Něco tady bublá, ale tentokrát to nejsou oslavné bublinky šampaňského. Naopak, prodej tohoto ikonického nápoje tolik spojovaného s luxusem a elegancí v loňském roce poklesl o celých 9,2 % na 271,4 milionu lahví. Ani domácí trh ve Francii, kde je šampaňské neodmyslitelně spjato s tradicí oslav, nezůstal ušetřen – prodeje zde klesly o 7,2 %. Co se stalo s kdysi neotřesitelným symbolem luxusu?
Podle sdružení Comité Champagne je šampaňské citlivým barometrem spotřebitelských nálad. Inflace, politické napětí a globální ekonomická nejistota brzdí chuť utrácet na klíčových trzích, jako je Francie a Spojené státy. „Někteří by mohli říct, že není čas na oslavy,“ komentoval situaci Maxime Toubart, viceprezident Comité Champagne. Přesto by rok 2025 mohl přinést zásadní obrat pro tento segment dekadentního alkoholu.

Problémy však nejsou pouze ekonomického rázu. Šampaňské čelí i výzvám na úrovni produkce. Přibližně 34 000 hektarů vinic v oblasti Champagne, severovýchodně od Paříže, je pod přísným regulačním dohledem. Ruční sklizeň, specifické metody výroby a ochrana původu činí z tohoto nápoje unikát, který nelze jednoduše nahradit. Ovšem počasí v roce 2024, včetně mrazů a vlhkosti, způsobilo zvýšené riziko plísní a nižší výnosy. Přesto mají vinaři k dispozici strategii míchání vín z různých ročníků, což umožňuje vyrovnat kvalitu i v obtížných letech.
Cesta vpřed: Šampaňské a duty-free
Záchrana pro šampaňské by mohla přijít z nejneočekávanějšího místa: duty-free zón. Očekává se, že tržby z cestovního maloobchodu do konce roku 2025 přesáhnou 100 miliard dolarů. Po pandemii, která cestování tvrdě zasáhla, zažívá tento sektor velký boom, podpořený nárůstem letecké dopravy o 1,7 % v roce 2024 a očekávaným dalším růstem v roce 2025.
Andrew Bardsley, ředitel značky Pernod Ricard Global Travel Retail, potvrzuje, že poptávka po šampaňském v duty-free zůstává silná. Trendy ukazují, že dříve dominující koncept dárkového nakupování ustupuje fenoménu „self-gifting“, tedy vlastního potěšení. Podle dat agentury ATRI (Air Travel Research Institute) si 51 % cestujících pořizuje produkty pro sebe, 25 % jako dárky, 16 % na sdílení a 8 % na přání třetích stran. Navíc více než třetina nákupů je impulzivní. Šampaňské se tak může stát součástí okamžitých zážitků, například degustací na letištích nebo ve stylových duty-free zónách. Tento posun v chování spotřebitelů otevírá nové možnosti, jak učinit luxusní nápoj atraktivním i během cesty.

Kam směřují bublinky
Obnova trhu se šampaňským však nemusí záviset pouze na duty-free. Výrobci se mohou zaměřit na rozšíření svého vlivu prostřednictvím inovativních marketingových strategií, například tvorbou exkluzivních limitovaných edic nebo posilováním spolupráce s luxusními značkami. Kromě toho se stále větší důraz klade na udržitelnost, což může oslovit novou generaci spotřebitelů, kteří hledají nejen kvalitu, ale i etický přístup.
Navzdory mrazům a plísním, které v roce 2024 zkomplikovaly sklizeň, šampaňské opět dokazuje svou houževnatost. Tento nápoj je unikátní směsí různých ročníků, připravený čelit krizím a příchodům lepších časů. Pokud značky vsadí na inovativní zážitky a plně využijí potenciálu cestovního maloobchodu, šampaňské může znovu zazářit. Luxus možná prochází těžkou zkouškou, ale pravý lesk nikdy nezmizí. Stačí jen vyčkat na ten správný okamžik, kdy znovu začne jiskřit.