Umělá inteligence na univerzitách: Když AI používají i profesoři, je akademická půda v ohrožení?

Studenti už AI dávno využívají. Ale co když jí propadli i ti, kteří by ji měli hodnotit?
Josef Šlaich
——
2. června 2025

Foto: Profimedia

Všichni, kdo zažili univerzitu během pandemie, vědí, že distanční výuka proměnila pravidla hry. Najednou jste mohli googlit odpovědi během testu nebo si je vyměňovat přes WhatsApp s kamarádem. V mnoha případech se zavedly „otevřené“ zkoušky a přístup typu „hlavně nějak přežít krizové období“. Jenže dnes jsme úplně jinde. Podle výroční zprávy HEPI UK z roku 2025 využívá 92 % studentů při studiu AI – oproti 66 % rok předtím. A co hůř, nejen studenti, ale i jejich profesoři začínají na AI spoléhat čím dál víc. Po případu na Northeastern University, kdy student odhalil profesora při využívání umělé inteligence a požadoval vrácení školného, se diskuse o etice ve vysokoškolském vzdělávání rozhořela naplno. Jsme svědky zániku tradiční akademie, jak jsme ji znali?

Studenti jedou na plný plyn. A ChatGPT s nimi

Už dva měsíce po spuštění ChatGPT v roce 2022 ho podle New York Magazine využívalo téměř 90 % amerických vysokoškoláků. Dnes je situace ještě vyhrocenější. Studenti ho používají na shrnutí textů, hledání výzkumných témat nebo zjednodušení složitých teorií. Asi 18 % z nich pak přiznává, že AI generovaný text rovnou vkládají do seminárek. A nejsou to jen studenti humanitních oborů – i technici, programátoři nebo budoucí inženýři si nechávají zadání spočítat za sebe. Jak pro NYM shrnul jeden student z Utahu: „Vysoká škola je dnes hlavně o tom, jak dobře zvládám ChatGPT.“

A pak jsou tu profesoři…

Zatímco ještě před pár lety brali akademici AI s opovržením, dnes ji tři čtvrtiny z nich aktivně využívají. Podle výzkumu Ithaka S+R (červen 2024) si mnozí pomocí AI připravují prezentace, testy, kontrolují úkoly nebo sestavují sylaby. AI se tak stala neoficiálním asistentem vyučujícího. Jenže právě to vadí studentům. Mnozí poukazují na dvojí metr. Oni nesmějí použít ani jeden odstavec z AI bez rizika obvinění z podvodu, ale jejich profesoři na AI staví celé přednášky. Na serverech typu Rate My Professors i sociálních sítích se množí stížnosti na AI vyučování, které prý připomíná spíš generátor než živý dialog.

Právní vakuum a propad myšlení

UNESCO nedávno zveřejnilo, že méně než 10 % univerzit má zavedené jasné směrnice pro používání AI. Většina tak funguje v šedé zóně – co je jednou inovace, může být jindy podvod. Důsledky? Rapidní pokles dovedností. U mladších generací už dnes učitelé pozorují, že mizí schopnost souvisle psát, číst s porozuměním nebo kriticky myslet. Jak trefně poznamenala bývalá učitelka @hannamariaf na TikToku: „Děti si přestávají osvojovat samotný proces učení.“

Návrat k papíru, nebo je už pozdě?

Možná nás čeká návrat k sešitům a perům. Nebo najdeme způsob, jak do akademického života AI smysluplně integrovat bez toho, aby pohltila vše, co dělalo vzdělávání hodnotným. Jisté ale je, že AI ve školách zůstane. Otázkou je, co zůstane z nás.

Josef Šlaich

Expert na beauty, estetickou medicínu a hodinařinu, který se se čtenářkami Harper’s Bazaar dělí o své znalosti v rámci své rubriky Beauty Insider.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu