TikTok opět na hraně: Trump odložil zákaz, prodej do USA se musí vyřešit do června

Jen pár měsíců po posledním ultimátu je oblíbená aplikace Gen Z opět v centru geopolitické přetahované mezi Spojenými státy a Čínou. Donald Trump prodloužil lhůtu k prodeji TikToku o dalších 75 dní, ale jednání nadále váznou. Co nového se odehrálo a proč je pro obě strany klíčové najít řešení?
Josef Šlaich
——
10. dubna 2025

Foto: Getty Images

Příběh TikToku ve Spojených státech připomíná nekonečnou ságu. Začátkem ledna, těsně předtím než Trump oficiálně nastoupil do úřadu, se aplikace málem ocitla mimo americký internet – a nakonec v USA zůstala doslova na poslední chvíli. Čínská společnost ByteDance tehdy dostala 75 dní na to, aby aplikaci prodala některé americké firmě, s novou uzávěrkou stanovenou na 5. dubna. Jenže obchod nakonec neproběhl, a tak mělo tento víkend dojít k dalšímu zákazu. Trump však opět na poslední chvíli termín posunul.

„Vláda nechce TikTok vypínat,“ zdůraznil prezident ve svém prohlášení na sociální síti Truth, kde také uvedl, že jeho administrativa plánuje „úzce spolupracovat s Pekingem na finální dohodě“. Zástupci ByteDance mezitím potvrdili, že jednání skutečně probíhají, ovšem žádná konkrétní smlouva zatím podepsaná není. Vyjednávání navíc komplikuje nutnost získat povolení také od čínských úřadů, které si mohou klást vlastní podmínky.

Tarifní válka a geopolitika: když je sociální síť trumfovým esem

Přestože poslední dobou vyvolávají největší rozruch sankce, dovozní cla a další aspekty ekonomické „studené války“ mezi Spojenými státy a Čínou, ukazuje se, že TikTok je pro obě strany strategicky důležitější, než by se zdálo. Podle BBC byla dohoda o prodeji v jednu chvíli téměř na spadnutí; Trump byl dokonce ochotný prodloužit termín na dalších 120 dní. Jenže hned poté Spojené státy oznámily nové tarify na čínské zboží, Peking reagoval ostře a částečně stáhl podporu připravovaného obchodu. Velvyslanectví ČLR ve Washingtonu navíc prohlásilo, že je „proti krokům odporujícím základním principům tržní ekonomiky“.

Tato epizoda ukazuje, že TikTok slouží jako důležitá vyjednávací karta, kterou každá strana využívá v širším kontextu americko-čínských vztahů. Přestože jde o zábavní aplikaci s hudebními klipy a krátkými videi, v zákulisí má TikTok potenciál stát se nástrojem pro data, vliv na veřejné mínění i obrovský obchodní trh.

Lovci TikToku: Amazon i zakladatel OnlyFans

Paralelně s vyjednáváním o dalším dočasném setrvání TikToku v USA probíhá i nervózní soutěž mezi potenciálními kupci. Mluví se o tom, že se do akvizice chce zapojit Amazon, který by tím výrazně rozšířil svůj ekosystém a přilákal mladou generaci k dalším službám. Amazon přece jen v minulosti koupil herní platformu Twitch a komunitní síť Goodreads. TikTok by byl dalším logickým krokem k posílení pozice na poli sociálních médií.

Nejvíc překvapení však vyvolal Tim Stokely, zakladatel OnlyFans, jenž dal dohromady konsorcium se sociální sítí Zoop a kryptoměnovou nadací Hbar. Jejich společná nabídka na převzetí aplikace by podle nich znamenala „momenty jako v příběhu Davida proti Goliášovi“. Chtějí totiž TikTok přebudovat na platformu, kde by klíčovou roli hráli tvůrci obsahu s lepšími podmínkami pro spravedlivé odměňování. Jakkoli může znít tato představa idealisticky, zároveň vypovídá o tom, jak cenným klenotem se TikTok stal. V sázce nejsou jen reklamní příjmy či počet uživatelů, ale také zásadní změna americké digitální krajiny.

Čas do června: dokáže ByteDance zachránit svou aplikaci?

Podle prodlouženého ultimáta má ByteDance do začátku června čas uzavřít dohodu s americkým kupcem. Pokud se tak nestane, dojde k naplnění zákona schváleného v lednu a TikTok bude v USA oficiálně zakázán. Důsledky takového kroku by se projevily nejen v obřím výpadku reklamních příjmů a ztrátě příležitostí pro tvůrce obsahu, ale měly by také silný symbolický dopad na dosavadní geopolitickou přetahovanou mezi Spojenými státy a Čínou.

Prozatím tak TikTok zůstává na hraně a stejně tak i miliony amerických uživatelů, kteří netrpělivě čekají, zda je aplikace nebude muset definitivně opustit. Na pozadí ostřejších obchodních sporů a nových celních bitev si oblíbená platforma generace Z dál klestí cestu, zatímco diplomaté i obchodníci z obou stran vyjednávají o tom, kdo ji tedy smí používat a komu bude do budoucna patřit. Bez ohledu na výsledek už teď platí, že TikTok hraje roli, kterou si v době jeho vzniku dokázal představit jen málokdo.

Josef Šlaich

Expert na beauty, estetickou medicínu a hodinařinu, který se se čtenářkami Harper’s Bazaar dělí o své znalosti v rámci své rubriky Beauty Insider.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu