost vyrobených kusů diskutabilní. Právě díky designérce však tento druh výroby rychle získal legislativní ochranu a zároveň i status umění.

Dnes, ve svých osmatřiceti letech, je jednou z největších hvězd módní industrie, a její róby jsou vždy ozdobou červených koberců. Mezi její obdivovatelky (a klientky) patří Cate Blanchett, Lady Gaga, Tilda Swinton, Cara Delevingne, Scarlett Johansson, Björk a další.

Co však nosí sama Van Herpen? Dle jejích slov miluje tradiční japonská vyšívaná kimona, černé skinny džíny a pleteniny všeho druhu. Samozřejmě má ve skříni i několik vlastních návrhů, které si však schovává pouze na výjimečné příležitosti.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu