DIOR: Když dvě Italky vládnou Francii

Pod rukama Marie Grazie Chiuri ožil v rámci kolekce jaro/léto 2023 odkaz Catherine de' Medici – korzetové stays, krátké spodničky a černá krajka symbolizující její přezdívku, Černá královna.
Oli Egler
——
28. září 2022

Foto: Imaxtree

Kreativní ředitelka domu Maria Grazia Chiuri vždy nachází způsob, jak široké publikum uchvátit příběhem. Vyhledává fascinující a mocné ženy z minulosti, které ovlivnily chod historie, a jejich odkaz převádí do svých kolekcí. Tentokrát jsme se vizuálně vrátili do 16. století, k ženě jménem Kateřina Medicejská.  Byť pocházela z Itálie, stala se ve druhé polovině 16. století francouzskou královnou a tři její synové se dokonce stali francouzskými panovníky. Od smrti svého muže si již nikdy neoblékla jinou než černou barvu, a to i navzdory tomu, že Francouzsky v 16. století truchlily výhradně v bílé. Jak trefně a elegantně provedené gesto ze strany Italky v čele francouzského módního domu…

Chiuri své hrdince přisuzuje velké francouzské inovace (nebo alespoň jejich rychlejší adaptace) – korzety, podpatky a také speciální krajky Burano, které se následně dostaly na francouzský dvůr právě díky ní. To všechno se stalo stavebními kameny kolekce. Korzety byly představeny jako tzv. guêpière (přesněji řečeno kosticové stays s ramínky a vykrojenými stranami), které se příští léto pro velký úspěch vracejí jako svrchní top na košilích a transparentních tričkách. Velkou roli zde hraje i tzv. petticoat (nebo francouzsky jupe) – široká spodnička a předchůdkyně krinolíny – právě ta se v Evropě rozšířila od poloviny 16. století. Její popularitu mimochodem vzkřísil Christian Dior se svou kolekci New Look. Další historické spodní části oděvu ředitelka adaptovala do bralette topů a šortek s dvojitým zavazováním kolem torza a krajkovými lemy, potištěných jemnými květinami vzdáleně připomínajícími flóru na šatech Botticelliho Primavera. Krátké sety doplnila o bílé podkolenky a vysoké kozačky s obráceným podpatkem, který značka již použila v roce 2019 na svých „j'adore“ slingbags s mašlí. Mimochodem, tento design poprvé představil John Galliano v roce 2001.  Opakoval se tu ještě jeden důležitý element, a to mapa Paříže, kterou byly potištěny nylonové parky a trenče – jedná se totiž o adaptaci slavného printu na šátku představeném domem v 50. letech.

Po Gallianovi je Chiuri hned druhou ředitelkou, která se nebojí ohlížet zpět. Byť to nedělá tak opuletně jako její někdejší předchůdce, vždy nachází způsob, kterým historii světa propojit s historií domu Christiana Diora.

Oli Egler

Tři věci, které ji nikdy nepřestanou fascinovat, jsou módní historie, kultovní filmy a to, jak někdo může přežít jediný den na bezkofeinové kávě.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu