Od svého nástupu na pozici kreativního ředitele domu Balenciaga rozdělil Demna Gvasalia módní svět na dva nepřátelské tábory – ty, které jeho anti-fashion vizi milovali, a ty, co oplakávali starou estetiku zakladatele domu.
Zatímco dříve by se dům držel svého kreativního vizonáře v čele po dlouhé dekády, dnes změna vedení připomíná spíše povinný facelift každou dekádu – jen tak pro „osvěžení“. Tyto změny občas bývají velmi radikální – jako je tomu v případě Balenciaga. Z Demny (dnes působícího jako kreativní ředitel Gucci) na Pierpaola Piccioliho (dříve působícího ve Valentino).
Bylo zcela předvídatelné, že nyní domu zavládne zcela nový rozměr – Demnova temná, osobitá estetika, která zde pustila velmi hluboké kořeny, zanechala velmi silný odkaz. Takový, z něhož není lehké se jen tak ze dne na den vymanit. Balenciaga si vybudovala silnou pozici jako značka pro nejčerstvější generaci fashionistů, zatracujících staré konvence a jakýkoliv mainstream.
Novou roli by proto Picciolimu záviděl jen málokdo. Právě zde se ukázal jeho skutečný talent a charakter, protože dodal přesně to, co měl. Bylo zde vše, co u něj tak milujeme – objem, barvy, siluety –, přičemž ale vzdal poctu jak Balenciagovi samotnému, tak i z velké části Demnovi. Navázal totiž na jeho vizuální jazyk tak, aby dům (zcela) nepřišel o své stávající klienty, avšak zároveň získal novou podobu, která mu nepochybně sluší.
Byť bychom mohli najít hned několik přepracovaných archivních looků, hlavní (a nejspíše jedinou opravdovou) inspirací návrháři byly balonové tzv. sack šaty z roku 1957, které byly v té době „protilátkou“ na obsesi diorovským new lookem.
Byly zde i klasické demnovské kusy – už jen strohý styling, kožené crop topy, tailored kalhoty v černé byly vizuálně příjemným echem doznívající éry. Piccioli však této temné stránce dodal své typické objemy a skulpturální siluety, syté barvy a couture techniky detailů jako třeba aplikace peří na objemných sukních. To vše nastylované s úzkými stilettos a sametovými žabkami.
Ukázal také malé preview několika nových kabelek domu, které výrazně zredukovaly své objemy i design. Po gimmickovém designu a doplňcích nebylo ani památky (aneb no more Labubu), avšak svůj comeback měla city bag ve (staro)nových barvách.
Čaroděj Marc
Nike slaví 50 let
Balenciaga haute couture: inovace, nebo opakování starých vzorců?