Předávání cen bylo vždy příležitostí vynést do záře reflektorů nějaký krásný kus z haute couture kolekce slavného domu či zakázkové róby dle vlastního přání. Na Oscarech se značky dokonce o nominanty skoro přetahovaly – vidět totiž své šaty na pódiu a zapsat se tak do historie je disciplínou samo o sobě. Co se premiér a festivalů týče, platí zde trochu jiná pravidla, a to přilákat co největší pozornost diváků nebo dokonce vzdát hold samotnému filmu a jeho tvůrcům. A to hlavně, pokud jde o snímek budící zájem publika ještě před samotnou premiérou. Róba s odkazem na daný film nebo jeho tematiku je totiž zaručeně lepší PR než sebekrásnější šaty na červeném koberci.
Ve filmové branži se tomu říká „easter eggs“ neboli něco skrytého ve filmu, čeho si divák může, ale nemusí všimnout – odkaz na jiný film, interní vtip nebo nějakou skrytou referenci na popkulturní moment.
Tato hra se postupně přenesla i na červený koberec, což jsme ve velkém mohli vidět především v rámci loňského turné velkofilmu Barbie, kdy světové módní domy reinkarnovaly slavné outfity panenky v životní velikosti pro její představitelku, Margot Robbie.
Podobné strategie se již roky drží slavný stylista Zendayi, Law Roach, který letos připravil skoro celou novou filmovou kolekci v rámci světových premiér filmu Rivalové (Challengers) a pokračování filmu Dune. Jednalo se o naprosto úžasnou podívanou – Zendaya v každé světové metropoli vynesla jiný outfit mající co do činění s tenisem nebo se sci-fi, futuristickou tématikou.
Roach hned na začátku roku vypustil hlavní eso z rukávu – na únorovou premiéru Dune v Londýně Zendaya oblékla archivní robotický kostým „Gynoid“ z haute couture přehlídky Thierryho Muglera podzim/zima 1995. V Soulu oblékla vintage kostým v podání Alexandera McQueena pro Givenchy z 90. let a futuristický kostým od Bottega Veneta.
O dva měsíce později Zendaya opět zaplavila internet, tentokrát díky lodičkám s tenisovým míčkem na podpatku od kreativního ředitele domu Loewe, Jonathana Andersona, sportovní róbě od Thoma Brownea nebo ikonickými šaty s kapucí od Alaia, ale se zakázkovým, tenisovým updatem.
Tematické outfity na červený koberec Roach pro Zendayu dělá už dlouhá léta – ať už to byl kostým principála v rámci premiéry Největšího showmana (The Greatest Showman), nebo „pavučinové“ šaty na premiéře Spidermana, Roach nenechává nic náhodě.
Stejnou taktiku zvolil letos i stylista Anyi Taylor-Joy, Ryan Hastings. Herečku v rámci premiéry filmu Furiosa: A Mad Max Saga v Sydney oblékl do slavného modelu z jarní couture kolekce Paco Rabanne z roku 1996 – průhledných minišatů s čelenkou pokrytých zlatými šípy. Retro-futuristický model dokonale sedl jak tematikou filmu, tak i samotné hrdince.
Další trefou do černého byly její metalické šaty z ateliéru francouzského domu Balmain pod vedením návrháře Oliviera Rousteinga. Stříbrné mini kopírovaly křivky ženského těla a zároveň působily jako brnění, kombinující ženskou něhu a bojovného ducha důstojnice Furiosy.

Není to však disciplína úplně pro každého – třeba róba Dakoty Johnson z ateliéru Gucci, kterou pro herečku vybrala stylistka Kate Young, působila trochu prvoplánově. Byť se jednalo o premiéru filmu Madame Webb, ultra nahé pavučinové šaty byly až moc doslovným příkladem nijak nerozvíjejícím fantazii.
Filmoví fanoušci po celém světě zcela jistě ocenili to, že se trend kostýmních „easter eggs“ rozšířil i na červený koberec světových festivalů, majících jinak relativně striktní dress code pravidla pro své hosty. Právě na letošním benátském festivalu jsme totiž byli svědky filmového comebacku slavné sestavy Beetlejuice, a to po více než pětatřiceti letech v rámci premiéry druhého dílu. Winona Ryder a Catherine O'Hara společně s novou členkou filmového klanu, Jennou Ortegou, vzdaly snímku patřičný hold. Každý outfit hereček byl vytvořen s odkazem na snímek a jeho hrdiny – od pruhovaného kostýmu O'Hary až po červené volánové šaty Ortegy odkazující na svatební šaty Winony Ryder z prvního dílu.

Nemusíte však být filmovým šprtem znajícím nazpaměť všechny nuance světa kinematografie, abyste ocenili určité provázanosti mezi slavnostními róbami hlavních hereček a jejich filmovými postavami. Mnozí proto v rámci benátského festivalu chválili Lady Gagu – zpěvačka, která ztvárnila postavu bláznivé Lee Quinsen (aka Harley Quinn) v Joker: Folie à Deux, zvolila velmi sofistikovanou, zakázkovou róbu domu Christian Dior, přičemž elementem „harleyquinnovského šílenství“ se stal klobouk od Philipa Treacyho (patřící v minulosti nejextravagantnější milovnici módy a blízké přítelkyni Alexandera McQueena, Isabelle Blow).

Filmoví šprti by namítali, že i zde se dají najít zakopané nápovědy – sukně róby totiž připomínala hustě nabírané okruží, které se vyskytuje v několika původních kostýmech komiksové postavy Harley Quinn, ale nepodléhejme konspiračním teoriím.
V rámci londýnské premiéry zase Gaga zvolila look o něco blíže k postavě – sytě červené šaty a krátké sako s nabíranými rameny od Celine, které doplnila patřičným make-upem à la klaun-glam. Během celého filmového turné se zpěvačka skoro vrací ke svému extravagantnímu já, které ji na začátku kariéru proslavilo.

Inu, přátelství mezi filmem a módou se opět o něco více utužilo - z kdysi výjimečné spolupráce v podobě několika málo filmových kostýmů se za posledních pár dekád stala spletitá symbióza, kdy mimojiné filmové outfity nastolují trendy a róby z červeného koberce zas podporují filmovou návštěvnost.