Potřebujete zahřát? Dopomoci vám k tomu mohou i správné potraviny ve vašem jídelníčku

Na prohřátí těla jarními paprsky si ještě nějakou chvilku budeme muset počkat. Ale nezoufejte, máme pro vás pár tipů, jak se v chladném počasí zahřát pomocí správně sestavenému jídelníčku.
Barbora Voštová
——
9. února 2022

Foto: Shutterstock

Pro naše potřeby si můžeme potraviny rozdělit do dvou skupin, a to na potraviny, které mají schopnost zahřívat tělo zevnitř, a na ty, které nás naopak ochlazují. Při pohledu z okna je jasné, že se aktuálně budeme pohybovat ve skupině první. Zaměřte se především na potraviny, které dodávají tělu dostatek energie, umí podpořit imunitu, a tedy i zkrátit proces rekonvalescence, a slouží navíc jako prevence vzniku typických sezonních onemocnění (rýma, kašel, virózy...). Z pohledu tradiční čínské medicíny představuje výživa klíčový faktor pro prevenci, ale i samotnou léčbu většiny nemocí, tak ji nepodceňujme.

V poslední době se stále více klade důraz na sezónní a lokální stravování, které je nejen udržitelné, ale hlavně v praxi velmi jednoduše použitelné. Není nutné při výběru potravin nijak zvlášť přemýšlet, postačí si z nabídky vybírat ty potraviny, které jsou v našich podmínkách vzhledem k aktuálnímu ročnímu období přirozeně dostupné. Příroda je mocná čarodějka, a díky tomu v dané lokalitě vždy dozrává pouze to, co svými vlastnostmi naše tělo aktuálně potřebuje.

Posilněte se v zimním období správnými potravinami

V zimě bychom se tak měli zaměřit na jídla, která udrží naše tělo v teple. V podzimních a zimních měsících můžeme pociťovat určitou slabost, ale nebojte, ta je naprosto přirozená. Jedná se pouze o odraz toho, co se děje v přírodě. Vítr, sucho, chlad a jiné vlivy počasí, které v těchto měsících převládají, si žádají výběr zahřívacích a výživově bohatých potravin na tuk a bílkoviny, které nám pomohou zmíněné stavy vykompenzovat. Pokud budeme hledat potraviny, které v zimě v našich končinách dozrávají, nenajdeme jich ale mnoho. Mezi ty typické patří například pórek, růžičková kapusta, jedlé kaštany a bílé zelí.

Právě pórek je jednou z potravin, která by ve vašem zimním jídelníčku určitě neměla chybět. Zimní strava by měla být ideálně teplá a ve vlhčí konzistenci, což splňují polévky, omáčky a kaše, kam pórek můžete použít. A nejen to, bílý konec stonku obsahuje velké množství kyseliny listové, vitaminu C, zinku, selenu a manganu. Také prokrvuje organismus, a tím ho zahřívá, blahodárně působí na činnosti mozku a má příznivý vliv na střevní mikroflóru. Co z toho vyplývá? Nemůžete s ním udělat chybu!

Ne vždy je salát tou správnou volbou

Termický efekt potravin je v zimě zcela zásadní. Zvlášť pokud se celý rok snažíte stravovat co nejzdravěji a je pro vás typická velká konzumace syrové zeleniny nebo mléčných výrobků, v chladných dnech tím neuděláte svému tělu úplně dobře. Navíc pokud se snažíte právě teď zhubnout, chladivými potravinami, třebaže zdravými, docílíte spíše opaku. Pokud bez salátu nemůžete ani v zimě být, přidejte zahřívací složku. Tou může být například pečená zelenina, ať už zmiňovaný pórek, řepa, dýně nebo pastiňák, nebojte se ani koření, jako je pepř, kurkuma, muškátový oříšek, badyán a kardamom, a nakonec do zálivky přidejte med.

Léčivé účinky medu využívá lidstvo již tisíce let. Dobře funguje proti chřipce a nachlazení, navíc díky své hutné konzistenci a sladké chuti pomáhá při vyčerpanosti organismu, zimní únavě a dokáže nás skvěle zahřát. Poctivý med je bohatý na řadu antioxidantů. Skvělá je kombinace medu a ovesných vloček ve formě teplé kaše k snídani. Protože obiloviny, jako jsou právě ovesné vločky, pohanka nebo jáhly, dokážou naše tělo prohřát.

Smoothie ano, ale trochu jinak

O chladných salátech již byla řeč, stejné pravidlo platí i u další oblíbené pochoutky všech, co vyznávají zdravý životní styl, a to smoothie. Smoothie v zimě? Ano, ale určitě přidejte skořici, zázvor nebo med. Lahodnou skořici můžete přidávat do většiny nápojů, báječná je do kávy i čaje. Její hřejivá chuť není její jedinou kladnou vlastností – pomáhá k posílení imunitního systému, urychluje trávicí procesy, pomáhá zpomalit vstřebávaní glukózy do krve a podporuje soustředění a paměť.

Osvědčený pomocník v zimě je rozhodně zázvor. Při kašli a nachlazení většina z nás konzumuje čerstvě připravený zázvorový čaj. Látky obsažené v zázvoru dokáží lidský organismus dobře stimulovat, a tím ho během zimy zahřát. Zkuste si ho přidat do polévky, a to nejen do krémové, ale klidně ho přidejte i do vývaru. Nebo si připravte zeleninové kari na základu ze zázvoru, cibule a česneku – to vás chladnými rozhodně nenechá.

Zařaďte do svých receptů výše uvedené hřejivé potraviny a vznikne vám zimní jídelníček, který dodá vašemu organismu teplo a dostatečné množství energie. Pamatujte na to, že nestačí si jednou za čas dát zahřívací potravinu, důležitá je, jako ve všem, pravidelnost. 

Zkuste naše tipy, zahřejte se a uvidíte, že budete chladné únorové dny zvládat lépe.

Jak na zdravý životní styl zde postupně přijdete s osobní trenérkou Barborou Voštovou. V pravidelných článcích zjistíte, jak docílit svého vysněného těla pomocí správného přístupu i účinnými cílenými cviky. 

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu