Poslední roky sledujeme rychlou proměnu politické komunikace, kdy se influenceři stávají důležitými hráči volebních kampaní, virální videa s politiky střídají tradiční projevy a sám prezident Donald Trump se rád prezentuje jako meme lord, který ví, jak zaplavit internet a získat tak nesčetné lajky i politickou podporu. V Evropě zas Matteo Salvini před pár lety „zabodoval“ denními posty o tom, co jí, a kombinoval tak nacionalistickou rétoriku s formátem „What I eat in a day“. A teď jdeme o krok dál: „What’s in my bag?“ – ale rovnou v bojovém vydání.
Hadja Lahbib a její válečný survival kit
Nejextrémnější podobu tohoto trendu předvedla Hadja Lahbib, evropská komisařka pro mezinárodní spolupráci, humanitární pomoc a krizové řízení. Na platformě X zveřejnila video s bleskovým, téměř televizním střihem, v němž s úsměvem ukazuje svůj válečný survival kit. Tak trochu jako když se influencerka snaží v pár vteřinách prodat obsah své kosmetické taštičky. Ve videu vyjmenovává brýle, vodu, konzervy, léky, baterku, multifunkční nůž, hotovost, zápalky a kopie dokumentů v plastové obálce. Vše s veselým komentářem, jak je Evropa „připravena na cokoliv“.
Krkolomný rozpor mezi obsahem a formou
Zastavit se a zamyslet se nad touto scénou je nezbytné. Na jedné straně máme zcela legitimní potřebu upozornit na možnost nečekaných krizí a informovat veřejnost, jak být připraven. Na straně druhé je tu formát, který v zásadě patří do sféry módních a lifestylových videí. Když se vážné téma války promění v desetisekundový klip ve stylu „Co najdete v mé kabelce?“, vzniká tak šokující kontrast mezi obsahem (válka, humanitární krize) a stylem (neformální, rychlá, téměř zábavná prezentace). To celé pak na publikum působí buď jako cynická hra, nebo jako pokus o sarkasmus, který necitlivě banalizuje hrozbu ozbrojeného konfliktu.
Trivializace místo důvěry
Záměr komisařky pravděpodobně nebyl někoho zesměšnit či zlehčovat nebezpečí. V rámci moderní politické strategie se možná snažila přiblížit lidem skrze oblíbený formát. Výsledek je ovšem rozpačitý a mnozí se cítí až zesměšněni. Ironie, která může fungovat v internetových vtípcích, nedokáže nahradit institucionální vážnost, jež by se od přední představitelky EU dala očekávat. Místo pocitu „EU to s námi myslí dobře a varuje nás před reálným rizikem“ tak přichází pocit trapnosti a otázka: Proč se z politiky stává laškovný content na sítě?
V době, kdy se důvěra v instituce otřásá v základech, každé politické gesto působí jako test: prohloubí se propast mezi politiky a občany, nebo se překlene? Když se vážné téma uchopí povrchně, riskuje se nejen zesměšnění, ale i prohlubování nedůvěry. Občan už neví, zda sleduje zásadní vzkaz o bezpečnosti, nebo jen další z řady „virálních formátů“, které mají pro jedny bavit, pro druhé nahánět politické body.
Dojde někdy k obratu?
Všichni tušíme, že sociální sítě hrají a nadále budou hrát obrovskou roli v komunikaci. Otázkou zůstává, zda už nenastal čas hledat nové cesty, které nebudou vážná témata tak okatě trivializovat. A zda se místo míchání influencerských trendů s politickými zásadami nepokusíme o jasné a oddělené role. Politik má přinášet důvěru a odbornost, influencer umí strhnout pozornost a zapojit davy.
Smazávat hranice může přinášet chvilkovou popularitu, avšak z dlouhodobého hlediska může vést k nebezpečné záměně mezi názorem a marketingem, mezi zprávou a zbožím. Zatímco se díváme, jak do politiky pronikají další a další lifestylové formáty, možná nás čeká vytrvalá debata o tom, kudy vede hranice mezi osvětou a zesměšněním, mezi blízkostí k občanům a banalizací vážných problémů. Pokud má politika opět získat důvěru, potřebujeme od ní přesně to, co influencerky nabízejí ve svém prostoru. Lidskost a autentičnost. Jen s tím rozdílem, že v případě politiků by neměly chybět odbornost, instituční důstojnost a odpovědnost za každé zveřejněné slovo či video.
Last minute manuál pro klidné prožití svátků
Když je kolega Beran aneb jak zlepšit kolegiální vztahy pomocí astrologie
Last minute destinace na „girls only“ výlet