7 otázek pro Valérii Jurčíkovou

7 otázek pro Valérii Jurčíkovou

Již příští týden nás čeká Mercedes-Benz Prague Fashion Week, kde svou novou kolekci předvede Valérie Jurčíková. I tentokrát jsme se zeptali designérů na to, zda (a kdy) je móda uměním, nebo jaký trend podle nich neměl nikdy vzniknout.
Oli Egler & Kristýna Mazánková
——
22. srpna 2024

Foto: Vojtěch Veškrna

V rámci své poslední kolekce na Mercedes Benz Prague Fashion Week s názvem The last Godbye se ponořila do symboliky smutečního oděvu, konkrétně vdov, kde kombinovala elementy slovanského folkloru a modernity. Hlavní roli zde hrály krajka, pleteniny a vzory. „Zkusila jsem si vytvořit vlastní látku. Klasickou krajku jsem nechala nově vyniknout v pletenině a pohrála jsem si i s velikostí vzorů. Byla to skvělá zkušenost, kterou jsem si mohla dovolit díky tomu, že jsem na škole získala grant,“ říká Valérie Jurčíková, která v současnosti vede tvůrčí kurzy pro veřejnost v Institutu módní tvorby. Nyní, když už opouští školu a jde naplno vstříc budování vlastní módní značky, se cítí jako před skokem do vody, mísí se v ní obavy i těšení. Při svém módním ponoru se chce zevrubně věnovat sakům a kabátům. „Baví mě vymýšlet co nejlepší střihy tak, aby byl výsledek dokonalý,“ říká a dodává, že ji prostě baví móda. I když sama své věci příliš často nenosí, užívá si, jak oděv může svého nositele proměnit.

Jak složité je najít balanc mezi uměním a komercí?

Myslím si, že je to hodně individuální. Pro někoho to může být samozřejmost, pro někoho velký vnitřní boj. Z mého pohledu je to svým způsobem nezbytnost, se kterou se musí počítat, pokud se chce člověk v našem prostředí uživit.

V jakém momentu se móda stává uměním? 

Podle mě je móda uměním v každém momentu, záleží na divákovi a prostředí.

Valerie Jurčíková o módním businessu a o své tvorbě

Tvoříte raději ready-to-wear kolekce, nebo zakázkové, individuální kusy?

Ready-to-wear kolekce, ze kterých následně vznikají individuální kusy na zakázku. To je ideální případ. V mé dosavadní tvorbě jsem se při studiu věnovala spíše více uměleckým kouskům, které se následně přetvářely v nositelné. S novou kolekcí se zaměřuji více na ready-to-wear.

Jaký trend podle vás nikdy neměl vzniknout? 

Myslím si, že každý trend má svůj význam a důvod, proč vznikl. Osobně miluju trendy, které jsou v očích většiny „špatné“. Baví mě pracovat s prvky, kterými lidé opovrhují.

Jaké poselství nese váš oděv a vaše tvorba? 

Moje tvorba je pro odvážné a sebejisté ženy, které se nebojí vybočovat z řady. Mým cílem je, aby se nositelka cítila jako hlavní postava svého vlastního filmu, ať už je to tragédie, nebo komedie.

7 otázek pro Valerii Jurčíkovou

Co je v dnešním módním průmyslu největší výzvou pro návrháře? 

To, že tady (v Česku, pozn. redaktorky) v podstatě módní průmysl neexistuje.

Jaká je budoucnost módního průmyslu za 50 let? Dystopické Hunger Games plné opulence, nebo monochromní kostýmy jako z The Island?

Myslím si, že obě možnosti by mohly být pravdou, ovšem nejsem si jistá, zda za 50 let. Upřímně si v tomto směru netroufám předpovídat nějakou budoucnost.

Přehlídka Valérie Jurčíkové proběhne v pátek 30. 8. od 14:00 v Clam-Gallasově paláci. Vstupenky v prodeji na GoOut

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu