Imunita 101: jód z mořských řas

Plátky nori místo křupek, spirulina do smoothie nebo wakame s ořechovou zálivkou jako hlavní chod večeře? Ano, řasy podpoří funkci štítné žlázy, zlepší imunitu, a pleť bude zářivá jako nikdy předtím. #GoGreen
Alice Filatova
——
11. listopadu 2022

Foto: Samsoe Samsoe AW22/ Unsplash

Asi marně bychom hledali stylovější jídlo než právě mořské řasy. Pro obyvatele Indonésie, která je největším světovým výrobcem, se jedná o absolutně běžnou plodinu. Je také velmi populární a tradiční položkou jídelníčku v Japonsku, Číně nebo Koreji – najdete ji v sushi, miso polévkách i salátech. Jedná se o velmi multifunkční dar přírody, který se již dlouhou dobu používá jak v gastronomii, tak v beauty průmyslu po celém světě.

Mořské řasy jsou skvělým zvlhčovačem pro dehydratované pleťové buňky, přičemž silné polysacharidy absorbují vodu a přivádějí ji do pokožky společně s potřebnými živinami. Napomáhají totiž produkci elastinu a kolagenu – složek, kterých si naše tělo postupem času vyrábí stále méně a méně. Pleť se tak vyplňuje a nabírá na objemu, čímž se vizuálně redukují vrásky a také vytváří onen žádaný glow efekt. Najdeme je proto v mnoha krémech a sérech zaměřených primárně na dehydratovanou, suchou nebo již zralou pleť, která potřebuje oživit. Často se ale objevují v krémech určených pro léčbu a redukci akné – dokonale totiž hydratují mastnou pleť, která je náchylná k rychlému ucpávání pórů. Zároveň (díky vysokému obsahu jódu) jsou mořské řasy skvělým lékem na hojení ran a jizev po akné – buňkám dodávají živiny pro rychlejší obnovu, čímž zároveň sjednocují tón pleti.

Řasy patří k plodinám, které mají viditelné benefity jak při externí aplikaci, tak při konzumaci. Mají unikátní vlastnost, která jim dovoluje absorbovat minerály z mořské vody, ve které rostou. Existuje mnoho druhů řas, které se výrazně liší obsahem jódu – zatímco například populární nori obsahuje přibližně 37 mcg (mikrogramů) na gram, druh zvaný kombu obsahuje neuvěřitelných 2523 mcg na gram. Doporučená denní dávka pro dospělého člověka je přitom okolo 140 mcg na den (pro těhotné a kojící ženy může být až 220–290 mcg). 

Mořské řasy obsahují aminokyselinu zvanou tyrosin, která je spolu s jódem potřebná k produkci klíčových hormonů, potřebných ke správnému fungování našeho těla, a to:

Dopaminu: Ten reguluje naše centra odměny a potěšení. Přenáší do mozku chemické informace a má vliv na lidské chování – motivaci, pozornost nebo náladu. Dopamin je také důležitý pro paměť a motorické dovednosti.

Adrenalinu a noradrenalinu: Stresové hormony zvyšující tepovou frekvenci a hladinu cukru v krvi, známé také jako „startéři síly“.

Melaninu: Pigmentu, který dodává barvu naší pokožce, vlasům a očím.

Hormonů štítné žlázy: Trijodtyroninu (T3) a tyroxinu (T4) – ty pomáhají regulovat růst a metabolismus našeho těla. Jejich správné hladiny jsou pro naše tělo klíčové – nesmí být ani příliš vysoké, ani příliš nízké.

Abnormálně velká konzumace mořských řas tak může mít negativní vliv na naši štítnou žlázu, a proto je důležité regulovat jejich příjem. Například průměrný denní příjem jódu v Japonsku se odhaduje na 1 000–3 000 mcg (to odpovídá 667–2 000 % denní dávky), což výrazně převyšuje doporučení pro dospělého jedince. V asijských kulturách se ale mořské řasy běžně konzumují s potravinami, které blokují příjem jódu štítné žláze. Ty jsou známé jako goitrogeny a najdeme je například v brokolici, bok choy zelí nebo sójových produktech. Navíc, pokud jsou řasy tepelně opracované (jako například až moc dlouho převařené v horké vodě), mají tendenci ztrácet až 99 % obsahu jódu.

Krom vitamínů A, C, E a K, folátu, zinku, sodíku, vápníku a hořčíku také řasy (konkrétně ty hnědé jako třeba druh wakame) obsahují látku zvanou fukoxantin. Ta je 13krát silnějším antioxidantem než vitamín E a chrání buněčné membrány lépe než vitamín A. To, společně s neuvěřitelně vysokým množstvím vlákniny (až 75 % hmotnosti) přispívajícím k produkci správných bakterií v tlustém střevě, efektivně napomáhá ke zlepšení zdraví a krásy naší pleti.

Přiměřená konzumace mořských řas proto má mnoho benefitů, a místo doplňků stravy je tak lepší zařadit správné potraviny do našeho jídelníčku.  Například v čerstvé formě se prodávají již jako hotový salát. Populární je například japonský salát sunomono. Pro jeho přípravu stačí k řasám přidat nakrájené okurky a smíchat se zálivkou z rýžového octa, cukrem, solí, sójovou omáčkou a sezamem.  V sušené formě mají o něco všestrannější použití – mohou sloužit jako koření do rybích (či tofu) pečených kuliček, posyp na toasty či rýži, nebo dokonce jako základ pro výrobu pesta! Velké sušené kousky můžete použít místo rýžových těstovin do sladkokyselých polévek, místo pšeničné tortilly na zabalení maxi rolky nebo se dají jíst dokonce jako křupky v rámci večerní seance prokrastinace v praxi. Skvěle zasytí, a navíc nebudete mít výčitky z mlsání.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu