Zeptali jsme se zakladatelky festivalu, Terezy Bruthansové, a sedmi vystavujících, jaké to je „rodit“ novou značku i to, čím si právě teď chtějí udělat radost. Jejich tipy můžete využít jako osobitou navigaci, co neminout.
Tereza Bruthansová, zakladatelka festivalu mini
Co byl nejdůležitější moment, který pomohl k tomu, aby vznikl festival mini?
Nápad na prodejní festival zaměřený na produkty pro děti a rodiče se v mé hlavě zrodil v porodnici U Apolináře, kde jsem na rizikovém oddělení proležela dva měsíce. Při pořizování výbavy pro dcerku jsem byla odkázána na internet. To mě na jednu stranu frustrovalo, protože jsem si nemohla věci prohlédnout, osahat a vyzkoušet, zároveň jsem ale zjistila, že je na českém trhu spousta nových zajímavých značek a e-shopů. Napadlo mě pro ně vytvořit speciální akci jako platformu, na níž se mohou potkat navzájem prodejci se svými zákazníky, a vystoupit tak z anonymního online světa. A nyní pořádám již 16. edici festivalu! Vystavovatele vybírám s největší pečlivostí a pokaždé jsem překvapená, kolik nových značek a obchodů neustále vzniká.

Jakou nejlepší radu jste na své cestě, která prolíná mateřství a podnikání, dostala?
Nejlepší rady mi dává má dcera, je to nejlepší parťačka, poradkyně, asistentka a podporovatelka, jakou můžu mít. Nedávno mi například, když jsem se během příprav festivalu hroutila, řekla: „Nehoň medvěda, dokud nedohoníš psa.“
Když si budete chtít udělat radost, co si pořídíte? A co pořídíte své dceři?
My si v poslední době nejraději nadělujeme společné zážitky, především cestovatelské. Teď zrovna plánujeme výlet do Julinčina vysněného Londýna a do studií Harryho Pottera. Na mini se těšíme na rodinné komunikační karty od značky And We Talk, již jsem spolu s dalšími čtyřmi vystavovateli vybrala na mini z Maďarska. A energii si na festivalu budeme doplňovat dobrůtkami. Julinka se nemůže dočkat red velvet cookies od Sugar Mama, já granoly od Smüsli a minidortíků od nové značky To není možný. A společně chceme vyzkoušet příchutě vitamínových nápojů od Fua Fua.

Jenovéfa Boková & Anna Komárková, Komio
Co byl nejdůležitější moment, který pomohl k tomu, aby se zrodila vaše značka?
Jenovéfa: Že jsme se obě staly maminkami. Anna už před několika lety, já před rokem. A mně osobně chyběly na trhu hezké jednoduché kojicí šaty, ve kterých bych mohla přes den na kafe v teniskách, ale zároveň v nich udělala parádu i na společenské akci, kde bude potřeba odskakovat kojit. Aničku, se kterou se znám mnoho let ještě z dob, kdy dělala produkční, napadlo, že bychom mohly spojit síly. Slovo dalo slovo a vymyslely jsme společně kvalitní a praktické šaty, ve kterých se každá maminka (i nemaminka) bude cítit krásně a pohodlně.

Co byla nejhorší – a nejlepší – rada, kterou jste dostaly?
Anna: Mně přijde, že každá nevyžádaná rada je ta nejhorší. A nejlepší rada byla od jedné moudré ženy: „Ciť sebe.“ A to je do mateřství i podnikání pro mě ta nejlepší rada, protože když to děláte pocitem, je to upřímné, a to děti i projekty potřebují.
Jenovéfa: Díky bohu takové ty nejhorší rady jako „nech ji vyřvat“ a podobně si asi ke mně nikdo nedovolí. Ale jednou mě pobavilo, když mi jedna paní řekla, že jí v tom nosítku určitě není dobře a že se udusí. Mimochodem můj tatínek byl jeden z prvních v tehdejším Československu, který nosil moji sestřičku v nosítku. Přivezl si ho z Anglie, kam mohl jednou za čas jet navštívit svoji maminku. Jaké si musel tehdy vyslechnut řeči on, asi ani nechci vědět. A nejlepší rada: Ať věřím tomu, že vím, co je pro mě a pro moji dceru nejlepší. A i když někdy tápu, tak prostě dělám to nejvíc, co v daný moment mohu.
Když si teď budete chtít udělat radost, co si pořídíte? A co pořídíte svým dětem?
Anna: Na festivalu mini si dopřeji hned několik radostí. Pro sebe jsem si vyhlídla svetr od wolfkids a kostkované šaty od Joli.Joli. Dětem bych ráda pořídila knížečku MyšLenka a šatičky od Terezy Houdkové. Pro syna ještě papírové vychytávky Woohoo! Dino a kroko.
Jenovéfa: Naše šaty Komio pro mě i pro dceru! Pak pro Ellu plánuji pořídit nějaký kousek od značky Poures. A určitě nikdy nezklame Wildmoon. Zaujala mě i značka Myau a botičky od české značky Sabina Rich.
Kateřina Bošanská, Babystart (Attitude & Moltex)
Co byl nejdůležitější moment, který pomohl vzniku vaší značky?
Když jsem těsně před narozením prvního dítěte otevřela balení konvenčních plenek známé značky a ovanula mě chemická „vůně“. V tu chvíli jsem věděla, že chci eko plenky nejen prodávat, ale především dělat osvětu rodičům, aby miminka nebyla vystavována těmto nežádoucím látkám, které skrz pokožku vstřebávají do těla. Druhým nejdůležitějším momentem byla návštěva veletrhu bio kosmetiky a potravin Biofach v Německu, kde jsem objevila značku Attitude. Vlastnostmi a kvalitou produktů jsem byla upřímně uchvácena.

Co byla nejhorší rada, kterou jste v podnikání dostala?
V počátcích našeho podnikání jsme všechno dělali s manželem sami, včetně dovozu plenek a jejich přenášení v náručí do našeho skladu, daňových povinností apod. Jednou nám někdo řekl, možná se nám i trochu vysmál: „Takhle se to už dneska nedělá, na to musíte mít lidi.“ Byli jsme tehdy poháněni čistou radostí ze zájmu zákazníků o eko produkty a na ten čas moc ráda vzpomínám. Navíc když si člověk vyzkouší každou z činností ve své firmě, je pak zkušenější a také pokornější vůči současným zaměstnancům a vděčnější za jejich práci.
Když si teď budete chtít udělat radost, co si pořídíte? A co pořídíte svému dítěti?
Z našeho sortimentu Attitude bych si pro sebe určitě vybrala další odstín tuhé krémové tvářenky z řady dekorativní kosmetiky Oceanly. Tvářenka je z přírodních složek, v bezplastové tyčince, a navíc vyživuje pokožku. Já dříve tvářenku nepoužívala, ale díky jednoduchému způsobu aplikace tyčinkou a přírodnímu složení jsem začala a ráda bych měla více odstínů. Pro syna mám na mini zálusk na batoh od Baaglu a pro dceru jednu z knih o Harrym Potterovi od Albatrosu.

Gábina Hrdina, Utukutu
Co byl důležitý moment, který pomohl vzniku vaší značky?
Když jsem v náručí s malým dítětem zjistila, že chci něco vytvářet a v době mateřské pracovat na nějakém ještě jiném projektu. Nebýt prostě jen s dítětem v domácnosti. To, že vzniklo přímo Utukutu, bylo „štěstí v neštěstí“. Bylo to v situaci, kdy jsem chtěla podpořit své dítě v bezpečném pohybu. Tak, aby si osahala své možnosti v domácím prostředí, v klidu domova, jak to potřebovala. Na první prototyp reagovali všichni s nadšením, nejen malá Zoe. A tak postupně vznikla naše značka, která vyvíjí a vyrábí pohybové pomůcky a hračky pro děti.

A jakou nejlepší – ale i nejhorší – radu jste v té době dostala?
Nejlepší? Jdi do toho! Ať se jednalo o podnikání, nebo mateřství. Mám kolem sebe lidi, kteří mě podporují a věří ve mě. A druhé bylo: „Uvažuj v módu výhra x výhra.“ To mi pomáhá mít pozitivní očekávání a všímat si pozitivních aspektů v každém okamžiku svého života. Nejhorší rady vždy slýchám od lidí vzdálených či neznámých. Jakékoli nevyžádané rady, hodnocení a odsuzování. Ať už na cestě mateřství, nebo v podnikání.
Čím plánujete udělat radost sobě a svým dětem?
Dělám si radost krásnými doplňky do interiéru. Takže sobě třeba umělecké dílo od Bohemian Rugstory. Dětem, ale i sobě bych udělala obrovskou radost porcelánem od Handle with Care.

Petra Kubíčková & Samanta Budinová, Lunamies
Co byl důležitý moment, který pomohl vzniku vaší značky?
Klíčový byl pro nás nápad. Každý, kdo podniká, ví, kolik času a energie za tím stojí. A jako pracující mámy na mateřské investujeme nejen náš čas, ale i čas lidí kolem nás – rodiny a přátel, kteří nám hlídají děti, abychom mohly pracovat a plnit si svůj sen. Je to velká zodpovědnost, a proto je opravdu důležité věřit své značce na 1000 %.

Jakou nejlepší radu jste na své cestě dostaly?
Důležité je začít a nenechat se odradit. Přestože budovat značku je dnes velmi drahé – ať se to týká reklamy, nebo pracovní síly, nic z toho vás nesmí odradit, a když budete ve všem nejlepší, tak to dáte.
Když si budete chtít udělat radost, co pořídíte pro sebe a co pro děti?
Naše světýlka Cotton Balls, která obohatí nejen děti, ale i mámy. Z vlastní zkušenosti víme, že jsou skvělým pomocníkem při kojení či krmení. Krásně zútulní ložnici, což je must-have zejména v šestinedělí, a pak se stanou skvělým doplňkem při usínání nebo probouzení. Na festivalu se chystáme pořídit si přírodní kosmetiku u Made for Moms a pro děti něco z oblečení u Betty Brands.

Tereza Houdková, kniha MyšLenka & Thilma
Co byl nejdůležitější moment, který pomohl k tomu, aby se zrodil i váš projekt?
Nejdůležitější bylo narození mé první dcery. Samozřejmě jsem si přála být dobrou mámou, průvodkyní se správnými odpověďmi na její zvídavé otázky. Ty se ovšem často blížily existencionální filosofii a já netušila, co říct. Až se mě jednou taky zeptala, co mě to napadlo za myšlenku, že jsem tak smutná, a když mě napadala, jestli na mě skočila, jestli měla meč a jestli mě spoutala, nebo jak to teda vlastně udělala. A tak vznikl rým, krátká písnička, a z ní se postupně narodila celá knížka. Cítím velkou vděčnost ke svým dcerám a k dětem všeobecně, že se nikdy nespokojí s odbytou dospěláckou odpovědí, že šťourají přesně tam, kde to je nejvíc nepříjemné a že díky nim můžeme zkoumat a uvidět souvislosti dříve neviděné.

Co byla nejlepší a co nejhorší rada, kterou jste na své cestě v mateřství a podnikání dostala?
Řídit se svým citem, ne myslí, nebrat jako kompas to, co míní ostatní, a každou zkušenost nebo člověka brát s vděčností jako možnost něco se naučit, pro mě zůstává nejlepší radou ve všech oblastech života. Nejhorší radou (také ve všech oblastech života) je pro mě „nebreč“.
Když si budete chtít udělat radost, co pořídíte pro sebe a co pro dcery?
Já i dcery se moc těšíme na jednostrunnou kytaru od Lavvu instruments, knížky od 2veverek a tradičně na něco u Woohoo. Holky se navíc hodně těší na workshopy a já na dobroty od Sugar Mama. A na novinky u Komio. A na kartičky Zvídavci. A Totemo. Jak dlouhý může být můj seznam?

Monika Rumler & Markéta Šťastná, Made for Moms
Co byl nejdůležitější moment, který pomohl k tomu, aby vznikl váš projekt?
Pro obě dvě to bylo těhotenství s prvním dítětem a vlastní zkušenost, možná až rozpačitost nad tím, že se z nás po porodu stala pro všechny ostatní jen ta, která porodila dítě. Tady chceme zdůraznit, že my být mámami a mít děti milujeme a klidně bychom jich měly víc, kdyby to šlo, na druhou stranu ale milujeme být ženami, baví nás to a užíváme si to. A právě po porodu, kdy se naše fyzické i psychické ženství otřáslo v základech, jsme byly pro okolí neviditelné, což chápeme, byl tu nový človíček. Ale stejně by se na ženy nemělo zapomínat. A to jsme se rozhodly změnit. Díky vlastním zkušenostem se snažíme pomocí vybraných produktů, článků na našem blogu či rozhovorů pomáhat zlepšit mateřství a ženství. Moc dobře víme, že vše se najednou zvládá líp, když se my samotné cítíme ve vlastním těle dobře a cítíme podporu okolí.

Co byla nejhorší rada, kterou jste na své cestě mateřství & podnikání dostaly?
Když jsme začínaly, každý nás odrazoval, že ve dvou se podniká špatně. A samozřejmě to bylo to nejlepší rozhodnutí! Vlastně díky bohu, že jsme dvě! Vždy je na tom jedna líp a ta pak táhne tu druhou nahoru. Protože spánková deprivace nebo málo času na všechno umí s náladou a výkonem pěkně zamávat. Nedokážeme si představit, že bychom projekt rozjížděly samotné. Při rozhodování se ale nejčastěji řídíme svou intuicí a dobrým nebo špatným pocitem. Párkrát jsme na tyto pocity nedaly a dost se to nevyplatilo, takže teď už svému vnitřnímu hlasu vždy nasloucháme.
Když si teď budete chtít udělat radost, co pořídíte pro sebe a co pro děti?
Markéta: Dětem nejčastěji kupuji knihy. Beru to jako něco, co není dárek, ale investice do jejich mozečků. Takže už se těším, co jim z festivalu mini opět přinesu za NEdárky. A já... Já si kupuji často věci z našeho obchodu, protože je sama neustále používám. Ale na mini se těším například na Young Primitive, Betty Brands a Energymama.
Monika: Pro děti i pro sebe v poslední době nejvíce pořizujeme věci na sport. Vyrážíme často na výlety na kole, koloběžkách, v zimě na hory na lyže. Na mini se tedy těším určitě do stánku Skibi, kde nakupujeme pravidelně, a pak se mrknu určitě k Chytré opičce pro nějaké sady na tvoření pro dceru, která to naprosto miluje. V Betty Brands se těším na nové kolekce. Já si nejčastěji dělám radost nějakou přírodní kosmetikou, např. Nuori, již najdete v naší nabídce, ale ráda zkouším i jiné značky. Nejvíce ale v poslední době investuji do pohybu a péče o své zdraví, takže určitě zajdu také k Energymama pro nějaký doplněk stravy. U nás mám v hledáčku posilovací tyč BALA, která mi ještě chybí do sbírky.

Zuzana Gémešová, Loof
Co byl nejdůležitější moment, který pomohl k tomu, aby se zrodila vaše značka?
Když se narodil náš syn Oliver, zjistila jsem, že na trhu neexistuje značka pro děti, která by vyhovovala mému stylu. Všechno bylo buď modré, nebo růžové – a nikde žádná černá! A tak to byla jasná volba. Vyrobíme si vlastní... Černé oblečení pro děti, navíc ve street stylu, tu tehdy nebyla samozřejmost, a tak jsme se ze začátku setkávali s nepochopením hlavně babiček a otců. Ale časem se z toho stala naprosto běžná věc a dnes se nad tím už absolutně nikdo nepozastavuje.

Vzpomenete si na nejlepší, ale i nejhorší radu, kterou vám někdo řekl?
Myslím, že špatná rada neexistuje. Když vám někdo radí, myslí to dobře... Takže může být jen špatně pronesena nebo aplikována v nesprávném čase či místě. Nejlepší radou nejen pro podnikání je dělat to, co vás baví a naplňuje.
Čím si na festivalu mini uděláte radost?
Pro celou rodinu chci pořídit nejlepší opalovací krém Linea Mamma Baby od Lavly. Ten u nás nesmí v létě nikdy chybět.
