déšť, vůně, věda, parfémy, petrichor, krása, beauty,

Proč nám tolik voní déšť?

… ne tak docela poetický příběh o bakteriích, členovcích a organických sloučeninách, který se proměnil v žádaný obchodní artikl.
Tatiana Urbanová
——
22. listopadu 2025

Getty images

Všichni si dokážeme až podivně dokonale vybavit tu známou vůni, která se stává všudypřítomnou v okamžiku, kdy dopadnou na zem první kapky deště. Toto výrazné zemité aroma, které naplňuje vzduch a zároveň vypovídá nejen o změně ročního období, má i své jméno – říká se mu „petrichor“. Jde o název, který je odvozen od řeckého „petros“ (kámen) a „ichor“ (krev bohů v řecké mytologii) a poprvé ho použili australští vědci Isabel Bear a Dick Thomas v roce 1964 v článku, který byl pravděpodobně prvním seriózním vědeckým pokusem o vysvětlení tohoto jevu.

Lásko, voníš petrichorem

Tato dvojice Australanů objevila, že charakteristickou vůni vytváří směs organických látek, které se uvolňují z půdy a rostlin, když na ně dopadne déšť. Klíčovou roli v tomto procesu hrají látky zvané geosmin a 2-MIB, které produkují půdní bakterie. Tyto drobné organismy jsou zodpovědné za onen plíživě známý okamžik, kdy se po dešti všechno kolem zdá svěžejší, živější a čistší. Uvolňují se totiž do vzduchu v okamžiku, kdy se dotknou kapky vody suché zeminy. Při takovém procesu se začnou rozptylovat mikroskopické bublinky do vzduchu a ty do okolí vystřelí molekuly vůní. 

Zajímavé je, že lidský čich je na geosmin mimořádně citlivý. Dokážeme ho dokonce zaznamenat i v nepatrném množství, odpovídajícím jedné čajové lžičce rozpuštěné ve dvou stech olympijských bazénech vody. Evoluce zřejmě zařídila, abychom vůni vlhké půdy zvládli vycítit, protože předznamenala blízkost vody – tedy přežití.

Raindrops keep falling on my head (and body)

Aroma, které dříve patřilo jen přírodě, se postupně dostalo i do rukou parfumérů. Touha zachytit okamžik, kdy déšť setře prach z ulic a vzduch se naplní novou energií, se stala jedním z nejpoetičtějších snů moderního beauty průmyslu. Dnes se tedy vůně „petrichoru“ objevuje v nejrůznějších niche parfémech, které vypráví příběh o čistotě, znovuzrození a tichu mezi dvěma kapkami. 

Najdete ho například ve vůni od Demeter Fragrance Library, která jednoduše nabízí flakon s názvem Petrichor. Parfumér Quentin Bisch se deštěm inspiroval ve své vůni Hermann A Mes Côtes Me Paraissait Une Ombre pro značku État Libre d’Orange. Společnost Givaudan, jeden z největších hráčů v parfémovém světě, vyvinula směs Geogaia, která má navodit vůni deště dopadajícího na suchou zemi. Je to pokus zachytit cosi pomíjivého, esenci okamžiku, který trvá jen několik vteřin, než se z něj stane vzpomínka. Fanny Bal, jež stojí za toaletní vodou z řady Replica Maison Margiela, přidala k dešťovým tónům vodní a zelené akordy, mech, bergamot a jasmín. Ane Ayo, parfumérka značky Issey Miyake, zase pracovala s tóny deště, které se postupně rozvíjejí do vodních a květinových akordů šeříku a damašské růže. Základ tvoří cedrové dřevo, Ambrox Super a Dreamwood, směs, která evokuje procházku lesem po dešti za časného rána. 

Motiv deště se objevuje i v dalších parfémech – Clean Rain od značky Clean Reserve, elegantní vůně ve tvaru kapky od La Prairie nebo hravé interpretace značek Commodity a The Library of Fragrance, které si s „vůní kapky“ pohrávají s různou intenzitou i emocí. Méně přímočarou, zato vědecky inspirovanou interpretaci přináší Le Labo Baie 19. V této vůni se prolíná ozon, jalovec a mokré listí, čímž vytváří iluzi bouřky zachycené v lahvi. Je konceptuální, téměř meditativní. Buď ji okamžitě milujete, nebo jí nikdy nepřijdete na chuť.

Petrichor se zkrátka stal symbolem obnovy a čistoty napříč celým beauty průmyslem. Značky jako Petrichor Beauty nebo Petrichor Naturals používají název jako metaforu pro péči, která má navracet pokožce svěžest po dlouhém dni. Běžně se používá například v pleťových mlhách a sérech, kde se často kombinuje s funkčními výhodami produktu, jako je hydratace či zklidňující účinky. V této filozofii nejde jen o vůni, ale spíše o celkový pocit ztišení, návratu k přírodě a dotek rovnováhy mezi tělem a zemí.

Petrichor v parfumerii není jen módní trend. Je to pocta přírodě a pokus zachytit okamžik mezi tichem a pohybem, mezi suchem a kapkou, která mění všechno. V době, kdy se krása často spojuje s návratem k autentičnosti, představuje vůně deště nový luxus: čistotu, klid a vnitřní sílu.

Tatiana Urbanová

David Brooks řekl: „Ve věku informací je zapomínání stejně důležité jako zapamatování.“ Proto si z tohoto medailonku pamatujte klidně jen úplně poslední informaci. A pokud si budete chtít zahrát, víte, kde mě najdete…

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu