S Marcelem Holubcem W. o módní tvorbě a jeho nové značce
Foto: archiv návrháře
Foto: archiv návrháře
Nacházím se v krásných prostorách bratislavského Fachu, kde Marcel Holubec W. představuje svou novou kolekci. Během dvoudenního pop-upu představil kromě krásných archivních couture kousků i svou novou podznačku marçel. Tento talent působící na Slovensku již 15 let se nedávno stal prvním návrhářem, který získal cenu Nadace Tatra banky za umění. Prozradil mi, co pro něj takové ocenění znamená a také jak a proč vznikla jeho nová značka marçel.
Myslím, že jsem toho stihl hodně, ale stále zůstávám nohama na zemi. Vím, že kariéra designéra je tvrdá práce a úspěch nespadne jen tak z nebe. Na základní škole jsem napsal seminární práci o tom, že chci být módním návrhářem a žít v Paříži, a šel jsem si za tím. S Paříží je to teď jiné (smích), i když bych se tomu nebránil. Na Slovensku už mám něco zařízené, pracuji tu už patnáct let, a kdybych se chtěl někam přestěhovat, musel bych začínat znovu. Myslím, že v mém případě je důležité, že i když jsem něco dokázal nebo vyhrál, nikdy nešlo o mé sebevědomí nebo ego. Lidé, kteří mě znají už dlouho, říkají, že jsem se ani přes své úspěchy nezměnil. Já to na sobě tak úplně nevidím, a proto mě taková zpětná vazba těší.
Tato nová kolekce je také o nové značce, která se jmenuje marçel. Je to moje nová „podznačka“, ve které se budu snažit přinášet jednodušší a dostupnější věci pro lidi, kteří si nemohou dovolit například šaty za 2000 €. Tímto způsobem se snažím najít novou cestu k zákazníkovi. Myslím, že na Slovensku se lidé stále bojí třeba šatů za 10 000 €. Proto ke mně často nepřicházejí nové klientky samy. Většinou je získávám tak, že o mé práci mluví moji stálí klienti, což inspiruje další, aby za mnou přišli. A vznik kolekce finančně podpořil Fond na podporu umění.
Jsem velmi rád, že se na to ptáte. Znamená to pro mě hodně. Lidí, kteří mě ocenili, si velmi vážím, ale jsou to lidé, kteří se zaměřují na něco úplně jiného. To, že vůbec ocenili něco takového, jako je móda, je vzácné, a já jsem úplně první návrhář, který toto ocenění dostal.
Přesně to jsem říkal o této své nové kolekci. Už teď v ní míchám několik stylů. Není to jen kolekce couture, ve kterém si libuji, ale jsou tam i velmi ležérní kousky a snažím se v tom najít rovnováhu. Znám svou klientelu, vím, co se jí líbí, a je skvělé, když se trefím do vkusu a hned se to prodává. A tak by to mělo být. Ta podpora je samozřejmě velmi důležitá. Nejen pro mě, ale teď mluvím o všech designérech. Tady vidím rozdíl např. mezi Slovenskem a Českou republikou. V Česku mají designéři showroomy, nabízejí je v obchodech. Určitě je to i tím, že jsou jako národ větší, mají více možností a móda je tam asi vnímána jinak než u nás.
Nejraději mám ten začátek, kdy mě něco napadne, já se toho chytnu a začnu o tom studovat, chodit po galeriích, číst… Když se do toho ponořím hlouběji, odpojím se od světa a od každodenního života a pak ke mně nápady přichází i při běžných činnostech, třeba při řízení auta. Tehdy to musím hned nakreslit. Příliv inspirace je v této fázi naprosto nejsilnější. Paradoxně nejhorší mi přijde, když mám ke konci tvorby kolekce nápadů víc a víc. I když mám termín a téměř celou kolekci hotovou, moje mysl stále pracuje a přichází s novými nápady. Samozřejmě by to bylo jiné, kdybych měl dílnu jako velký módní dům a na jedněch šatech by pracovalo deset lidí, ale mám dvě švadleny, které mě drží při zemi a vždycky mi řeknou, když se něco nestihne do termínu.
Marçel je minimalistická značka, která se pyšní návratem k jednoduchosti. Kolekce vyniká čistými liniemi, ušlechtilými materiály, neutrálními barvami a nadčasovými vzory. Její název má zajímavý příběh. Slovo „Marcel“ se původně ve Francii používalo pro označení jednoduchého a praktického kusu oblečení, nošeného každý den – tílka.
Značka marçel vznikla s ohledem na udržitelný přístup. Kolekce byla vytvořena v omezeném počtu kusů. Společnost marçel kromě navrhování modelů přináší způsob, jak vnímat umění a začlenit ho do našeho každodenního života. V rámci kolekce marçel vznikly také hedvábné doplňky vyrobené v Itálii. Autorkou grafických návrhů je Mikina Dimunova.