Robert Redford byl jednou z posledních ikon zlatého Hollywoodu vedle Marlona Branda, Jamese Deana a Paula Newmana. Byl však také fascinující módní ikonou – s nenápadnou, ale dokonalou vizí mužnosti, americana stylu a sex-appealu. A právě díky tomu (a melancholickému, avšak hypnotickému pohledu) patří Redford k nejstylovějším mužům filmové historie.
Jak na filmovém plátně, tak i mimo něj ztělesňoval Robert Redford nenucenou eleganci amerického západu – uhlazený bad boy kombinující preppy s americana jiskrou. Dobře střižené (skinny a zvonové) džíny, flanelové košile s klasickými preppy svetry, semišové bundy a safari jackets, vlněná saka, to vše doplněno ikonickým účesem a nenápadným sebevědomím.
The Sundance Kid: Nová kovbojská estetika ve stylu retro
V roce 1969 vstoupil do filmového panteonu jako The Sundance Kid po boku Paula Newmana ve westernovém snímku Butch Cassidy and the Sundance Kid. Jeho obraz kovboje je všechno, jen ne klasický. Žádné zaprášené flanelky a ponča – Redfordův Sundance nosí rančerskou bundu ve stylu chore kabátu, skinny kalhoty a kovbojský klobouk. Stylově je to Divoký západ převedený do světa 60. let – elegance v dobrodružném hávu.
Legendární kostýmní návrhářka Edith Head (dodnes držící rekord v Oscarech) vytvořila pro film ikonické siluety, které dnes považujeme za mužský retro chic. Redford v semiši, s cigaretou v koutku a s tajemným úsměvem, redefinoval westernového hrdinu jako městského intelektuála ve vlněném kabátě.
Velký Gatsby: Dandy v saténu a lnu à la old money
Redford v roce 1974 jako Jay Gatsby v adaptaci podle F. Scotta Fitzgeralda ztvárnil tragického snílka s bezchybným šatníkem. Jeho obleky, navržené kostýmním géniem Theonem V. Aldredgem a v produkci Ralph Lauren, se staly módní biblí každého moderního dandyho.
Bílé lněné obleky, krémové vestičky, hedvábné kravaty a pastelové košile – Redford je v Gatsbyho stylu zosobněním elegance meziválečné Ameriky. Je to estetika, která inspirovala nejen tehdejší pánskou módu, ale vrací se ve vlnách i v současnosti – stačí se podívat na přehlídky Toma Forda nebo Brunello Cucinelliho. Old money is always in.
All the President’s Men a „newsroom chic“
Jako Bob Woodward v politickém thrilleru Všichni prezidentovi muži (1976) přichází Redford s úplně novou vizí mužského stylu, trochu preppy, avšak ne tak „studentskou“. Béžové sako, manšestráky, kostkovaná košile s ohrnutými rukávy a široké kravaty přinesly newsroomu estetiku, kterou dnes nazýváme „academic-core“. Jeho postava odráží 70. léta – intelektuální, lehce rozcuchaná, ale nesmírně přitažlivá. Dnes bychom tutu estetiku mohli najít v moderních kampaních Ralph Lauren, COS nebo Kith.
Redford mimo plátno: Americká ikona stylu bez stylisty
Byť v rámci svých filmových rolí Redford pracoval s kostýmními designéry, v reálném životě stylistu neměl. Mimo filmové role pěstoval klasický, uvolněný styl, díky kterému se stal zosobněním „nonchalantního luxusu“. Jeho uvolněný styl sestával z jednoduchých kusů šatníku – džíny, košile a tvídová saka, vlněné svetry v tlumených barvách, džínové bundy, ležérní chinos a ikonické pilotky – to vše kombinoval s nenucenou lehkostí, která mu byla vlastní. Jeho láska k americkým značkám jako Ray-Ban, Levi's a Ralph Lauren z něj udělala americkou módní ikonu. Vytvořil tak look, který velmi ovlivnil šatník nejen amerických mužů.
Jak žije španělská modelka a návrhářka Gala Gonzalez? Nahlédli jsme do jejího kreativního domova
Proč je Academy Museum Gala novým IT eventem
Dvojité výročí Sportalmu a jeho velkolepá oslava ve Vídni