And just like that...
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
Šuškalo se o tom dlouho, ale málokdo tomu doopravdy věřil. Až do chvíle, než Sarah Jessica Parker 8. července zveřejnila na svém Instagramu první teaser – úvodní stranu scénáře. And Just Like That... Episode 101: „Hello It’s Me“. Takže se to opravdu děje. Sex ve městě se v prosinci vrací na HBO, byť s jednou velkou trhlinou v obsazení – účinkovat v nových dílech rezolutně odmítla Kim Cattrall, takže z původní čtveřice je trojice bez Samanthy, což je asi nejčastější argument, proč si fanoušci myslí, že tohle nebude fungovat.
Tím druhým je móda. Vedle Kim Cattrall totiž na spolupráci nekývla ani Patricia Field, slavná newyorská stylistka, která má masivní
podíl na tom, proč je Sex ve městě takovým fenoménem a baví nás i po dvaceti letech.
Důvod je roztomilý. Field, která v únoru oslaví osmdesátku, už měla nasmlouvanou jinou zakázku – druhou řadu seriálu Emily v Paříži, pod kterým je rovněž podepsaná. Tvůrce ale ve štychu nenechala a navrhla za sebe bývalou kolegyni a kamarádku Molly Rogers, která u původního seriálu asistovala. „Konečně bude mít možnost zazářit,“ řekla Field časopisu People.
Je říjen, čtvrtek ráno. Projíždím Instagram. Ve stories narážím na fotku Carrie Bradshaw v asymetrických blankytných šatech Norma Kamali. Těch opěvovaných, kdy si člověk musel říct: „Wow, ono to nakonec nebude tak zlé!“ Líbí se mi i saténové bílé sako Max Mara a uhlazený drdol, ta příjemná reminiscence minimalistických devadesátek. U fotky je emoji slider s ohýnkem, takže neváhám a swipuju co nejvíc doprava. Obvyklá odpověď, odpovídá aplikace, což mě nepřekvapuje. Ano, tohle je hot, tohle je konečně Carrie!
Vzápětí ale ve feedu spatřím fotku úplně jiné Carrie Bradshaw. Vykulím oči. Má kostkované šaty Batsheva, přes ně tmavomodrou teplákovku na zip, na hlavě šátek uvázaný na babku, štrasem zdobené sluneční brýle a... pozor, teď to teprve přijde... na rukou fialové gumové rukavice a mezi prsty cigaretu! „Babuška, vyšinutá ambasadorka Gucci, glamour Malá Edie, It-girl, která se změnila v sériovou vražedkyni a maskuje se převlekem uklízečky, trhlá obyvatelka West Village s regulovaným nájemným, Sylvia Miles, která si sype lithium na zmrzlinu...,“ nabízí možné varianty sarkasticky laděný účet @everyoutfitonsatc.
Jestli (jako já) netušíte, kdo je Malá Edie nebo Sylvia Miles, tak vězte, že první dáma bývala modelkou, prominentkou, kabaretní hvězdou a sestřenicí Jackie Kennedy-Onassis. Tu druhou si zase možná vybavíte z první epizody páté série, kdy si osamělá Carrie dává rande s New Yorkem – jenže Guggenheimovo muzeum, kam chtěla, je zavřené, k tomu zmokne a v bistru, kde se chtěla zahřát polévkou, ji usadí jen k pultu, protože přišla sama. „Já jsem byla jako vy. Pak jsem se rozešla s chlapem, v roce 82, s Mortym. Myslela jsem si, že přijde lepší. Ne-po-ved-lo se,“ navazuje nevyžádanou konverzaci paní odvedle. A to je ona. Herečka Sylvia Miles. Naše nová Carrie po dvaceti letech?
Pojďme si přiznat, že jakkoli se to s nostalgickým odstupem jeví jinak, styl Carrie Bradshaw byl vždycky divný. Takový styl nestyl, módní blešák, který generoval poklady i naprosté bizarnosti. Ano, eklektický, ale mnohdy také neřízený. Coco Chanel se svým „než vyjdete z domu, zastavte se před zrcadlem a uberte jeden doplněk“ by nejspíš dostala amok, kdyby viděla Carrie s patnáctkrát omotanou šňůrou perel kolem krku, pod níž se na řetízku nenápadně krčí zásnubní prstýnek od Aidana. V případě oblíbené seriálové postavy totiž platí opačné pravidlo: Než vyjde z domu, zastaví se a na modré šaty prskne velkou fuchsiovou rozetu, k růžovým s kanýrky uváže Hermès šátek na Axla a k ostře zelené sukni s výšivkou tygra přihodí kostkovanou šálu, na kterou ještě připne brož. Tak, teď je to ono!
I ostatní postavy mívají svoje horší dny, nicméně síla seriálu tkví v tom, že styling, ať už vydařený, nebo poněkud ujetý, je zde prezentován jako ta nejpřirozenější věc na světě. Přátelé, tohle je New York, tady si lidé mohou nosit, co chtějí! A nutno říct, že když se třeba podíváte na instagramový profil @watchingnewyork, za nímž stojí street fotograf Johnny Cirillo, který mapuje styl zajímavě oblečených Newyorčanů, musíte uznat, že Carrie a její skvadra by sem přirozeně zapadaly. Žádné béžové trenčkoty, bílá trička a uniformní minimalismus, ale multikulturní pelmel osobitých outfitů a rozmanitých lidí všech barev i tvarů, ze kterých cáká sebevědomí na sto honů.
Pokud tedy nyní nevěřícně sledujeme fotografie z natáčení seriálu z produkce HBO Max And Just Like That... a kroutíme hlavami nad tím, proč má padesátnice Carrie na hlavě číro z květin a na sobě slavnostní indický oděv od Falguni Shane Peacock, pak nám k tomu nejspíš jen chybí příběh, který tyto módní extravagance uvede do souvislostí. Snad brzy porozumíme, proč si Carrie na schůzku s Božským obléká objemnou puntíkatou sukni od Caroliny Herrery s fascinátorem, který připomene její svatební model od Vivienne Westwood. A proč jindy vyráží v unylém modelu bez jediného (sic!) doplňku a s unaveným výrazem ve tváři. Produkce, která se rozhodla uvolňovat jednotlivé střípky z natáčení, vlastně předvádí skvělý marketing. Každý následující outfit totiž vždycky pohřbí ten předchozí. A napětí se stupňuje.
Carrie Bradshaw tak možná není módní ikonou proto, že by její outfity byly univerzálně inspirativní a nadčasové. Pravdou je, že za hranicemi seriálu či Manhattanu by většina z nich nefungovala. Ovšem její postava naučila ženy podstatnou věc – stát si za tím, že móda není blbost a milovat ji neznamená vadu charakteru. Silná je v tomto pohledu zejména epizoda Právo ženy na boty ze šesté série: Carrie je pozvaná na oslavu narození nejmladšího syna své kamarádky Kyry a při odchodu zjistí, že si někdo odnesl její zbrusu nové manolky. Následuje série nepříjemných rozhovorů, v nichž si Carrie trvá na tom, že pro ni hodně znamenaly, zatímco Kyra nerozumí tomu, jak může utratit 485 dolarů jen za boty. „Taky jsi je dřív nosila,“ argumentuje Carrie. „Jo, pokud jsem nežila skutečný život. Ale teď máme s Chuckem zodpovědnost, děti, domy..., 485 dolarů, páni!“