New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Hateful 5 aneb jakých pět potravin raději nejíst před spaním

Když se odměna po náročném týdnu promění v důvod bezesné noci…
Oli Egler
——
18. června 2022

Getty Images

Je sobota, což pro mnohé znamená tzv. „cheat day”, kdy můžete bez výčitek hřešit v rámci jídla, a dopřávat si tak vše, na co máte chuť nebo na co přes týden nebyl čas. Tato odměna se však velice rychle může proměnit v důvod vaší nevyspalosti, pocitů těžkosti nebo špatného zažívání. Kterým jídlům je proto dobré se na noc raději vyhnout?

Těstoviny

Život je příliš krátký na to, abyste si odpírali tuto lásku po italsku. Z vědeckého hlediska jsou těstoviny skvělým zdrojem energie a z toho nevědeckého je milujeme, protože prostě chutnají skvěle! Vzhledem k tomu, že se jedná o jednoduchý sacharid, je mnozí mohou relativně rychle strávit, a to už během 30 – 60 minut. To však vede k většímu hladu a také vyššímu riziku přejídání. Nezapomínejte ani na to, že většina těstovin obsahuje lepek – ten je podle mnoha lékařů důvodem (nejen) špatného zažívání, ale i dalších nepříjemných reakcí těla. A navíc o své intoleranci vůči této látce ani nemusíte vědět.

Sýr

Sýr má již dlouhou dobu pověst potraviny, která má na svědomí živé noční můry a noci plné převalování a nespavosti. Je pravda, že nízkotučné sýry mají vysoký obsah aminokyseliny tryptofanu – ta podporuje uvolňování hormonu serotoninu, jež napomáhá k uvolnění organismu. Avšak zde může být jeden háček. Tučnější sýry, které si mnozí rádi vychutnávají se skleničkou vína místo sladké tečky, totiž obsahují aminokyselinu tyramin, která může snižovat produkci hormonů regulujících spánek. Právě tyramin je také známým spouštěčem bolesti hlavy, a to nemluvě o samotném aromatu těchto vyzrálých delikates.

Uzeniny

K vínu a sýrům neodmyslitelně patří i kousek prosciutta nebo salámu. Ani ty ale nepředstavují tu nejlepší volbu před spaním, jelikož vysoký obsah bílkovin obsažený v červeném mase zpomaluje trávení. Mezitím, co se budete snažit usnout, se tak vaše tělo bude snažit trávit nálož proteinu. Zpracované maso může navíc obsahovat chemické přísahy, které vašemu žaludku před spaním neudělají dobrou službu.

Koření

Byť některé studie prokazují, že chilli, zázvor a jiná koření dokáží zmírňovat záněty a léčit žaludeční infekce, nemusí toto pravidlo platit vždy. Koření obsažená v pálivých jídlech nemusí nutně zhoršovat trávení, avšak může zhoršit příznaky u lidí, kteří mají sklony k zažívacím potížím, jako je syndrom dráždivého tračníku nebo zánětlivé onemocnění střev. Častým problémem je také nečekané pálení žáhy, které má tendenci být vyvoláno právě silně kořeněnými pokrmy. Pokud již za sebou máte nepříjemné zkušenosti s chilli papričkami, #DontSpiceUpYourLife

Zmrzlina

Kyblík Ben and Jerry's a trilogie Bridget Jones (nebo Pána prstenů) je podle příručky melodramatiků lékem na každý špatný den. To ale může zapříčinit pocity těžkosti a nespavost. Způsobuje totiž rychlý vzestup hladiny cukru v krvi a její následný rychlý pokles, což může vyvolat probuzení uprostřed noci.  Situaci neulehčí ani vysoký obsah tuku, který se skrývá v mnoha mléčných výrobcích – ty mohou také způsobit problémy se zažíváním i pálení žáhy.
P.S. Nízkokalorický sorbet od Fendi to jistí.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu