Jsou couture rtěnky novým, ultraluxusním objektem touhy?

Hermès a Dries Van Noten dláždí cestu novému segmentu luxusních produktů, které mění svůj status z každodenní nezbytnosti na designerský doplněk.
Oli Egler
——
8. června 2022

Hermès

Zatímco pandemie pomohla nastartovat velký vzlet skincare produktů, které představovaly spásu pro nekonečné „maskné”, trh s dekorativní kosmetikou během ní těžce stagnoval. Nejsilněji se to odrazilo právě na produktech na rty, které z našich „must have” seznamů zmizely jako první. Rtěnky však v tuto chvíli hlásí velký comeback, a to nejen jako nejžhavější make-up trend napříč sezónami, ale také jako zcela nový designérský doplněk.

V roce 2012 Christian Louboutin odstartoval řadu rtěnek a laků na nehty, která se svým designem odlišovala od produktů jiných domů, jež jsme vídali na poličkách parfumerií. Nejednalo se pouze o krásné a elegantní kusy, které s pýchou vytáhnete na veřejnosti ze své kosmetické taštičky – unikátní balení v „louboutinovském” stylu bylo stvořeno pro upoutání pozornosti a docílení okamžitého „wow” efektu.  K podobnému kroku se odhodlal i módní gigant Hermès, který v roce 2020 poprvé představil vlastní kosmetickou řadu. Největší pozornost publika získaly právě rtěnky – jejich unikátní, pestrý design se stal okamžitým hitem, a odstartoval tak novou kapitolu beauty produktů. Nastavil také zcela nový standard, kdy rtěnky přestaly být pouze nenápadným doplňkem naší každodennosti, a získaly status designérského objektu, jež patří k veřejné expozici coby umělecké dílo.

V březnu tohoto roku proto i Dries Van Noten debutoval se svou mini řadou – kolekce však krom mýdel, parfémů a doplňků zaostřila svou pozornost také na jeden produkt z dekorativního segmentu, a to na rtěnky. Zářivá dvoubarevná pouzdra z kovu s odlišnými potisky inspirovanými hlavními módními kolekcemi návrháře byly speciálně navrženy pro to, aby si jich mohl již na první pohled každý všimnout.

Signifikantně rychle rostoucí ceny luxusního zboží se stávají stále větším problémem pro mladé spotřebitele, kteří však o to více prahnou po symbolu statusu – rtěnky proto představují novou niche, která by tuto mezeru na trhu mohla vyplnit. Kaskadérský kousek Toma Forda, který za svého působení v Gucci povýšil módní doplňky na lifestyle úroveň (čemuž přizpůsobil i jejich ceny), tak nyní aplikují jiné domy právě na rtěnky. 

Společně s novým statusem těchto produktů se rychle zvedla i jejich cena – Hermès začal na 67 dolarech, Dries Van Noten na 78 (s náhradní náplní za 40 dolarů), přičemž Louboutin nabízí své produkty za 90 dolarů a La Bouche Rouge dokonce za 120 dolarů. Ve srovnání se šperky, kabelkami nebo obuví však tyto rtěnky stále představují relativně dostupný luxus pro mladší generaci spotřebitelů, a ta je momentálně nejdůležitější cílovou skupinou pro módní domy.   S tímto trendem nezaostávají ani jiní hráči. Dior představil limitovanou kolekci pouzder pro svou ikonickou Addict a na trh zamířila i kosmetická řada Gucci, která už teď nabízí limitované obaly. 

Nehledě na velmi vysokou cenu je poptávka po tomto ultra luxusním zboží podle analytiků větší než kdy předtím. Pouze v Americe roste trh s prestižními rtěnkami v hodnotě 400 milionů dolarů meziročně o 44 procent, což je dvojnásobek růstu celého make-up segmentu. Pomáhá i to, že mezitím, co jiné, jednorázové produkty jsou vnímány pouze jako výstřednost, existence refillů pro tyto rtěnky naopak signalizuje jejich vizi coby investice.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu