Je léto stále tím nejlepším obdobím na dovolenou?

Léto je pro mnohé synonymem dovolené. Jenže zatímco horké dny lákají k moři, klimatická změna, inflace a přeplněné pláže nutí Evropany přehodnocovat, kdy a kam vyrazit. Je letní dovolená tak, jak ji známe, na ústupu?
Josef Šlaich
——
2. července 2025

Foto: Getty Images

„Celý rok se těším na léto – a najednou je tady.“ Tohle by mohl říct leckterý Čech. A i když se za těch několik desetiletí mnohé změnilo, jedno zůstává stejné: Češi léto milují a dovolenou si nechtějí nechat vzít. 

Podle European Summer Vacation Confidence Index 2025 od Allianz se na dovolenou chystá osm z deseti Italů. Jenže vysoké teploty mění, jak a kdy lidé cestují. Výzkum BBC upozornil, že rostoucí vedra vedou k systematickému poklesu zájmu o tradiční letní destinace. V posledních letech stále víc turistů přemýšlí, jestli má smysl jezdit v červenci a srpnu do Řecka, Španělska nebo Itálie, kde teploty běžně přesahují 40 stupňů.

Oproti roku 2024 se o osm procent méně respondentů chystá trávit dovolenou v přímořských zemích Středomoří. Naopak roste zájem o severní Evropu a mimosezónní měsíce – jaro nebo dokonce konec zimy. V Řecku zaznamenali v roce 2024 o dvacet procent víc rezervací v jarním období oproti předchozímu roku. Ve Španělsku pak počet příjezdů v lednu a únoru 2025 překonal deset milionů, což je téměř o pětinu víc než před pandemií.

Drahé léto: vyšší ceny a velké kompromisy

Zatímco chuť cestovat neklesá, inflace zůstává klíčovým tématem. Přestože se v posledních měsících mírně zpomalila, 68 % lidí přiznává, že je rostoucí ceny zneklidňují. Průměrná letní dovolená vyšla v roce 2024 na zhruba 1 674 eur, letos se očekává navýšení o dalších 276 eur – tedy celkový rozpočet kolem 1 950 eur na osobu. To jsou částky, které nutí k ústupkům. 60 procent dotázaných uvádí, že kvůli cestování omezí aktivity během roku – méně večeří, méně kin, méně víkendových výletů. A 56 % by se dokonce vzdalo koupě bytu nebo auta jen proto, aby si mohlo dopřát letní dovolenou.

Pláže stále vedou, ale mění se

Navzdory všem komplikacím zůstává plážová dovolená nejpopulárnější formou odpočinku. Jak ale upozorňuje Sean Tipton ze sdružení britských cestovních kanceláří ABTA, chování turistů se mění: „Lidé začínají hledat jiné destinace a jiná období, kdy cestovat.“

Budoucnost léta možná vypadá jinak než před deseti lety – méně přeplněné pláže, udržitelnější přístup, nové cíle a větší rozptyl do jara a podzimu. Touha cestovat ale nezmizela. Jen se transformuje, stejně jako všechno ostatní.

Josef Šlaich

Expert na beauty, estetickou medicínu a hodinařinu, který se se čtenářkami Harper’s Bazaar dělí o své znalosti v rámci své rubriky Beauty Insider.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu