Léky na hubnutí, jako Ozempic, přepisují pravidla hry nejen v oblasti zdraví, ale i v potravinářském průmyslu. Klesající chuť na sladké se stává novým fenoménem, který mění spotřebitelské návyky a staví cukrovinkářské giganty v Evropě a České republice před nečekané výzvy.
Evropský trh sladkostí, na který léky jako Ozempic či Wegovy nepřímo působí, začíná pociťovat změnu. Tyto přípravky, původně určené k léčbě cukrovky, snižují chuť k jídlu a nutkání po kaloricky náročných potravinách, včetně sladkostí. Výsledkem je nejen pokles spotřeby cukru, ale i změna nákupních vzorců. V České republice by širší dostupnost těchto léků mohla ovlivnit stravovací zvyklosti napříč generacemi.
Potravinářský průmysl v Evropě na rozcestí
Podle údajů Evropské unie má více než 60 % dospělých nadváhu, přičemž obezitou trpí 23 % mužů a 22 % žen. V České republice jsou tato čísla ještě vyšší – až 74 % mužů má zvýšený index tělesné hmotnosti. Tyto statistiky naznačují, že i na českém trhu může do budoucna docházet k výraznému poklesu poptávky po sladkostech.
Trendy, které se dříve zdály doménou amerických spotřebitelů, se nyní začínají projevovat i na starém kontinentu. Podobně jako v USA, i v Evropě se mohou velké potravinářské společnosti ocitnout pod tlakem změnit své portfolio a přizpůsobit se novým preferencím.
Někteří výrobci již reagují na rostoucí zájem o zdravější alternativy a snižují obsah cukru ve svých produktech. Průměrná spotřeba cukru v EU, která činí 33 kg na osobu ročně, by mohla v příštích letech dále klesat. V České republice se spotřeba cukru na osobu v roce 2023 snížila na 33,8 kg, což představuje pokles o 3,1 kg oproti předchozímu roku.

Sladká tečka, nebo hořká pilulka?
Ozempic a další GLP-1 léky získávají stále větší pozornost médií, což je umocněno podporou známých osobností, zejména z Ameriky. Elon Musk, Kim Kardashian nebo Oprah Winfrey otevřeně mluví o svých zkušenostech s těmito léky, čímž posilují jejich postavení nejen jako terapeutických přípravků, ale také jako kulturního fenoménu. Celebrity sdílející svou cestu s Ozempicem přispívají k jeho popularitě a ovlivňují tím i trh s potravinami – zejména v USA, kde již velcí hráči jako Walmart a Mondelez zaznamenávají změny v prodejích.
Podobný vliv se začíná projevovat i v Česku. Na českém trhu estetické medicíny se léky s účinnými látkami, jako jsou liraglutid a tirzepatid, stávají běžnou součástí nabídky klinik, zejména v období novoročních předsevzetí. I zde tak mediální pokrytí a vliv celebrit podporuje proměnu stravovacích návyků, které mají celosvětový dopad.
Český cukrovinkářský průmysl a evropský potravinářský sektor jako celek nyní stojí před rozhodnutím: přizpůsobit se změněným preferencím zákazníků, nebo riskovat, že budou ztrácet své místo na trhu. S tím, jak se chuťové preference mění a léky na hubnutí získávají na popularitě, možná sledujeme začátek nové éry – éry, kdy sladká chuť přestává být neodolatelným pokušením a stává se spíše občasným potěšením. Možná že doba, kdy byl cukr dominantní složkou našich jídelníčků, pomalu ustupuje. A co přijde dál? Čas ukáže, zda se sladkosti vrátí na výsluní, nebo se stanou jen občasnou lahůdkou na našem nově se formujícím talíři.