New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Jak zpracovat své emoce ve chvílích, kdy nad věcmi nemáte kontrolu?

Co dělat, když už nic nepomáhá?
Tereza Spilková
——
1. března 2022

Foto: Getty Images

Na pocity úzkosti a bezmoci jsme si během posledních dvou let už zvykli a snad každý z nás si podobnými stavy prošel. Svět kolem nás se mění a situace, které byly do té chvíle nepředstavitelné, se najednou staly skutečností. To ovšem nic nemění na tom, že na úzkost jako takovou se zvyknout nedá. Když vás bolí duše a vy nemáte jak nad situací získat kontrolu, může se všechno zdát beznadějné. Nic ale nikdy není tak horké, jak se to uvaří. Dokonce i v těžkých chvílích je potřeba hledat hezké momenty a nashromáždit si alespoň trochu pozitivní energie do zásoby. 

Co dělat, když cítíte úzkost, a kde hledat pomoc? 

Pomoc online

Je to jeden z nejsnazších, a přitom účinných způsobů, jak se poprat s úzkostí. Mobilní aplikace a stránky, které doporučí, co dělat ve chvílích, kdy cítíte úzkost, si většinou můžete stáhnout zdarma. Kdykoliv pak bude potřeba, najdete si v nich to pravé řešení pro danou chvíli. Jsou situace, kdy žádné dechové cvičení nepomůže, i tak byste ale neměli zapomínat na to se o své duševní zdraví starat. 

Omezte čas u obrazovky

Snad každý z nás má pocit, že by se měl neustále a aktivně informovat o tom, co se právě děje. Je to přece to nejmenší, co můžeme udělat. Příliš mnoho kusých a nahodilých informací vám ale může jen přitížit a zkomplikovat orientaci v situaci. Vyhledávejte jen ověřené, celistvé a racionální informace z důvěryhodných zdrojů. A na kontrolování novinek si vyčleňte jen určitý čas a nenechte se přívalem informací zcela pohltit. 

Jděte na procházku

I když je snadné propadnout pocitu bezmoci a zoufalství, zkuste si alespoň trochu pozitivní energie nashromáždit. Nechte telefon doma a jděte na dlouhou procházku. Pohyb vám pomůže srovnat myšlenky a čerstvý vzduch vám pročistí hlavu. Zkuste si také zacvičit. I dvacet minut jógy může pomoci s akutní úzkostí. Když zůstanete fit, budete navíc stres celkově zvládat lépe. 

Mluvte

Někdy je nejlepším lékem na úzkosti jednoduše vše pustit ven. Můžete plakat, vztekat se nebo třeba o všem, co vás trápí, mluvit. Zavolejte příbuzným a kamarádům a mluvte s nimi o svém trápení, současné situaci nebo o všem, co vás napadne. Platí, že sdílená starost je poloviční starost, stejně tak můžete však mluvit o všem, co vám právě udělalo radost. Hlavně se nenechte negativními myšlenkami příliš unést a včas je zastavte. 

Nezanedbávejte se

Ve chvílích, kdy se vše zdá neřešitelné, je snadné zapomenout na sebe a své zdraví. Dát si zdravé, plnohodnotné jídlo, jít včas spát, dát si dlouhou sprchu, masku nebo třeba horkou vanu je ale důležité i ve chvílích, kdy se to zdá jako ta nejméně podstatná a vhodná věc na světě. Pokud cítíte, že byste měli pomáhat spíše ostatním, nezapomínejte na známou poučku, že abyste tu mohli být pro druhé, musíte tu nejdříve být sami pro sebe

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu