Why Would You: BeReal je oproti Spotify Wrapped slabý odvar

Diana Vreeland pro Harper’s Bazaar psala sloupek Why Don’t You?, kde čtenářům radila, co mají dělat. Já se ve Why Would You? zamýšlím nad tím, co by šlo udělat lépe a bez čeho bychom se nejspíš obešli docela.
Martin Váša
——
3. prosince 2022

Foto: Getty Images

Sociální sítě jsou tak trochu jako divadlo, jen se na nich představení odehrává nonstop a každý divák je zároveň hercem. Není to fascinující, sledovat, nakolik se naše online životy dovedou vzdálit od reality?

Snažím se to nehodnotit, jen pozoruji, ale názor mám evidentně solidní. Jak jinak si vysvětlit, že mě příchod BeReal rozesmál nahlas? Tahle síť vám totiž nedává šanci vystavět kolem sebe snový svět v padesáti odstínech béžové, jemuž dominují brunche a tipy na produkty, co zkrátka musíte mít (#spoluprace). Jediná krása, pro kterou je na BeReal prostor, je krása opravdovosti a všednosti. Aplikace sama vyhodnotí, kdy si máte vyfotit selfie, a pokud deadline nesplníte nebo se rozhodnete fotku pořídit znovu a znovu, ostatní se to dozvědí. Podle mě ji navrhla zlá královna z Šípkové Růženky.

Sám jsem přesto kouzlu BeReal nepodlehl. Jsem jeden z těch starších mileniálů, kterým tahle zkušenost připadala TooReal. To jsem ale ještě netušil, že se v mém telefonu peče něco daleko brutálnějšího: Spotify Wrapped. Před podáváním si dopřejte pár minut na vychladnutí…

Ve stockholmském Národním muzeu visí portrét Marie Antoinetty z roku 1785, maloval ho Adolf Ulrik Wertmüller na zakázku švédského krále Gustava III. Ten chtěl tímto darem francouzské královně svého protégé v Paříži proslavit. „Cože, to mám být já?“ zvolala šokovaná Maruš, když výsledek viděla. Kdyby v osmnáctém století měli Spotify, nejspíš by zkolabovala. Tak jako já dnes. Nevím, jak vy, ale já při poslechu hudby nepočítám s tím, že mi na konci roku aplikace nastaví zrcadlo, a tak jsem i letos, jako tolikrát předtím, při pohledu do něj zkoprněl. Cože? To mám být já!?

Polovina mých přátel tou dobou vesele sdílela, kolik a čeho v roce 2022 naposlouchala, a ta druhá se nad tím pohoršovala, protože – upřímně – koho to zajímá? Já se ke sdílení neměl. Styděl jsem se. Ani ne tak za to, že jsem poslechem rozvodového alba Adele strávil 1500 minut, což mě řadí mezi 0,5 % jejích nejvěrnějších posluchačů, jako spíš za to, že v roce 2022 bylo mou nejposlouchanější písničkou Mon Soleil ze soundtracku k Emily in Paris a že jsem si ji pustil 104krát. (Protože se prostě dobře zpívá ráno v koupelně před zrcadlem. Lépe než Dancing in the Moonlight. Lépe než Out of Reach. Dokonce lépe než I Will Survive!)

Ale jak už jsem psal dříve – jediné, co je horší, než že se vám líbí Emily in Paris, je stydět se za to, že se vám líbí Emily in Paris. Řekl bych, že se Spotify Wrapped to je obdobně. Proč se za to stydět?

Nechápejte mě špatně, Spotify Wrapped do mého snového světa na Instagramu stejně vízum nedostalo. (Částečně právě protože koho to zajímá…) Tady se s ním ale svěřit klidně můžu. V době, kdy už prý kvůli sociálním sítím nikdo nečte, jsem tady nejspíš v bezpečí…

#whywouldyou

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu