Hojicha latte je nová matcha: Další japonský trend vládne Instagramu i kavárnám

Zapomeňte na matcha latte. Novou posedlostí generace latte-artových snobů z Prahy, Berlína a Milána je nyní hojicha. Co za tím stojí? Nejspíš náš věčný hlad po statusových symbolech.
Josef Šlaich
——
4. srpna 2025

Foto: Getty Images

Možná za to může amerikanizace médií, jejichž trendy otrocky přebíráme, nebo fakt, že se naše každodenní rutina stále častěji podobá promyšlenému Instagram feedu. Nebo možná prostě žijeme ve světě, kde už není možné pít jen kávu. Ať je důvod jakýkoliv, je jisté, že městští obyvatelé Evropy  mají slabost pro nápoje s exotickým původem, fotogenickým vzhledem a cenou, která dává všem okolo najevo, že se rozhodně nepohybujeme v nižších cenových hladinách. V roce 2025 je takovým nápojem hojicha latte, které pomalu, ale jistě přichází i do cool kaváren v Praze.

Co je vlastně hojicha latte?

Základní pravidlo je jednoduché. Hojicha latte je nápoj podobný matcha latte, jen se místo zeleného prášku používá hnědý pražený japonský čaj hojicha. Výsledný drink tak připomíná klasické lattéčko s ledem, bez instagramově slavného zeleného odstínu svého známějšího příbuzného. Chuť hojicha latte je jemně pražená, s lehce oříškovým nádechem a karamelovými tóny, pokud tedy zvolíte kvalitní prášek a udržíte množství cukru na uzdě. Pochází z Japonska a podobně jako matcha latte představuje příklad toho, jak Západ neodolá pokušení vzít si něco autentického, přetvořit to k obrazu svému a ideálně to ještě proměnit v něco, co se dá hrdě ukázat v ruce během chůze městem.

Nápoj jako statusový symbol? Ale jistě!

Nejupřímnější odpověď na otázku, proč nám hojicha latte tolik chutná, je zřejmě stejná jako v případě matchy, bubble tea nebo kombuchy. Protože jsme oběťmi trendů, marketingu a kaváren s dobře promyšlenou estetikou. Pokud ale půjdeme trochu hlouběji, narazíme na skutečnost, že v roce 2025 se jídlo a pití proměnilo v jeden velký fetiš. Existují kavárny a podniky, jejichž identita je postavena výhradně na tomto trendu. Jejich interiéry se plní lidmi, kteří jsou si extrémně podobní. Objednat si hojicha latte za 150 korun (a často víc) znamená nejen to, že máte rádi čaj, ale také, že patříte k lidem, kteří sledují, co se děje, a jsou schopni a ochotni si za to připlatit. 

Malý luxus v době ekonomické krize

A proč právě hojicha latte a proč právě teď? Protože v dobách ekonomické nejistoty je každá malá radost vnímána jako větší, důležitější a hodná toho, aby se jí člověk pochlubil. Latte za šest eur nebo 150 korun je drobný luxus. Ne každý si ho však může dopřát pravidelně. A to je přesně důvod, proč hojicha latte funguje jako perfektní statusový symbol.

Stejný princip platí u extravagantních smoothie od Erewhonu za 25 dolarů, ručně vyráběných kožených kabelek ve tvaru celeru či pórku, ale třeba i u trendu sdílení nákupů z farmářských trhů na Instagram stories. Je reakcí na skutečnost, že reálně chudneme, můžeme si dovolit méně, ale stále chceme působit, že máme něco „navíc“.

Josef Šlaich

Expert na beauty, estetickou medicínu a hodinařinu, který se se čtenářkami Harper’s Bazaar dělí o své znalosti v rámci své rubriky Beauty Insider.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu