Art

Frankenstein Guillerma del Tora: Oscarový adept, nebo jen monstrózně krásný sen?

Režisér se znovu pouští do temného světa, kde se realita mísí s fantazií, krásno s hrůzou a lidskost s monstrózností. Tentokrát s posilou, která mu možná vynese dalšího Oscara.
Alice Filatova
——
10. listopadu 2025

Foto: Getty Images

Po oscarovém úspěchu s The shape of water (Tvář vody) a výtvarně intenzivním Pinocchiem přichází jeho vlastní verze Frankensteina – filmu, který se už po premiéře na festivalu v Benátkách stal jedním z nejdiskutovanějších titulů sezóny. Po pozitivních recenzích na film i herecké výkony tak ve vzduchu visí otázka – stanou se del Toro a Elordi nejžhavějšími adepty na Oscara?

Něco mezi poezií a hororem

Režisér, známý svou fascinací „monstry s duší“, tentokrát sahá po samotném archetypu. Jeho Frankenstein není tradiční horor, ale melancholické melodrama o stvoření, které touží být milováno. Del Toro servíruje hostinu pro oči: gotická atmosféra, temné laboratoře i mlhou obalené hřbitovy vypadají jako oživené rytiny z viktoriánského románu. 

Tento přístup je však dvousečný. Kritici oceňují jeho dokonalou obrazovou kompozici a symbolickou hloubku, jiní mu vyčítají, že pod snahou vizuálně očarovat diváka film ztrácí syrovost a hororovou energii, kterou měl (nebo stále má?) režisér v malíku. Del Toro se tak zdá být víc výtvarníkem než vypravěčem – ale právě to může být tím, co Akademie ocení.

Oscar Isaac jako geniální stvořitel s temnou duší a Jacob Elordi coby monstrum, do kterého se nejde nezamilovat

V roli Victora Frankensteina podává Oscar Isaac výkon, který osciluje mezi vědeckým fanatismem a existenciální úzkostí. Jeho Frankenstein není šílenec, ale romantický idealista – muž posedlý myšlenkou, že porazí smrt. Isaac dává postavě jemnost i hrůzu a emocionálně drží snímek na výši právě on. A zatímco byla dříve Frankensteinova stvoření spíše karikaturami nebo opravdu odpudivými postavami, Jacob Elordi přináší zcela nový rozměr.

Jeho „monstrum“ je inteligentní, zranitelné a (pochopitelně) krásné. V porovnání s Karloffem či De Nirem přináší moderní, až éterický portrét ztraceného syna, který je vytvořen skoro jako prototyp tělesné dokonalosti. Elordiho výkon je velmi fyzický – hraje každým svalem svého těla, a už jen díky náročnosti této role se automaticky zařazuje mezi favority na oscarovou nominaci.

Frankenstein Guillerma del Tora je film velkých ambicí – technicky dokonalý, emocionálně komplikovaný, vizuálně nezaměnitelný. Ale tam, kde snímek Poor Things (Chudáčci) Yorgose Lanthimose riskoval šílenství, nevkus a demoralizaci, del Toro volí zdrženlivost a vzdává hold romantizmu v jeho čisté podobě.

Je těžké si představit, že by film v oscarové sezóně chyběl. Del Toro již má na svém kontě sedm nominací a tři zlaté sošky, jeho práce se výtvarně i tematicky dotýká samotné podstaty kinematografie – stvoření obrazu, který ožívá. A byť to nejspíš neutáhne na film roku, tak si pravděpodobně vyslouží nominaci za kostýmy, make-up výpravu a možná i kameru.

Alice Filatova

Lifehacky slavných, dobré a zdravé jídlo a (kultovní) filmy jsou její hlavní obsesí, o kterou se ráda podělí s čtenářkami Harper’s Bazaar.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu