New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Restart po Velikonocích v podobě detoxu. Jak na to?

Detox je na jaře velmi skloňovaným slovem, ale ne každý ví, zda a proč by se měl podstupovat, a hlavně jak na něj jít správně. Osobní trenérka a poradkyně Barbora Voštová pro vás sepsala pár základních informací a mini návod, jak na to – včetně několika receptů, které stojí za to vyzkoušet!
Barbora Voštová
——
20. dubna 2022

Foto: Getty Images

První jarní dny a velikonoční oslavy máme za sebou. Proto je ideální čas probudit své tělo ze zimního spánku, restartovat ho, dopřát mu odlehčení po všech těch svátečních dobrotách a zásobit ho zase pořádnou dávkou vitaminů. Jaro je obecně vnímáno jako začátek něčeho nového a už naši předci si ordinovali tradiční čtyřicetidenní půst, který vždy oslavám Velikonoc předcházel. Inspirací pro nás může být jeden podstatný fakt – nejednalo se o úmorné hladovění. Tento zvyk spočíval v dočasném vyřazení určitých potravin, jako bylo například maso, mléko, vejce, alkohol apod. Jarní čas tedy k očistě organismu přímo vybízí, ovšem je dobré mít na paměti, že naše tělo bojuje s nežádoucími toxiny v průběhu celého roku, proto vám poděkuje, budete-li dodržovat některá z našich doporučení celoročně.

Jak nastartovat tělo po dlouhé zimě?

Cílem je tělu odlehčit a i sebemenší změna se počítá. Pokud se zatím necítíte na drastické odlišnosti ve svém stravování, začněte postupně a vyřazujte z jídelníčku potraviny, které ho mohou zatěžovat. Zaveďte si tzv. odlehčovací dny. Mezi tyto potraviny počítejte kofein, alkohol, mléčné výrobky, červené maso, lepek, rafinovaný cukr a sóju. Samozřejmě by tento seznam mohl být delší, ale pro eliminaci škodlivých vlivů si vystačíte s tímto. Zaleží na vás, zda vše odstraníte najednou, anebo budete postupovat po jednom.

Například pokud se zaměříte na kofein a odstraníte ho ze svého jídelníčku, velmi rychle ucítíte změny. Pokud ho konzumujete nadměrné množství, vaše tělo vůči němu začne být po čase resistentní a bude si říkat o stále větší dávku. Z počátku očisty můžete pociťovat slabé bolesti hlavy, únavu a podrážděnost, ovšem když vydržíte alespoň 7 dní, odměnou vám bude kvalitnější spánek, snížení krevního tlaku, lepší kvalita vašich zubů atd.

Prioritou by měly být čerstvé a syrové potraviny. V tomto stavu s nich totiž získáte největší množství vitaminů a minerálů. Zařaďte alespoň jednou za dva dny ovocné či zeleninové šťávy, ideální jsou jako dopolední svačina. Jen si dejte pozor na nadměrnou konzumaci ovoce, které přirozeně obsahuje velké množství fruktózy. Ideální kombinací je proto čerstvá zeleninová šťáva nebo ovocná s přidáním většího poměru zeleniny. Zázrakem v těchto nápojích je listová zelenina, která obsahuje bohaté množství chlorofylu. Dbejte na jejich čerstvost, jinak se budou vytrácet důležité vitaminy a enzymy, a vždy šťávu připravujte včetně slupky, zachováte tak důležitou vlákninu.

Zkuste tři recepty na skvělé jarní zelené smoothie:

Green mix

1/2 jablka, 1/2 banánu, 1 pomeranč, hrst čerstvého špenát, hrst polníčku, 5 mandlí

Bazalkové smoothie

10 lístků bazalky, 1/2 okurky, 1 zelené jablko, 5 jahod, 1 lžička chia semínek, voda

Vitaminová bomba

1 střední mrkev, velká hrst čerstvého špenátu, 2 řapíkaté celery, 1/2 okurky, šťáva z 1/4 citronu, voda

Pokud eliminujete kofein, ideální náhradou je čaj z čerstvé kopřivy. Vyzkoušet můžete také pampeliškovou kávu, která ho vůbec neobsahuje, a navíc posiluje některé orgány. Každé roční období je spojeno s jiným lidským orgánem. Na jaře bychom se měli zaměřit na posílení jater (která jsou čisticím orgánem našeho těla) a také žlučníku. Do svého nákupní seznamu určitě přidejte ostropestřec mariánský, který dlouhodobě podporuje regeneraci právě jater a chrání tělo před škodlivými a toxickými látkami. Dále by vám rozhodně neměla chybět červená řepa, která díky velkému množství vlákniny reguluje správnou činnost střev a je bohatá na draslík.

Do jarní očisty můžete zařadit i výborný salát s cizrnou a červenou řepou, o jehož recept se s vámi nyní podělíme.

Bylinkový salát z červené řepy a cizrny

- 4 středně velké upečené řepy nakrájené na kostičky

- 1 plechovka cizrny

- 3 jarní cibulky nakrájené na tenké plátky

- 2 lžíce červeného vinného octa

- 1/4 šálku panenského olivového oleje

- kůra a šťáva z 1/2 citrónu

- nasekané čerstvé bylinky (libovolná kombinace petrželky, kopru, koriandru, pažitky a máty)

- 1/2 šálku nasekaných pistácií, nebo mandlí opečených na sucho na pánvi

- mořská sůl

Pro skutečně pořádný restart pouze změna stravovacích návyků nestačí. Zkuste se méně stresovat, relaxujte, udělejte si čas na sebe. Dbejte pravidel spánkové hygieny, protože spánek je nejlepší způsob přirozené regenerace. Dopřejte si také dostatek čerstvého vzduchu a sluníčka. Zaměřte se na fyzickou aktivitu, ovšem hlídejte si, abyste se během detoxikace nepřepínali. Vhodná je chůze, lehké projížďky na kole, pilates a jóga.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu