Nová éra celebrit: proč si módní domy vybírají celebrity 50+ jako tváře domu

Nová éra celebrit: proč si módní domy vybírají umělce 50+ jako tváře domu

Bob Dylan pro Celine, Daniel Craig pro Loewe nebo Pierce Brosnan pro KITH – co stojí za novou strategií fashion brandů?
Oli Egler
——
29. listopadu 2024

Foto: archiv značek

Když si vzpomeneme, jak vypadaly kampaně módních domů v 80. a 90. letech, vybaví se nám mládí a dokonalé figury. Stačí si vzpomenout na Versaceho supermodelky nebo na polonahé, atraktivní muže Calvina Kleina. Dnes je vše trochu jinak – módní značky sice neztratily aspirace oslovovat mladé tváře, ale na druhou stranu se silně změnil postoj ke „zralým“ celebritám.

Kultu mládí se pochopitelně nikdy jen tak nevzdáme – mládí totiž navzdory pokrokům v (estetické) medicíně netrvá věčně, a v tom je jeho krása. Naštěstí jsme však jako společnost zároveň destigmatizovali stáří a navrátili mu (alespoň z části) jeho hodnotu. Žena nad čtyřicet již není v Hollywoodu persona non grata a píše se pro ni výrazně více rolí. Za to můžeme z velké části poděkovat Meryl Streep, která se nenechala odradit přezíravým chováním filmařů a zůstala diváky chtěnou a milovanou herečkou, která může nabídnout více než jen vypnutou tvář a dobrou fyzičku. A to samé platí i pro muže – z mladých, pohledných kluků se divácké chutě přeorientovaly na charismatické stříbrné lišáky (a #DILF). A čím méně očekávaná spojení, tím lépe!
Marvel sice vytvořil nerealistická očekávání, co se mužského body image týče, ale na druhou stranu Hollywood nabídl také nové, charismatické hrdiny (i zloduchy), do nichž jsme se zamilovali i v reálném životě. Osobnostní charisma často přesahující filmové role se zkrátka stalo hlavním castingovým požadavkem pro módní domy.

Daniel Craig pro Loewe

Daniel Craig se relativně nečekaně stal tváří domu Loewe. Ještě deset let zpátky by dávalo smysl najmout hollywoodskou hvězdu v době, kdy byla představitelem Jamese Bonda. Dnes jsou však marketingové strategie oděvních domů jiné, a spojitost s rolí agenta je spíše na obtíž – raději „chytit“ hvězdu v době, kdy není spojována s výraznou rolí, a redefinovat její styl zcela po svém.

Byť konkrétně Loewe je v tomto ohledu jen jedním z mnoha brandů, které se drží této strategie, musíme uznat, že výběry této značky jsou jedny z nejlepších – v minulosti spojila své síly i se sirem Anthonym Hopkinsem, který pózoval v „zahradní“ kampani, a zapomenout nemůžeme ani na spolupráci s nedávno zesnulou Maggie Smith, která zaplavila celý internet. Letos značka představila další novou tvář, a to devadesátiletou britskou malířku Rose Wylie.

Francouzský dům Celine byl za dob Phoebe Philo jedním z prvních, kdo se odhodlal k tomu použít v rámci reklamní kampaně známou osobnost místo modelky – tou se stala slavná spisovatelka a novinářka Joan Didion v roce 2015. Podobný tah udělal i aktuální ředitel domu, Hedi Slimane, který coby tvář domu zvolil hudební legendu, Boba Dylana.
Diane Keaton byla v době Alessandra Michella na chvíli „Gucci girl“ a Al Pacino zas vábil fanoušky do domu Saint Laurent.

Do světového povědomí se tímto způsobem dostala také například méně známá značka KITH, jejichž kampaň se slavnými hollywoodskými muži nad 50 let okouzlila celý svět. Americká značka volnočasového oděvu představila v roce 2022 Bryana Cranstona, Wesleyho Snipese, Briana Coxe, Edwarda Nortona, Adriana Brodyho nebo Jerryho Seinfielda. Dnes navíc do svého seznamu přidala Mikea Tysona, ale také Pierce Brosnana (v rámci kolaborace s domem Armani).

Krásnou kampaň představila na podzim také společnost Ami, jejíž hvězdou se stala herečka Whoopi Goldberg – ikona 90’s androgynního street stylu – a značka Burberry se zase spojila s Rachel Weisz. Saint Laurent si pro svou kampaň vybral Dianu Ross, věrnou zákaznici, ale také dlouholetou přítelkyni zakladatele domu, Yvese Saint Laurenta.

Ať už se jedná o snahu utvrdit se v tom, že byl zlomen monopol krásy „mladých a hubených“, nebo jen udržet věrnost staršího publika, we like it!

Oli Egler

Tři věci, které ji nikdy nepřestanou fascinovat, jsou módní historie, kultovní filmy a to, jak někdo může přežít jediný den na bezkofeinové kávě.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu