Jeden jediný rozhovor mi změnil celý přístup ke skladování parfémů. Stačila k tomu nenápadná poznámka parfumérky Céline Barel, která stojí za vůněmi pro značky jako Jo Malone, Amouage, Bond No. 9 a nejnověji Aesop. Najednou jsem měl jasno – všechny moje flakony okamžitě putovaly do lednice. Co jsem vlastně celou dobu tušil, ale ignoroval? Parfémy jsou extrémně citlivá díla, která nesnášejí teplo, světlo a vlhkost koupelen, tedy přesně ta místa, kde jsem je měl dříve vystavené.
„Parfémy jsou jako jemné obrazy,“ vysvětlila mi Céline Barel. „A obrazy také nevystavujete v sauně.“ Trefa do černého. Proč patří parfémy do chladu? Nízké teploty, tma a stabilní prostředí – to vše jsou ideální podmínky, které vonné molekuly potřebují. „Na rozdíl od otevřené poličky nebo koupelnové skříňky poskytuje lednice stabilní prostředí bez výkyvů teplot, bez UV záření a bez vlhkosti,“ říká expertka.
Podle Céline Barel by ideálním řešením byla dokonce speciální malá lednice určená výhradně pro parfémy – podobně jako vinotéka pro kvalitní víno. Luxus? Možná, ale takový, který se vyplatí. „Správně uložené vůně vydrží nejen déle, ale někdy dokonce dozrají ještě lépe: vonná kompozice získá na hloubce, svěží svrchní tóny jako citrusy nebo bergamot zůstanou déle výrazné a nevyprchají za pár měsíců,“ vysvětluje Barel. Navíc zdůrazňuje, že kvalitní parfémy jsou přímo navrženy k tomu, aby se jejich vůně časem rozvíjela.
Kreativní proces při vývoji vůně Aurner, nejnovějšího díla Céline Barel pro značku Aesop, trval dva a půl roku. Parfumérka, která pro Aesop již dříve vytvořila vůni Tacit, se rozhodla pojmout květinovou vůni jinak, netradičně. Výsledkem měl být parfém, který evokuje „tichou melancholii zahrady těsně před letním deštěm“. Místo klasických květů jako růže nebo jasmín vsadila Barel na neobvyklou ingredienci – list magnolie. Ten vůni dodává fascinující, jemně svěží tóny – zelené, voskové, dřevité –, které boří zažité představy o květinových vůních.
Mně osobně vůně Aurner naprosto nadchla. Proto spolu se zbytkem mé kolekce putovala do lednice. Ostatně, v mém případě lednice stejně příliš plná nebývá. Najdete tam jen zelené cold press džusy z Goodloku, San Pellegrino, sheet masky a stařené steaky. Carrie Bradshaw ze seriálu Sex ve městě také používala kuchyň spíš jako rozšíření šatníku než místo na vaření. Proč by tedy moje parfémy nemohly dostat podobnou péči a vlastní místo v lednici, když tam jinak stejně téměř nic jiného nemám?