Přírodní kosmetika je v dnešní době standard, přičemž „čisté“ produkty tvoří velkou část naší péče. Pravdou ale je, že přesná definice přírodní a bio kosmetiky ze zákona neexistuje, a tak se může stát, že to, co za přírodní považujete, tím ve skutečnosti není. Jak se v tom všem vyznat?
Made by #nature?
Častým argumentem značek je, že jejich produkty neobsahují chemii. To je trochu zavádějící, protože chemie je všude kolem nás, a to i v přírodě. Abychom se ale nepřeli o slovíčko, chemií je v tomto smyslu myšlen umělý původ, tedy to, co vzniklo nezávisle na přírodě v laboratořích. Je důležité zmínit, že syntetické i čistě přírodní složky mají obě svá pro i proti (v případě přírodních jde o silice, na které mohou být někteří lidé alergičtí, a produkty jim tak nemusí vyhovovat, v případě syntetických látek mluvíme zejména o těch, které působí jako hormonální disruptory nebo u nichž se vedou dlouholeté diskuze o možné souvislosti se zdravotními riziky).
Ze složení vyčtete vše
Protože zákon a legislativa pojem „přírodní kosmetika“ nejenže neznají, ale především nedefinují, jsou to často výrobci, kteří se tak, obvykle nepřímo pomocí reklamy a PR, sami označí. A sám o sobě si každý může prohlásit v podstatě cokoliv, což nahrává greenwashingu. Možná by vás překvapilo, že váš oblíbený „přírodní“ anti-aging krém s ekologickou etiketou a rozkvetlou pampeliškou na obalu ukrývá celou řadu syntetických látek, které vám spíš než radost přidělávají další vrásky.
Jediným jistým měřítkem, které nám sdělí, zda produkt je, či není přírodní, tak není veselý slogan, reklama v televizi, v níž slyšíte trávu růst, ani do naturálních barev laděné webové stránky, ale složení. Ponořením se do INCI na zadní straně každého obalu se rychle dozvíte, co vaše oblíbené produkty do slova a do písmene obsahují. A zda jsou to jen přírodní ingredience, nebo ne.

Jděte po zelené, tedy certifikátech
Někomu může složení plné latinských názvů připadat příliš složité a googlování jejich významu na internetu zdlouhavé. Naštěstí existují dnes už ověřené certifikáty, které potvrzují, že daný produkt splňuje náročná kritéria. Protože je na získaný certifikát značka hrdá, umístí ho také na obal produktu, takže v obchodě hned vidíte, co kupujete. Nejznámějšími přírodními a bio certifikáty jsou Natrue, CPK, CPK Bio, Cosmos, BDIH či EcoCert.
Je přírodní lepší než konvenční?
Na závěr se nabízí otázka: Je přírodní vždycky lepší? Na to neexistuje tak snadná odpověď, protože záleží, čemu vy osobně dáváte přednost. Výhodou přírodní kosmetiky je, že výrobci dbají také na životní prostředí, ekologické obaly a spravedlivé odměňování všech členů dodavatelského řetězce. Což ale dělají i některé konvenční značky, které v posledních letech pochopily, že jsou pro spotřebitele tyto faktory důležité. Dřív markantní rozdíly se začínají pomalu stírat…
Důležité je také zmínit, že všechny kosmetické produkty, ať už přírodní, nebo ty konvenční, musí před uvedením na trh získat zhodnocení bezpečnosti kosmetického přípravku ve vztahu ke zdraví fyzických osob. Žádný beauty produkt tak nemůže obsahovat látky prokazatelně škodlivé lidskému zdraví, na druhou stranu v případě některých povolených ingrediencí panují obavy z jejich dlouhodobého dopadu na organismus – jde například o látky, jež mohou ovlivňovat hormonální systém, a tím přispívat ke vzniku některých onemocnění. A tím se vracíme k nejdůležitějšímu kroku, který vás při koupi kosmetického produktu čeká: k prozkoumání INCI, z něhož vyčtete vše podstatné.