New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Sport à la carte

Ať už zvažujete nejlepší aktivitu pro zlepšení kondice, nebo si jen chcete zpestřit svou rutinu, poradíme vám, který druh sportu bude ten pravý právě pro vás.
Barbora Voštová
——
18. května 2022

Foto: Getty Images

Předtím, než se exkluzivně oddáte „tomu jedinému”, zkuste nejprve zvážit všechna pro a proti. U hodnocení si dopřejte velkou dávku upřímnosti a také si rozmyslete, zda vás k činnosti láká jeho aktuální trendy status, nebo jde o (bez pochyby) skvělé doporučení kamarádky, že tohle opravdu funguje a zaručeně zhubnete. Každý má pro sportování své důvody a s nimi spojené cíle a očekávání. Řada z vás hledá odpovědi na otázky: Jak zpevnit problémové partie? Jak efektivně zhubnout? Jiní hledají za sportem prožitek a chtějí se cítit lépe. U někoho hraje roli zdravotní benefit cvičení a někdo sportuje, protože ho to prostě jen baví a nikdy se nad tím hlouběji nezamýšlel.

Jak tedy zvolit ten nejlepší sport zrovna pro vás? Rozebrali jsme několik druhů cvičení a doufáme, že vám usnadníme rozhodování ve výběru „toho pravého”.

Jóga

Většina z nás si pod tímto pojmem představí sled různých pozic prováděných na podložce v nejrůznějších prostorách – a to je hned první výhoda. Můžete navštěvovat různá jógová studia a vybrat si z bohaté nabídky skupinových lekcí nebo jógu praktikovat z pohodlí domova. Například prostřednictvím online lekcí, které hlavně díky pandemii získaly na oblibě. Jóga má mnoho podob a druhů, některé mohou být velmi fyzicky náročné a jiné nabízejí klidnou, meditační formu. Díky praktikování jógy zlepšíte pružnost a posílíte svaly a kosti. Nicméně jóga není jen o krkolomných pozicích. Pokud vše provádíte správně, naučíte se zbavit mysl všech rozptylujících myšlenek okolního světa a zmírníte tím projevy únavy a stresu. Vždy je dobré mít na paměti, že jóga není honba za tím, abyste za každou cenu dosáhli na konečky prstů u nohou. Naslouchejte svému tělu, netlačte se mermomocí do šílených pozic – dejte si na vše čas. Protože jóga chce hlavně čas.

Plavání

Jestliže chcete posílit zdraví a zlepšit svou fyzickou kondici, plavání pro vás bude to pravé. Zvyšuje pohyblivost a sílu celého těla, zlepšuje vitalitu a má blahodárné účinky na kardiovaskulární systém. A pokud plavání praktikujete v průběhu chladnějšího počasí, přidáte si k tomu navíc otužování. Pakliže vás trápí nějaká ta kila navíc a pociťujete bolesti v kloubech, převážně v kyčlích a ramenou, je plavání tou nejvhodnější alternativou. Chcete redukovat váhu? Plavání s mírnou intenzitou po dobu alespoň 30 minut je vhodným prostředkem pro odbourávání přebytečných kil. Nemusí však být vhodné pro lidi s kožními problémy – časté namáčení kůže, a to zejména v chlorované vodě, může v těchto případech zhoršit vaše potíže.

Běh

Běh se v posledních letech opět dostal mezi top sportovní aktivity. Výhody běhu jsou totiž obrovské a málokterá aktivita mu může konkurovat. Nic nestojí a je to časově flexibilní, a navíc naprosto komplexní typ cvičení, které zasahuje prakticky veškeré svalové skupiny a perfektně zlepšuje kondici. Pokud se bavíme o venkovní aktivitě, může být nevýhodou závislost na počasí a nesprávný styl běhaní, který by mohl přivodit zdravotní komplikace. U tohoto druhu sportu se často skloňuje slovo motivace – to platí především ve chvíli, kdy je čas nazout tenisky a bez řečí vyběhnout. Právě v této chvíli může být vnitřní motivace pro někoho až příliš velkou výzvou. Běh řadíme k aerobním aktivitám, a pokud tedy chceme spalovat tuky, měli bychom se vždy pohybovat okolo 60 až 70 procent maximální tepové frekvence, a to opět minimálně po dobu 30 minut.

Pilates

Pilates stačí cvičit každý den jen chvilku, abyste pocítili jeho úžasné benefity. Jedná se o cvičení zaměřené především na zpevnění a zeštíhlení těla, při kterém je kladen velký důraz na rovnováhu, správný postoj, dýchání, stabilitu a sílu. Joseph H. Pilates, který je zakladatelem této metody, pochopil, že zdravé tělo znamená zdravou mysl. Mezi výhody této aktivity určitě patří uvědomění si vlastního těla, vede k snadnějším a plynulejším pohybům, zvyšuje ohebnost a posiluje celé tělo. Můžete jej cvičit na podložce s využitím celé řady pomůcek nebo také na speciálních pilates strojích. Díky velkému množství modifikací se neklade omezení na věk. To dokazuje například hollywoodský herec Sylvester Stallone, který i po sedmdesátce předvádí na pilates strojích úžasné výkony. Nevýhodou může být finanční náročnost, nutná zodpovědnost ke cvičení a pravidlům této metody a v neposlední řadě také trpělivost. Pilates je totiž velmi komplexním druhem sportu, a když se na vašem těle něco mění, není to hned. Ovšem pak to stojí za to!

Box

Oblíbený sport andílků Victoria's Secret. Ruku na srdce, kdo by nechtěl vypadat jako Adriana Lima nebo Doutzen Kroes? Při tréninku boxu jde o všestrannost – jedná se o kombinaci silového a atletického tréninku. Toto cvičení je vhodné pro obecné zlepšení kondice a může být skvělým nástrojem pro hubnutí. Značně pozitivní vliv má box na srdeční a cévní systém. Dalším kladem je psychika – při tréninku se uvolní velké množství endorfinů, které vám pomohou lépe odolávat stresu. Box je aktivita, která se provádí ve velké intenzitě, proto je nutné mít ze začátku zdravé tělo bez jakýchkoliv zranění. Například pro osoby, které trápí potíže se zády, není vůbec vhodný.

Total barre

Po čem mají všechny modelky tak štíhlé nohy? Může za to total barre – cvičení, které v sobě kombinuje prvky pilates, baletu, jógy a kardio tréninku. Učí správné biomechanice pohybu a napomáhá ke zlepšení vytrvalosti, ohebnosti a stabilitě. Ke cvičení se využívá baletní tyč, která eliminuje riziko zranění, a nedochází tak k přetížení svalů nevhodným způsobem. Pro domácí potřeby se dá využít opěradlo pevné židle. Někoho spojení s baletem může vylekat, ovšem předchozí zkušenosti s tancem nejsou v žádném případě podmínkou. Pokud toužíte po krásně tvarovaných hýždích a štíhlých nohách, je barre trefa do černého.

K výběru sportovní aktivity přistupujte zodpovědně a zvažte všechny své možnosti. Pamatujte, že vše děláte hlavně pro své zdraví a dobrý pocit – nejde o sílu, ale o požitek.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu