Black Friday už není, co býval. Proč slevové šílenství ztrácí kouzlo v době drahoty?

Black Friday býval jedním dnem v roce, kdy se s plnými taškami a dobrým pocitem vracelo domů. Dnes z něj máme nekonečný Black November, vyšší ceny, menší kupní sílu a stále větší tlak něco ulovit. Co se stalo s nejoblíbenějším svátkem slev a proč se z něj pro část lidí stává spíš zdroj úzkosti než radosti – a jak z toho ven chytřejším nakupováním ?
Josef Šlaich
——
28. listopadu 2025

Black Friday měl kdysi jasnou podobu. V USA šlo o první povánoční nákupní den po Dni díkůvzdání, symbolický start vánoční sezony, který jednou za rok obrátil nákupní centra vzhůru nohama. Fronty před obchody, boj o poslední televizi, fotky lidí tlačících plné vozíky směrem k pokladně. Když se fenomén v nultých letech přelil do Evropy, dorazil ještě s aureolou americké show a pocitem, že právě teď je ten jediný den, kdy dává smysl „ulovit“ velkou věc za výjimečnou cenu. Jenže tohle nastavení se během poslední dekády úplně rozplynulo. S nástupem e shopů a globálních platforem se Black Friday natáhl, rozpil a ztratil jasnou hranu. Místo jednoho dne máme Black Week, Cyber Monday a v praxi často Black November, kdy bannery se slevami běží celý měsíc a „poslední šance“ se opakuje každé tři dny v jiné barvě. Z jedinečné události se stala kulisa, kterou algoritmy protlačují do feedu, ale která už málokoho upřímně překvapí.

Souvisí to i s tím, jak se změnilo naše nakupování. Velká část honu na slevy se přesunula z kamenných prodejen do mobilu. Místo davů před elektroprodejnou sedíme s telefonem v ruce a přeskakujeme mezi záložkami, srovnávači cen a newsletterovými kódy. Slevová sezona začíná už v říjnu, kdy první značky testují, jak rychle reagujeme, a končí klidně až mezi svátky, kdy se nápis Black Friday jen přejmenuje na Winter Sale. De facto tak žijeme v permanentní promo kampani, ve které je čím dál těžší rozeznat, kdy sleva opravdu dává smysl a kdy jde jen o marketingový filtr přes běžnou cenu.

Méně kupní síly, víc tlaku a pocit, že „za málo peněz nic moc muziky“

Druhá velká změna je prostá aritmetika. Vysoká inflace posledních let a růst životních nákladů způsobil, že stejná částka v peněžence působí úplně jinak než před dvaceti lety. To, co dříve stačilo na několik menších nákupů, pokryje dnes často jen jeden produkt střední třídy. V původní americké představě Black Friday fungoval jako malý ekonomický zázrak. Sto dolarů znamenalo koš plný dárků, které by jindy vyšly dvakrát tolik. Dnes stejných sto dolarů nebo ekvivalent v eurech či korunách často stačí na jednu lepší věc a možná pár drobností. Subtilní posun, který ale zásadně mění pocit z celé akce.

Tenhle ekonomický tlak má i psychologickou rovinu. Výzkumy z posledních let ukazují, že zejména mladší generace vnímají Black Friday ambivalentně. Na jedné straně je tu reálná potřeba ušetřit a využít slevy na věci, které si během roku nemohou dovolit. Na druhé straně roste obava, že sleva sama o sobě se stala triggerem k impulzivním nákupům, které jen zvyšují stres z financí. Pocit, že musím nakoupit právě teď, jinak prohloupím, je v době drahoty mnohem tíživější, protože prostor pro chybu je menší. U studentů a lidí na začátku kariéry se k tomu přidává FOMO. Všude vidí unboxing videa, hauly a nejlepší tipy na Black Friday, ale jejich vlastní rozpočet se reálně smrskl. Výsledek je zvláštní směs viny, frustrace a krátkodobého dopaminového vrcholu, který rychle opadne.

Do hry vstupuje i fakt, že Black Friday se postupně stal mikro symbolem větších témat. Ekologické organizace dlouhodobě upozorňují, že masové slevové akce vedou k produkci zbytečných věcí a krátkodobých nákupů, které skončí v koši po pár použitích. Odbory a aktivisté připomínají podmínky lidí ve skladech a logistice, kde se během slevových kampaní jede na hraně kapacit i zdravého rozumu. V éře, kdy se víc mluví o uhlíkové stopě, slow fashion a duševním zdraví, zní představa, že levný nákup všechno vyřeší, čím dál víc anachronicky.

Co bude dál. Od slevového maratonu k chytřejším nákupům a lokálním alternativám

To všechno neznamená, že Black Friday zmizí. Naopak, z hlediska obratů je to pro velké platformy a řetězce stále klíčový moment roku. Spíš se mění způsob, jakým ho část zákazníků začíná používat. Místo bezhlavého lovu čehokoli ve slevě si lidé píšou seznam věcí, které skutečně potřebují, a několik týdnů sledují, jak se jejich cena vyvíjí. Objevuje se strategie one big buy, kdy si někdo během Black Friday koupí jednu větší investiční věc, třeba kvalitní přístroj nebo zimní kabát, a zbytek ignoruje. Roste zájem o transparentní značky, které během slev otevřeně ukazují reálné marže, nebo místo nadsazených procent zlevní jen pečlivě vybranou část sortimentu.

Paralelně se ale rodí i protihráči klasického Black Friday. Některé koncept obchází úplně, jiné ho záměrně překlápějí do opačné logiky. Místo kup víc nabízejí opravy, second hand, pronájem nebo servis, který prodlužuje život věcí, které už máte doma. Místo algoritmicky tlačeného slopu v e-shopech hledají zákazníky přes komunitu, lokální akce a osobnější servis. V malém to vidíme v sousedských obchodech, design shopech a pop upech, které během listopadu dělají komorní akce, workshopy nebo charitativní prodeje, kde část tržeb míří na konkrétní projekt.

Možná právě tady se rýsuje nová podoba Black Friday. Ne jako celoplanetární nákupní apokalypsa, ale jako jeden z bodů v roce, kdy má smysl vědomě pracovat s vlastní spotřebou. Zastavit se, podívat se do účtu, projít skříň i wishlist a rozhodnout se, kde dává sleva skutečně smysl a kde je jen dobře navržený reflex. Ve chvíli, kdy naše feedy zaplavuje levný obsah, generický marketing a digitální slop, působí právě vědomé, omezené a dobře promyšlené nákupy skoro jako návrat domů. Black Friday už není, co býval. Možná je to ale příležitost, jak si z něj vzít jen to, co nám opravdu slouží.

Josef Šlaich

Expert na beauty, estetickou medicínu a hodinařinu, který se se čtenářkami Harper’s Bazaar dělí o své znalosti v rámci své rubriky Beauty Insider.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu