Přichází vlna dokumentů a životopisných filmů, které sledují zásadní osobnosti (a odhalují je v novém kontextu), jež formovaly kulturu a ovlivnily to, jak vypadá dnes.
Marc by Sofia: kamera a kamarádství
Sofia Coppola má dar dělat z každého záběru přitažlivý svět nasáklý nostalgií, ženskou křehkostí i melancholickým luxusem. Svou citlivost nyní obrátila k muži, který ji provázel celou profesní cestou, Marcu Jacobsovi. Jde spíše o takový osobní deník, jemnou mozaiku Jacobsova života a práce. Dokument míří na filmový festival do Benátek a již teď se o něm mluví jako o nejintimnějším pohledu na návrháře, jaký kdy vznikl. Jacobs je „enfant terrible“ americké módy, jeho přehlídky se dříve často stávaly symbolem doby. Od devadesátkového grunge až po Y2K a ironii. Sofia Coppola je příslibem, že nepůjde jen o výčet looků, ale o příběh člověka, který „přežil“ tlak módního impéria, démony závislostí a z obyčejného dokáže vytvořit kulturní záležitost.

The Queen of Fashion: móda a tragédie
Příběh Isabelly Blow, ženy, která se objevila po boku Alexandra McQueena a Philipa Treacyho a stala se legendou. Stylistka, módní redaktorka a mecenáška talentů měla schopnost objevovat a podporovat nové designéry a její extravagantní styl i život samotný byl fascinující, ale také krutý. Hraný biopic, v hlavní roli s Andreou Riseborough, přiblíží tento oslňující příběh, včetně depresí, nepochopení a tragického konce, ale také slibuje podmanivé připomenutí atmosféry doby, kdy se móda rodila z čisté geniality a risku. Mladého McQueena hraje Joe Cole, Stacy Martin představuje Daphne Guinness a Michelle Dockery zase Alexandru Shulman. Tvůrci slibují, že film nebude lakovat realitu na růžovo – spíše se ponoří do tenké hranice mezi geniální vizí a šílenstvím, na které Isabella často balancovala. Inu, další příklad toho, že za velkou krásou a jedinci, co přepisují dějiny módy, jsou často jizvy.

Couture: ze zákulisí luxusu
Francouzská režisérka Alice Winocour obsadila Angelinu Jolie do svého ambiciózního snímku, který má premiéru letos v září na filmovém festivalu v Torontu. Ukazuje, co se skrývá za dveřmi pařížských módních domů, takže samozřejmě očekávejte napětí, soupeření i křehké vztahy. Film sleduje tři ženy během fashion weeku a jejich vzájemně provázané osudy. Podle dostupných informací půjde o psychologický, emocionální pohled a až spirituální cestu hrdinek. Díky obsazení jde o propojení espritu artového filmu s mainstreamovou hvězdnou energií.

Twiggy: z outsiderky sama sebou
Dokument měl premiéru letos na jaře a točila ho Sadie Frost, která má na svědomí například i dokument Quant z roku 2021. Jde o návrat do doby, kdy se měnil celý svět i ženské ideály. Twiggy bylo sotva šestnáct let, když se stala symbolem nové revoluční generace a tváří Londýna šedesátých let. Hlavním lákadlem je ale osobnost modelky, která musela velmi rychle dospět, a snímek odhaluje její sílu čelit kulturnímu tlaku, infantilizaci a objektifikaci. Film ukazuje více rovin a v některých je až překvapivé, jak současně dnes působí.

Enigma: dokument o záhadné Amandě Lear
Modelka, zpěvačka, herečka, múza Salvadora Dalího, disco hvězda 70. let a také žena, o které kolovalo nekonečno legend po celé Evropě. Režisérka Zackary Drucker natočila film, který její tajemství spíš prohlubuje, než aby vysvětloval, ale to je možná na snímku to nejzajímavější, protože Lear nikdy nebyla jedinou tváří, ale „stovkami masek“. Výsledek je ale také provázen rozporuplnou reakcí samotné Amandy Lear, která ho údajně označila za „patetický kus odpadků“. Tvůrci ale doplňují, že dokument nechce odsuzovat, spíše ukázat, že v kontextu transfobie byl každý způsob přežití jiným typem hrdinství.
Co dalšího?
Šeptá se, že se chystá biopic o Sinéad O'Connor, kterou by měla ztvárnit Natalie Portman. A Madonna prý ladí s Netflixem vlastní minisérii, na které sama spolupracuje, a stále platí, že hrát ji má Julia Garner. Termín je ale zatím v mlze.
Každopádně všechny výše zmíněné dokumenty a filmy nabídnou nahlédnutí přes rameno fascinujících a unikátních osobností. Každý ze snímků přináší pohled odkrývající odvahu, inovaci i autentický projev tam, kde se často díváme jen na povrchové vrstvy.