4 typy šikany na pracovišti a jak jí předejít

4 typy šikany na pracovišti a jak jí předejít

Šikana není jen hloupý (či nevhodný) žert na vaši adresu, šikana má své jasné znaky a nepřichází jen od nařízených. Jak s ní bojovat podle kariérní koučky?
Petra Štepánková
——
6. května 2024

Foto: Profimedia

I v kancelářích těch nejvěhlasnějších korporátů se mohou vyskytovat osoby, které umí značně znepříjemnit profesní i osobní život. Podle americké studie z roku 2021 zažilo 30 procent lidí na pracovišti ponižování, dalších 19 procent toho bylo svědkem; 49 procent šikaně bylo vystaveno a 66 procent si je vědomých toho, že k šikaně na pracovišti dochází. Podle psychologa Garyho Namie přichází šikana stejně nepozorovaně a neoprávněně jako sexuální obtěžování. Jaké jsou nejčastější typy šikany na pracovišti a od koho ji můžeme čekat?

Předpoklad, že šikanující osobou může být pouze váš nadřízený, by byl mylný. Často jsou totiž mezi šikanujícími jedinci i kolegové na stejné úrovní. Výjimkou není ale ani ta šikana, která přichází od zaměstnanců na nižších pozicích. Jednoduše řečeno, šikana existuje ve všech možných formách a směrech organizační struktury firmy a může mít různé podoby.

Agresivní komunikace

Jedná se o velmi známý typ „tyrana“, který se vyžívá ve veřejných scénách za účasti širokého publika. Jeho cílem je vzbudit strach nejen u své oběti, ale také u všech spolupracovníků, kteří jsou scény součástí. Ti se poté mohou bát nahlas ozvat či na sebe upozorňovat v obavách, aby se příští obětí nestali právě oni. Agresivní komunikace nezahrnuje pouze zvýšený tón a verbální ponižování, ale také posílání ponižujících e-mailů se všemi kolegy v kopii, nebo dokonce i neverbální komunikaci – tedy pasivně agresivní řeč těla, která má opět za úkol jen umocnit pocit dominance, kterou nad vámi dotyčný uplatňuje. Může se jednat o rádoby nenápadné (ba i viditelné) pošklebování se vašim nápadům na veřejných schůzkách, používání sarkasmu či gest pro vaše zesměšnění.

Neustálá a neopodstatněná kritika

Ať uděláte cokoliv, vždy bude v očích toho, kdo na vás má spadeno, něco špatně. Každý detail vaší práce je hodnocen záporně, i když vy sami víte, že se jedná o neopodstatněnou kritiku ve snaze vás ponížit. Veškerá vaše komunikace probíhá v nepříjemném duchu a jediné, co ve vás vyvolává, je demotivace – ztrácíte chuť svou práci dělat pořádně, což ve finále slouží dané osobě jako utvrzení o vaší neschopnosti.
Pakliže se vám ale naopak něco opravdu povede a předčíte očekávání (i sebe samých), zůstává tento úspěch zcela bez povšimnutí. Sebemenší nedůležité „zaškobrtnutí“ je ovšem naopak prezentováno jako fatální chyba degradující veškeré vaše úsilí a brzdící celý výsledek. O to horší je, když se pak jedná o společné projekty, kdy jste prezentováni jako nejslabší článek táhnoucí celý tým dolů.

Manipulace, gaslighting a utajování informací

Někteří šikanující svými oběťmi rádi manipulují a zadržují důležité informace či zdroje, které jsou pro výkon jejich práce klíčové. Může se jednat například o detailní pokyny k práci, deadliny nebo to, že se ve skutečnosti má jednat o týmovou práci, která vám však byla prezentována jako samostatný úkol. Dotyčný vám například řekne pouze část zadání, dodává vám jen poloviční nebo špatné (či staré) informace a navíc může používat i gaslighting – tedy tvrdit, že vám vše potřebné dávno dodal a jen si to nepamatujete. „Jako vždy!“Tímto jednáním vám nejen naschvál ztěžuje práci, ale zároveň dělá vše pro to, abyste nehledě na veškeré vynaložené úsilí neuspěli.

