Balenciaga FW 2023: pojďme se soustředit na oblečení…

Co se stane, když značku zbavíte jejího hype elementu? Dostanete „čistou“ kolekci soustředěnou pouze na krejčovinu, nebo obal bez substance?
Oli Egler
——
6. března 2023

Foto: Balenciaga

Už před kolekcí kolovalo internetem dost komických memů predikujících návrat společností ostrakizovaného kreativního ředitele domu, Demny Gvasalii, na módní mola. Faux pas, které se odehrálo vloni, značku sice nepoložilo na lopatky tak jako třeba konkurenční domy Dolce & Gabbana nebo Prada, ale rozhodně přispělo k ochlazení vztahů s mnohými celebritami a ambasadorkami brandu jako například Kim Kardashian nebo Bellou Hadid. Ty se nechtěly veřejně vyjadřovat (pro či proti veřejnému lynčování domu) a pouze potichu ze svých sítí vymazaly jakýkoliv náznak předešlé asociace s Balenciaga. Nicole Kidman vydržela challenge bobříka mlčení a Kim Kardashian pouze v tichosti přešla k Dolce & Gabbana (značce, od které se několik let zpět také distancovala – v době jejich cancel culture momentu).

Z kolekce i pozvánky (která tentokrát měla formu konstrukčních modelů oděvu) byla cítit submise – velmi netradiční s ohledem na Demnovu dosavadní tvorbu. Střihy i designérův komentář ke kolekci (na sedadle diváků) v podstatě říkal: „Pojďme se soustředit na módu, která je naší opravdovou láskou.“ Pro značku se tak jedná o křest ohněm, kdy teprve teď nejspíš zjistíme, zda Demnova láska k oděvní tvorbě (kterou tak emocionálně vylíčil ve svém tištěném komentáři) bude stačit k tomu, aby domu Balenciaga navrátil status nejpopulárnějšího brandu současnosti.

Ready-to-wear tak byla očištěna od všech popkulturních odkazů, satiry i zesměšňování konzumerismu vlastních klientů (které se v podstatě staly poznávacím znamením značky od doby nástupu Demny). Striktní zaměření se na krejčovinu v podobě (stále opakovaných) a-line s floral printy a velkými rameny, asymetricky řasenými midi a maxi, uplými kožichy a flitrovanými róbami tak bylo (pouze) skromnou retrospektivou posledních pěti let. Unisex „skinny sweat suits“ sice pomohly vyniknout konstrukční zručnosti kusů, ale chyběla jim ona nuance interního komunikačního kódu mezi domem a jeho fanoušky, působící na veřejnost jako psí píšťala. „Oděv už nemůže být zábavou, ale uměním, jak oblékat lidi,“ stálo na zprávě pro diváky. Jak ale značka postavená z tak velké části právě na zábavném (či hype) elementu dokáže obstát bez něj i jeho hlavních aktérů? To se teprve uvidí…

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu