Zatímco minulý rok patřilo velké plátno samotnému Elvisovi, letos se do středu pozornosti dostala jeho životní láska, Priscilla. Práva na její paměti Elvis a já z roku 1985 koupila kultovní režisérka Sofia Coppola, která má na kontě hned několik úspěšných filmů (včetně snímku Ztraceno v překladu, za nějž získala Oscara). Hlavní role do nového velkofilmu přitom obsadila už před rokem, ještě v době, kdy Austin Butler sbíral ocenění za ztvárnění krále rock'n'rollu ve snímku režiséra Baze Luhrmanna.
Na rozdíl od Baze ale Coppola toužila, aby se skutečným středobodem její adaptace stala Priscilla: její přechod do dospělosti a hledání identity a nezávislosti. „Myslím, že Baz je jedinečný a jeho pojetí příběhu bylo velmi kreativní. Ale Priscilla je v jeho filmu taková vedlejší postava, takže jsem nikdy neměla pocit, že bych se pohybovala na stejném území,“ vysvětlila režisérka v rozhovoru s tím, že bude zajímavé mít dvě naprosto odlišné interpretace stejných událostí a stejného časového období.
Aby dosáhla co největší autenticity, rozhodla se Coppola v novém životopisném snímku do hlavních rolí obsadit dva nadějné mladé herce: Jacoba Elordiho, jenž se proslavil díky seriálu Euphoria, a Cailee Spaeny, zatím ne příliš známou tvář, která však oplývá ohromným talentem. Co všechno o nové představitelce Priscilly Presley víme?

Talentovaná a cílevědomá
Pětadvacetiletá herečka se narodila ve Springfieldu v Missouri, a přestože toho o jejím rodinném životě není příliš známo, je zřejmé, že ji rodiče ve formování herecké kariéry velmi podporovali. Jako teenagerka hrála v divadelním kroužku, načež se o několik let později připojila k místnímu divadlu a začala navštěvovat divadelní kurzy. Každé léto pak s matkou cestovala přes 25 hodin, aby mohla zkoušet štěstí na castinzích v Los Angeles. „Prosila jsem mámu, aby mě tam vzala. Byly chvíle, kdy nevěděla, jestli si tu cestu můžeme dovolit, ale nechtěla mi to říct. A já se každý večer modlila,“ vzpomíná Cailee. Předtím, než se její herecká kariéra rozjela naplno, se věnovala také zpěvu: v roce 2016 vydala svůj debutový singl Fallin, který si můžete poslechnout na iTunes i Spotify.

Od sci-fi až po oběť vraždy
Cailee debutovala v krátkometrážním filmu Counting to 1000, opravdový zlom ale nastal, když získala svou první velkou roli ve snímku Pacific Rim Uprising. Po tomto úspěchu se nabídky jen hrnuly: Zlý časy v El Royale, Vice, On the Basis of Sex… O dva roky později se objevila v seriálu Devs od režiséra Alexe Garlanda, kde ztvárnila mužskou postavu. „Myslím, že je to stejné, jako když spousta žen hraje Petra Pana. Alex chtěl prostě nevinného člověka, do kterého se zamilujete. Snad se mi to povedlo, ale myslím, že právě o to mu šlo,“ svěřila se magazínu Collider.
V době covidu, když projektů ubylo a humbuk se trochu uklidnil, přišla televizní show Mare z Easttownu, v níž si Spaeny zahrála po boku oscarové herečky Kate Winslet. Její výkon byl velmi dobře přijat, magazín Decider ji dokonce označil jako „nejsympatičtější oběť vraždy od dob Laury Palmer“. Tato role se stala dalším důležitým mezníkem v Caileeině kariéře, protože díky ní vstoupila do povědomí široké veřejnosti.
V kůži Priscilly Presley
Jak se herečka nechala slyšet v rozhovoru pro Variety, hlubokou stopu v ní zanechal Coppolin film Virgin Suicides (Smrt panen) z roku 1999. Tehdy se poprvé začala zajímat o to, kdo stojí za kamerou, a Sofia se pro ni stala důležitou inspirací. O to víc ji překvapilo, když o deset let později dostala zprávu, že se s ní chce režisérka setkat v New Yorku. „Všechny mé dětské sny se stávaly skutečností,“ zavzpomínala. Coppola měla hned několik důvodů, proč se nakonec pro Cailee rozhodla. „Její postava se v průběhu filmu mění z patnácti na dvacet sedm let, takže musela být schopna hrát a stárnout ve velkém časovém rozpětí. Bylo pro mě opravdu důležité, aby Priscillu hrála stejná herečka, a myslím, že Cailee to zvládne. Je tak silná, a navíc vypadá velmi mladě.“ K obsazení do role Priscilly přitom přispěla nejen hereččina dětská tvář, ale také doporučení od Kirsten Dunst, která si zahrála v Coppolině filmu Marie Antoinetta. Kirsten tehdy bylo pouhých 23 – jen o rok méně než Cailee Spaeny, když začala natáčet Priscillu.

Dokonalá proměna
Jak Cailee potvrdila, role Priscilly Presley byla jednou z nejnáročnějších v její dosavadní kariéře. Jednak proto, že jde o dosud neodvyprávěnou verzi příběhu, od níž se hodně očekává, zadruhé proto, že musela před kamerou provést neskutečnou proměnu, kterou hlavní postava za zhruba třináct let prošla.
To by samozřejmě nešlo bez hereckého talentu, ale ani dokonalého make-upu a kostýmů. Film vznikl za podpory značky CHANEL, která na žádost Sofie Coppoly vytvořila filmové Priscille šaty pro klíčovou svatební scénu. Reinterpretoval tak stejný model, který Priscilla oblékla v roce 1967, když řekla Elvisovi své „ano“. Režisérka doplnila vyšívané šaty – inspirované duchem kolekce CHANEL Haute Couture pro jaro a léto 2020 – výraznými očními linkami a hustými vlasy vyčesanými nahoru do Priscillina typického účesu.
Caileein herecký výkon udělal dojem nejen na Coppolu, která ocenila především její schopnost vyjádřit každou emoci, ale i na filmové kritiky. V září získala cenu za nejlepší herečku na filmovém festivalu v Benátkách, kde měl snímek premiéru. Vrcholem kariéry pro ni ale určitě byl moment, kdy si ji stranou vzala samotná Priscilla Presley a řekla jí, že díky ní ve filmu skutečně vidí svůj život.