Hra na přítele

Jedním z nejhůře odhadnutelných typů tyranů a zároveň tím nejvíce zákeřným je ten, který se tváří jako váš přítel. Ten, který je vám na oko vždy připraven podat pomocnou ruku, ale ve skutečnosti se nemůže dočkat momentu, kdy se k němu otočíte zády, aby vás mohl pomlouvat a způsobit váš profesní pád. Tento typ lidí se o vás s ostatními rád baví, ptá se na vaši pověst, úspěchy i neúspěchy, a při té příležitosti se neváhá podělit o své „ne zcela příjemné zážitky“, které ve spojitosti s vámi má.
Pakliže na takového kolegu narazíte, ihned se obrňte a vytvořte si jasnou hranici společných interakcí. Zcela určitě bude mít tendence získat vaši důvěru zpět a nebude se bát vám otevřeně lhát nebo situaci banalizovat. Vy však musíte vydržet a nepoddat se manipulátorovi.

Jak šikaně předejít

Podle kariérní koučky Lucie Jančurové je možné šikanu eliminovat a dokonce jí předejít. „V první řadě je důležité, aby každá organizace měla jasně definované hodnoty a pravidla chování podporující pozitivní pracovní prostředí vymezující se proti šikaně,“ říká Jančurová. „Firma by také měla podporovat kulturu transparentnosti a vzájemné podpory, kde by se lidé neměli bát vyslovovat své obavy a myšlenky – a to skrze otevřené dialogy i semiformální teambuilgingy.“
A co by měli dělat zaměstnanci, kteří se cítí být šikanováni?

Komunikujte otevřeně a stanovte si hranice

Je důležité o šikaně mluvit! Promluvte si o své situaci s důvěryhodným kolegou, nadřízeným nebo HR oddělením. Nebojte se jasně a s klidem vyjádřit, co pro vás není přijatelné a jaké chování považujete za šikanu. Ujasnění těchto hranic může pomoci předcházet dalším incidentům.

Dokumentujte incidenty

Pokud otevřená komunikace nepostačí, je nutné si vše pečlivě zaznamenávat. Zapisujte si data, časy, svědky a podrobnosti o tom, co se stalo. Takto zdokumentované agresivní chování musí být důkladně řešeno HR, v krajních případech pak i právními kroky. Nezapomínejte na to, že máte právo pracovat v bezpečném prostředí. 

Vyhledejte profesionální pomoc

Nebojte se obrátit na profesionála, jako je psycholog nebo kouč. Tyto zkušenosti mohou být emocionálně vyčerpávající a podpora odborníka může být klíčová nejen pro vaše duševní zdraví, ale i pro zvládání situace na pracovišti. V neposlední řadě vám může poskytnout strategie, jak se bránit šikaně a jak se o sebe starat během takové situace.

„V rámci koučinku například rozvíjíme sebevědomí a asertivitu – zlepšujeme komunikační schopnosti skrze role-play cvičení, kde si lidé mohou lépe stanovit své hranice a efektivněji se tak bránit v reálné situaci,“ říká Jančurová. Do tréninkového plánu kariérních koučů patří i stresový management, například dechová cvičení, meditace nebo jiné relaxační techniky, hledání a rozvíjení komunikační strategie – nástroje pro efektivní komunikaci, jak vyjadřovat své myšlenky a pocity jasně a respektujícím způsobem a jak řešit konflikty konstruktivně. V neposlední řadě také plánování a vyhodnocování kariérních cílů. „Pokud není pracovní prostředí zdravé a šikana je běžná, může být čas zvážit změnu pozice nebo zaměstnání,“ dodává Jančurová.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu