V Dubaji, městě oslňujícím nablýskanými mrakodrapy a extrémními stavebními projekty, bývala káva dlouho spojována s tradičním rituálem rodinného setkávání u vonícího qahwa. Dnes se k tomu přidává závratná komerční i kulturní exploze: podle posledních odhadů kávový trh Spojených arabských emirátů do roku 2025 přesáhne hodnotu 1,25 miliardy dolarů, přičemž téměř tři čtvrtiny generuje konzumace mimo domov. Zatímco západní pojetí kávy se často omezuje na rychlý šálek cestou do práce, v Dubaji jde o propracovaný společenský zážitek. Luxusní hotely předvádějí okázalé cappuccino se zlatými plátky, minimalistické kavárny sází na hi-tech cold brew a ambiciózní podnikatelé otevírají neustále nové pobočky, včetně těch, které najdete uprostřed písečných dun.
Káva jako symbol inovace a setkávání
Klavírní hudba, bary s výběrovou kávou a kavárny zdobené designovými instalacemi vyrostly přes noc. Za rapidním rozvojem stojí také DMCC Coffee Center, založené roku 2019 a nabízející pokročilé metody pražení a skladování zelených zrn. Díky němu si Dubaj vydobyla status regionálního lídra v oblasti specialty coffee, která zde tvoří asi 10 % trhu a rychle roste. Dalším faktorem je technologická inovace. COFE App zjednodušuje objednávky a podporuje kávovou komunitu online, zatímco designové podniky organizují tzv. coffee raves a propojují pití kávy s hudebními akcemi. Místní publikum přitom nezůstává jen u pasivní konzumace – výběrová zrna, vlastní směsi a řemeslné pražení se stávají standardem.
Mezi tradicí a globalizací: udrží město kávový boom?
Přes více než 4 800 kaváren v metropoli čítající 3,6 milionu lidí vyvolává otázku, zda se trh neblíží bodu přesycení. Výrazné množství spotřeby obstarávají turisté, kteří tvoří přes polovinu obratu. Těm luxusní zážitky a jedinečná estetika spolehlivě učarují. Současně se však udržuje silná vazba na autentickou arabskou kulturu, která se odráží v tradiční přípravě qahwa i ve sdílené konvici v rodinném kruhu. Globální značky typu Starbucks se tu těší velké oblibě. V Dubaji působí od roku 2000, přizpůsobily se místním chutím a dál expandují v obchodních centrech i prestižních čtvrtích.
Jenže Dubaj žije především z neustálých proměn a mixu rozmanitých vlivů. Na jedné straně inovace, na druhé uctivá oslava tradice. To vše vyvolává dynamiku, kterou místní milovníci kávy i značky, jež je chtějí zaujmout, vnímají jako obrovskou příležitost. Ač vysoké provozní náklady a tlak konkurence představují pro mnohé podniky značnou výzvu, město si zatím uchovává pověst epicentra, kde se může rozvinout prakticky jakýkoli kávový koncept. Dubaj působí jako místo, kde se tradiční arabská pohostinnost, moderní marketing, technologický pokrok i zájem turistů protínají v jednom jediném šálku.